2014-05-09, 14:17
  #36061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Tja FB!

Någon som kan hjälpa mig med uppgift 10?

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorhosten2013/provpass3matematiskproblemlosningxyz20131026.5.575 a959a141925e81d1618.html

Hänger inte alls med =(

Tack så länge
(1-x)/(xy)
kan skrivas om som
1/(xy)-x/(xy)
vilket är samma sak som
1/(xy)-1/y

D är därmed rätt.
Citera
2014-05-09, 14:17
  #36062
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Tja FB!

Någon som kan hjälpa mig med uppgift 10?

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorhosten2013/provpass3matematiskproblemlosningxyz20131026.5.575 a959a141925e81d1618.html

Hänger inte alls med =(

Tack så länge

Följande bråkregel gäller:
(a + b)/x = (a/x) + (b/x)

Det är på grund av detta som man måste förlänga/förkorta bråk så att man kan addera/subtrahera termer med hjälp av gemensamt bråkstreck.

10. Vad är (1 - x)/xy blir således 1/xy - x/xy (x:en tar ut varandra) = 1/xy - 1/y
Citera
2014-05-09, 14:35
  #36063
Medlem
Tack än en gång FB!

Ni är underbara

Fy, vad tråkigt det är plugga på HP en fredageftermiddag 5 månader innan det är dags. Känslan när man sätter 1,8+ är väl kanske värt det
Citera
2014-05-09, 14:59
  #36064
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Tack än en gång FB!

Ni är underbara

Fy, vad tråkigt det är plugga på HP en fredageftermiddag 5 månader innan det är dags. Känslan när man sätter 1,8+ är väl kanske värt det

Jag har gjort några gamla LÄS-prov och läst lite på fritiden ur Axess Magasin. Dyker ständigt upp ord jag inte förstår. Eftersom att höja sig på verbala delen är en lång process kan det vara bra att börja i god tid. Det jag satsar framförallt på nu är att kunna läsa med flyt, att kunna förstå innehållet utan att behöva läsa om texten.

På gamla LÄS-prov märker jag att jag oftast är väldigt duktig på helhetsförståelsefrågor så jag tror min läsförståelse är ganska bra, det är mer faktafrågorna jag alltid faller i vissa fällor på. Ibland läser jag inte frågan tillräckligt och ibland hittar jag inte svaret tillräckligt fort i texten. Jag tror det kommer släppa efter ett ständigt nötande.

Ord jag skrivit ned ifrån Axess den senaste veckan:

Citera
2014-05-09, 15:18
  #36065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag har gjort några gamla LÄS-prov och läst lite på fritiden ur Axess Magasin. Dyker ständigt upp ord jag inte förstår. Eftersom att höja sig på verbala delen är en lång process kan det vara bra att börja i god tid. Det jag satsar framförallt på nu är att kunna läsa med flyt, att kunna förstå innehållet utan att behöva läsa om texten.

På gamla LÄS-prov märker jag att jag oftast är väldigt duktig på helhetsförståelsefrågor så jag tror min läsförståelse är ganska bra, det är mer faktafrågorna jag alltid faller i vissa fällor på. Ibland läser jag inte frågan tillräckligt och ibland hittar jag inte svaret tillräckligt fort i texten. Jag tror det kommer släppa efter ett ständigt nötande.

Ord jag skrivit ned ifrån Axess den senaste veckan:


Hur gör du när du slår upp orden? Ägnar du en längre tid åt att slå upp alla orden samtidigt eller gör du det så fort du ser ordet i texten? Gissar på det första
Citera
2014-05-09, 15:44
  #36066
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Hur gör du när du slår upp orden? Ägnar du en längre tid åt att slå upp alla orden samtidigt eller gör du det så fort du ser ordet i texten? Gissar på det första

När jag ser ett ord jag tidigare inte stött på så läser jag noga det sammanhanget ordet är i, på så sätt skapar jag en sorts association till ordet och förankrar det i en särskild kontext. Det gör att när jag stöter på ordet igen kommer ihåg det. Efter varje artikel jag läst slår jag upp orden, ibland behövs det ej, utan jag skriver bara ned dem direkt eftersom jag redan utrönat ordet betydelse bara genom att läsa det i sammanhanget. Det senare är det absolut bästa sättet att komma ihåg orden.

Kan nämna att ovanpå detta har jag sedan några veckor tillbaka även planterat in drygt 800/5500 ord i långtidsminnet på Soulsurfers ordlista på Memrise. Dem kan jag faktiskt nu allihopa men det är så oerhört frustrerande att repetera eftersom man inte vet vilken synonym man ska svara med när man väl planterat in så många ord.

Jag kommer inte lägga så mycket fokus på ord; det är så mycket tid för så lite poäng. Är lite kluven dock, eftersom det känns som man måste det ifall man vill ha 15+ på ORD och MEK.

Mest fokus satsar jag annars på LÄS och möjligen DTK eftersom det är där mina svagheter ligger.
Citera
2014-05-09, 15:57
  #36067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
När jag ser ett ord jag tidigare inte stött på så läser jag noga det sammanhanget ordet är i, på så sätt skapar jag en sorts association till ordet och förankrar det i en särskild kontext. Det gör att när jag stöter på ordet igen kommer ihåg det. Efter varje artikel jag läst slår jag upp orden, ibland behövs det ej, utan jag skriver bara ned dem direkt eftersom jag redan utrönat ordet betydelse bara genom att läsa det i sammanhanget. Det senare är det absolut bästa sättet att komma ihåg orden.

Kan nämna att ovanpå detta har jag sedan några veckor tillbaka även planterat in drygt 800/5500 ord i långtidsminnet på Soulsurfers ordlista på Memrise. Dem kan jag faktiskt nu allihopa men det är så oerhört frustrerande att repetera eftersom man inte vet vilken synonym man ska svara med när man väl planterat in så många ord.

Jag kommer inte lägga så mycket fokus på ord; det är så mycket tid för så lite poäng. Är lite kluven dock, eftersom det känns som man måste det ifall man vill ha 15+ på ORD och MEK.

Mest fokus satsar jag annars på LÄS och möjligen DTK eftersom det är där mina svagheter ligger.

Ett tips är ju också att det inte handlar så mycket om ordkunskap som man kan tro. Bara man har läst en del så förstår man hur ord är uppbyggda, och även om man inte vet den exakta definitionen så vet man tillräckligt. Själv har jag inte lagt någon tid på ordkunskap eller att läsa speciella texter utan har endast läst skönlitteratur och de vetenskapliga texter som jag läser i mina studier. Jag har inte heller alla rätt, men hade 18/20 på orden nu sist.
Citera
2014-05-09, 16:02
  #36068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
När jag ser ett ord jag tidigare inte stött på så läser jag noga det sammanhanget ordet är i, på så sätt skapar jag en sorts association till ordet och förankrar det i en särskild kontext. Det gör att när jag stöter på ordet igen kommer ihåg det. Efter varje artikel jag läst slår jag upp orden, ibland behövs det ej, utan jag skriver bara ned dem direkt eftersom jag redan utrönat ordet betydelse bara genom att läsa det i sammanhanget. Det senare är det absolut bästa sättet att komma ihåg orden.

Kan nämna att ovanpå detta har jag sedan några veckor tillbaka även planterat in drygt 800/5500 ord i långtidsminnet på Soulsurfers ordlista på Memrise. Dem kan jag faktiskt nu allihopa men det är så oerhört frustrerande att repetera eftersom man inte vet vilken synonym man ska svara med när man väl planterat in så många ord.

Jag kommer inte lägga så mycket fokus på ord; det är så mycket tid för så lite poäng. Är lite kluven dock, eftersom det känns som man måste det ifall man vill ha 15+ på ORD och MEK.


Mest fokus satsar jag annars på LÄS och möjligen DTK eftersom det är där mina svagheter ligger.

Tack, verkar som ett bra inlärningssätt. Vad har du för åsikt om att, efter att ha gått igenom din "process", även skriva texter om valfritt ämne och då använda sig av orden så att man lär sig dessa grundligt? Eller blir det overkill?

f.ö ställer jag mig frågande till varför "utrönat" blev rödmarkerat
Citera
2014-05-09, 16:05
  #36069
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Tack, verkar som ett bra inlärningssätt. Vad har du för åsikt om att, efter att ha gått igenom din "process", även skriva texter om valfritt ämne och då använda sig av orden så att man lär sig dessa grundligt? Eller blir det overkill?

f.ö ställer jag mig frågande till varför "utrönat" blev rödmarkerat

För att verbet utröna böjs inte utrönar, utrönade, utrönat utan utröner, utrönte, utrönt.
Citera
2014-05-09, 17:12
  #36070
Medlem
Hur ser de på böjningen av simma? Får man fel om man skriver "simma sam summit"?
Citera
2014-05-10, 00:13
  #36071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Hur ser de på böjningen av simma? Får man fel om man skriver "simma sam summit"?

Kom du hit igår från Syrien lr??

Simma simmade simmat tror jag det ör. Annars är jag clownen i showen
Citera
2014-05-10, 01:09
  #36072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Kom du hit igår från Syrien lr??

Simma simmade simmat tror jag det ör. Annars är jag clownen i showen

Simma sam summit är det korrekta egentligen. Dock används simma simmade simmat nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in