2012-10-28, 10:58
  #23461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Rekommenderar ni att besöka biblioteket och låna äldre böcker på svenska så som Oliver Twist och liknande?
jag höjde min läsfärståelse fick 5/20 föra provet och 13/20 i detta. Jag läste gamla klassiker med gammalt språk bruk som tre musketörerna, don quijote ...
Citera
2012-10-28, 10:58
  #23462
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Du uppfyllde ditt eget mål, men kallar resultatet riktigt tråkigt? Då har du ju satt målet alldeles för lågt? =)

Jag är nöjd med kvantitativa delen och med alla delmoment på verbala delen förutom läs. Den är under all kritik och det är ofattbart dåligt med svenska som modersmål. Jag skulle vilja skylla på lite sömn och att jag inte kunde koncentrera mig med alla som bläddrade blad i något försök att skapa en melodi, men även med dessa störmoment är resultatet pissdåligt!
Citera
2012-10-28, 11:00
  #23463
Medlem
Osakasuns avatar
Vad tyckte ni som har skrivit tidigare högskoleprov, var detta provet lättare än vanligt? Samt, vad tyckte ni om NOG-delen?
Citera
2012-10-28, 11:03
  #23464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Vad tyckte ni som har skrivit tidigare högskoleprov, var detta provet lättare än vanligt? Samt, vad tyckte ni om NOG-delen?

Tyckte Kvant delprov två var väldigt svårt jämfört med förra provet medens den första delen var ovanligt lätt, annars var den verbala delen ungefär samma som förra gången jag gjorde provet.
Citera
2012-10-28, 11:07
  #23465
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Vad tyckte ni som har skrivit tidigare högskoleprov, var detta provet lättare än vanligt? Samt, vad tyckte ni om NOG-delen?

Den kvantitativa delen var lika svår som vanligt och med det menar jag att uppgifterna var lika oväntade som vanligt. Det var ingen skillnad mot för tidigare prov, men det är mycket uppgifter som inte går att lösa utan en gedigen mattebas så det är lite synd för dom som bara läst matte a och b.

NOG-delen spenderade jag knappt någon tid på och fick ändå alla rätt så den tycker jag var ovanligt enkel. Det kan ha att göra med att jag gjort 2 gamla prov som förberedelse också.

Verbala delen ska jag inte uttala mig om :/ kände spontant att den var svårare men det var nog bara för att jag var trött
Citera
2012-10-28, 11:09
  #23466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Jag är nöjd med kvantitativa delen och med alla delmoment på verbala delen förutom läs. Den är under all kritik och det är ofattbart dåligt med svenska som modersmål. Jag skulle vilja skylla på lite sömn och att jag inte kunde koncentrera mig med alla som bläddrade blad i något försök att skapa en melodi, men även med dessa störmoment är resultatet pissdåligt!

Ah, då förstår jag. Fast du fick ju det du satt som mål, där du tappade mig. Men det pissdåliga är alltså att du 'gav bort' 8 poäng som du inte borde behövt, på just LÄS.

Lite samma som jag är extremt missnöjd med min kvantitativa del, och därför även mitt slutresultat (som enligt tidigare normeringar är 1.5 - 1.55), även om de flesta tycker att slutresultatet är utmärkt. Men jag kan bättre helt enkelt, JAG ska inte prestera sådär och för MIG är slutresultatet en skam.
Citera
2012-10-28, 11:11
  #23467
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heraclitus
Tyckte Kvant delprov två var väldigt svårt jämfört med förra provet medens den första delen var ovanligt lätt, annars var den verbala delen ungefär samma som förra gången jag gjorde provet.
Eller hur! Svårigheten var klart högre. Fick väl sju fel på första kvantprovet och, håll i hatten, 14 fel på andra. Antingen var den en hel del svårare eller så drabbades jag av akut matkoma.

Verbala har jag även samma uppfattning. Normeringen där lär nog vara relativt oförändrad.
Citera
2012-10-28, 11:12
  #23468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Vad tyckte ni som har skrivit tidigare högskoleprov, var detta provet lättare än vanligt? Samt, vad tyckte ni om NOG-delen?
Vet inte det är ju subjektivt men jag stör mig på några frågor i kvant , frågan med trapporna i nog visste jag men skrev något annat då jag antog att det riktiga svaret var orimligt alltså lura jag mig själv. Första frågan av kvant förstod jag inte vad ordet betyde tycker kvant har lite ordkunskap trots allt .
Citera
2012-10-28, 11:12
  #23469
Medlem
Någon som kan berätta hur man löser

Om x=3, vad är då x^3(x^3-x^2)

??
Citera
2012-10-28, 11:21
  #23470
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Någon som kan berätta hur man löser

Om x=3, vad är då x^3(x^3-x^2)

??

Vi byter ut alla x i ekvationen mot 3: 3^3(3^3-3^2)
27(27-9)
27^2-27*9
729-243
486
Citera
2012-10-28, 11:22
  #23471
Medlem
keften-madss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Någon som kan berätta hur man löser

Om x=3, vad är då x^3(x^3-x^2)

??
Ersätt alla x med 3:
3^3(3^3-3^2) -> 27(27-9)
Subtrahera det inom parentesen och multiplicera sedan med 27 vilket blir 27*18 = 486

Tror jag.
Citera
2012-10-28, 11:25
  #23472
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Ah, då förstår jag. Fast du fick ju det du satt som mål, där du tappade mig. Men det pissdåliga är alltså att du 'gav bort' 8 poäng som du inte borde behövt, på just LÄS.

Lite samma som jag är extremt missnöjd med min kvantitativa del, och därför även mitt slutresultat (som enligt tidigare normeringar är 1.5 - 1.55), även om de flesta tycker att slutresultatet är utmärkt. Men jag kan bättre helt enkelt, JAG ska inte prestera sådär och för MIG är slutresultatet en skam.

Precis så. Det påverkar mitt slutresultat grovt för istället för att få 1,8-1,85 blir det 1,7 eller i värsta fall 1,65 och allt beror ju på poängen som jag tappade där.

Du har rätt inställning för att skriva ett till prov, det är inte rätt att nöja sig när man kan bättre! Hur många gånger har du skrivit provet? Vad vill du in på?


Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Eller hur! Svårigheten var klart högre. Fick väl sju fel på första kvantprovet och, håll i hatten, 14 fel på andra. Antingen var den en hel del svårare eller så drabbades jag av akut matkoma.

Verbala har jag även samma uppfattning. Normeringen där lär nog vara relativt oförändrad.

Det var ett svårare prov. Första hade jag gjort klart allt 5 minuter innan tiden var slut och fick 1 fel. Andra fick jag chansa på 3 DTK uppgifter för att jag inte hann och fick totalt 7 fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in