2009-03-29, 11:49
  #2977
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastrof.
Jag tänkte bara göra provet för skojs skull, det enda jag tränade innan var matte delen på 2004 års prov.

Fick 78/122 vilket jag i efterhand vart glad med då det gjorde att jag kan komma in på den utbildning jag faktiskt vill komma in på som jag inte hade kommit in på med mitt gymnasiebetyg.

Har 14.7 och HP blir troligtvis 1.2. Intagningen för det jag vill in på är 16.6 och 1.0.

'Grattis. Måste kännas skönt.
Citera
2009-03-29, 12:07
  #2978
Medlem
Hade faktiskt förväntat mig att provet skulle vara ÄNNU svårare. Men till skillnad från andra, så störde jag mig inte på provet, utan på folket i provlokalen.

- Han som satt bredvid mig och trummade tyst på bänken genom varenda prov
- Hon som satt framför mig och visade halva röven. Köp dig ett bälte för fan!
- WT-mamman som HELA tiden snöt sig och kastade snytpappret på golvet
- Han som satt och smekta sitt ben och det lät som om man drar ett papper över en träbänk.. ni vet detta schvisch-ljudet.
- Hon som satt och stirrade på mig hela tiden. Vet inte om det är för att jag är snygg eller ful. Eller kanske ville se vilka rutor jag kryssade i.
- Tjockisen som mumsade i sig tre kexchoklad under varenda prov.. och sköljde ner det med coca cola. Såg inte direkt så hälsosamt ut.

Sedan så skrev jag inte ner mina svar på det orangea bladet eftersom jag tycker det är spännande att få resultatet hemskickat
Citera
2009-03-29, 12:29
  #2979
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Hade faktiskt förväntat mig att provet skulle vara ÄNNU svårare. Men till skillnad från andra, så störde jag mig inte på provet, utan på folket i provlokalen.

- Han som satt bredvid mig och trummade tyst på bänken genom varenda prov
- Hon som satt framför mig och visade halva röven. Köp dig ett bälte för fan!
- WT-mamman som HELA tiden snöt sig och kastade snytpappret på golvet
- Han som satt och smekta sitt ben och det lät som om man drar ett papper över en träbänk.. ni vet detta schvisch-ljudet.
- Hon som satt och stirrade på mig hela tiden. Vet inte om det är för att jag är snygg eller ful. Eller kanske ville se vilka rutor jag kryssade i.
- Tjockisen som mumsade i sig tre kexchoklad under varenda prov.. och sköljde ner det med coca cola. Såg inte direkt så hälsosamt ut.

Sedan så skrev jag inte ner mina svar på det orangea bladet eftersom jag tycker det är spännande att få resultatet hemskickat

Tillät eran provledare dryck/godis under provtiden?
Citera
2009-03-29, 12:39
  #2980
Medlem
katastrof.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROTTULF
Tillät eran provledare dryck/godis under provtiden?

Gjorde inte alla det? Trodde jag, vi fick i alla fall käka vad vi ville
Citera
2009-03-29, 12:41
  #2981
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Då det brukar hjälpa att gnälla av sig för mig så tillägnas denna post ENDAST gnäll:

Jag gjorde provet första gången i höstas - 0,9 trodde jag skulle få bättre dock.

Jag har pluggat cirka 2-3 om dagen sedan början av januari till detta provet.
Här följer mitt resultat o inom parentes vad jag brukar snitta (har gjort cirka 15 övningsprov)

NOG: 15 (18-19)
ELF 11 (14-5)
DTK 17 (17-18)
ORD: 21 (23-25)
LÄS 7! (15)

Detta blir 71p vilket kan leda till 1.1 om jag har tur. Jag har inte fått under 80 på NÅGOT prov detta året och nu pangar man in detta magplasket. Vad kan detta bero på? Inre nervositet? För jag kände mig inte alls nervös o ändå misslyckas jag fatalt. Kände inte heller någon tidspress.

Så jag är knäckt nu, 1,8 om ett år känns lång borta...

15 prov? I så fall måste du gått väldigt många år bakåt. Proven ändras ju systematiskt så då lär skilja på dagens prov och provet för 4 år sen.

Jag skrev högskoleprovet första gången i höstas likaså. Höll på att bryta ihop över mitt resultat - 0.7. Vissterligen så var mina förutsättningar så dåliga som de kunde vara, satt med 39 graders feber och halsfluss, vilket gjorde att jag knappt gjorde de sista delprovet. Men hursomhelst, detta provet lyckades jag kamma ihop 1.5 utan att egentligen plugga.

Det som jag gjort är att jag framförallt läst dagstidningar, DN och svenskan, varje morgon. Höjde mig något kolossalt i LÄS och ORD. Har också försökt hålla igång engelskan med att läsa nån bok någon gång.

Tror absolut inte att 1.8 kan vara något omöjlighet, bara du pluggar kontinuerligt och läser mycket!
Citera
2009-03-29, 12:48
  #2982
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastrof.
Gjorde inte alla det? Trodde jag, vi fick i alla fall käka vad vi ville

Nä, vi hade strikta regler med undantag för halstabletter
Visserligen så var det väldigt skönt. Hade aldrig klarat av att ha nått fläskberg bredvid mig smaskandes och prasslandes med en chipspåse eller nått likanande
Citera
2009-03-29, 13:07
  #2983
Medlem
Qwerty88s avatar
där jag skrev fick vi varken ha tuggummi eller något annat tilltugg. Jag kan förstå att folk måste ha halstabletter o dylikt om man är förkyld, men jag skulle ha lackat ur om folk hade suttit och prasslat med godispåsar for no good reason.

käka sånt kan man göra på rasterna
Citera
2009-03-29, 13:27
  #2984
Medlem
Testmonsters avatar
Ni som är "normal begåvade" och kan skriva omkring 1,0 kan dock vara lyckliga att ni slipper handikapp som dyslexi. Hur tror ni hur jag känner mig som knappt kommer upp till 0,5. Att ni upplever ångest? Tåls att tänka på igen.

.. Mina resultat

NOG: 11
ELF 10
DTK 8
ORD: 10
LÄS 11
__________________
Senast redigerad av Testmonster 2009-03-29 kl. 13:29.
Citera
2009-03-29, 13:30
  #2985
Medlem
..

får man inte bonuspoäng när man har läs/skrivsvårigheter?


första gången jag skrev satte jag alla rätt på alla utom jävla diagramdelen.. där fick jag alla fel.../

nästa gång tjackade jag ny linjal, å då gick det bättre
Citera
2009-03-29, 13:30
  #2986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4der
Hej,

gjorde nyss högskoleprovet för första gången och jämförde mina svar mot facit på text-tv. Visa sig att jag inte hade mer än ca 40% rätt.

Är detta lika med ett resultat på 0.8? Hörde att de kanske räknade ut resultatet på något annat sätt, om så, kan man säga om 40% rätt troligen kommer resultera i ett högre eller lägre betyg än 0.8?

Och till sist, jag ska söka in till en utbildning som förra året hade kriteriet 0.6. Många tror att det kommer höjas i år, har jag någon chans?

sopa!
Citera
2009-03-29, 13:31
  #2987
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Alltså ärligt? Är det så här alla människor räknar ut NOG uppgifterna?
Inte konstigt att det går åt helvete när man försöker göra skiten i huvet som jag trodde...

Det går väldigt fort att ställa upp problemen på detta vis. Och du får ett ganska säkert svar. Träna på det.
Citera
2009-03-29, 13:33
  #2988
Medlem
Bolages avatar
Jag fick 101/122 om jag har skrivit av svaren rätt, och med lite tur med normeringen så blir det 1.8, vilket borde räcka till den utbildningen jag vill göra.

Förra gången jag gjorde det, efter gymnasiet, fick jag 1.5, så jag får vara nöjd. Fast det känns som att jag hade kunnat få ännu högre om jag inte missat ORD-delen totalt, tappade 12 poäng där. Och då tyckte jag inte att det var särskilt svåra ord den här gången.


Men vad tror ni, i och med att det var så många som skrev i år, blir det lägre eller högre normeringsgränser än förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in