2013-02-06, 18:29
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SouthKensington
Är det inte så att det alltid handlar om att det ska gå att hitta ett unikt svar? Om det finns flera möjligheter räcker ju inte informationen. Det är väl det hela delprovet går ut på?
Skönt att höra att svaret var C också, blev lite orolig att jag hade missat något ett tag.

För övrigt ser det här ut att vara en trevlig tråd. Jag ska försöka titta in här oftare nu när jag ska börja plugga till provet
Jo, det handlar alltid om att hitta ett unikt svar, av den anledningen blev jag väldigt osäker när svaret tydligen var A - jag försökte argumentera för att det skulle vara A, i och med att svaret faktiskt var A (enligt den som ställde frågan). När vederbörande sedan rättade sig själv och informerade om att svaret var C blev allting genast mycket enklare att förstå.

Ska du göra provet nu i vår, eller i höst?
Citera
2013-02-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ska du göra provet nu i vår, eller i höst?

Jag gör det nu i vår, sen ska jag söka.
Har gjort provet två gånger tidigare för två år sedan eller vad det kan vara. Jag har ganska bra chanser att komma in dit jag vill med mitt 1.8, men för att vara på det säkra sidan skulle det vara skönt att fixa 1.9.
Citera
2013-02-06, 18:58
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SouthKensington
Jag gör det nu i vår, sen ska jag söka.
Har gjort provet två gånger tidigare för två år sedan eller vad det kan vara. Jag har ganska bra chanser att komma in dit jag vill med mitt 1.8, men för att vara på det säkra sidan skulle det vara skönt att fixa 1.9.

Läkare, KI gissar jag på.

Citat:
Ursprungligen postat av takgolvet
Fråga:

är orden på ordtest.se och ord.relaynode.info ord som har varit med på HP eller är det bara slumpade ord från typ nån ordbok?

Utforska alternativen nere till höger på provsidan så ska du nog få svar på dina frågor. =)
Senast redigerad av analgetisk.potens 2013-02-06 kl. 19:03.
Citera
2013-02-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Läkare, KI gissar jag på.

Finns det något mer än läkare (nåja...) och handels som kräver de poängen?
Citera
2013-02-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyKane

Nepp, inte mig veterligen. Möjligtvis industriell ekonomi men det brukar väl ligga kring 1,7. Och eftersom han skrev "för att vara på den säkra sidan" så antog jag att han har en rätt god chans med sitt nuvarande 1,8 och därför uteslöt jag handels.

Försöker inte på något sätt leka detektiv, var bara nyfiken över vilket program han aspirerar på.
Citera
2013-02-06, 19:07
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Fråga:

är orden på ordtest.se och ord.relaynode.info ord som har varit med på HP eller är det bara slumpade ord från typ nån ordbok?

Orden är valda med omsorg, ofta tas det med ord som är aktuella. När Öresundsbron invigdes var pylon med till exempel.
Citera
2013-02-06, 19:08
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Kräver inte arkitektur höga poäng också? Veterinär är också högt vet jag, men jag är inte riktigt säker på hur högt resultat som krävs.
Citera
2013-02-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Nepp, inte mig veterligen. Möjligtvis industriell ekonomi men det brukar väl ligga kring 1,7. Och eftersom han skrev "för att vara på den säkra sidan" så antog jag att han har en rätt god chans med sitt nuvarande 1,8 och därför uteslöt jag handels.

Försöker inte på något sätt leka detektiv, var bara nyfiken över vilket program han aspirerar på.

Hmm... Elementary.

Var förresten på en intervju för ett extraknäck med läxhjälp där arbetsgivaren undrade om jag kunde tänka mig att hålla i någon slags HP-stuga. Kan bli spännande.
Citera
2013-02-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Kräver inte arkitektur höga poäng också? Veterinär är också högt vet jag, men jag är inte riktigt säker på hur högt resultat som krävs.

Det är sant! Jag har en vän som siktar på det via högskoleprov.
Citera
2013-02-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer

Du har rätt.

Citat:
Var förresten på en intervju för ett extraknäck med läxhjälp där arbetsgivaren undrade om jag kunde tänka mig att hålla i någon slags HP-stuga. Kan bli spännande.

Kul! Du är säkerligen en bra person att få råd av.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2013-02-06 kl. 19:47.
Citera
2013-02-06, 19:41
Medlem
Soulsurfers avatar
Psykolog kräver också högt.. glömde det. Fast nog inte så högt som 1,9.

Ingen orkade svara på min fråga förut så jag försöker igen då jag är nyfiken: Är det vanligt att man använder faktorisering på högskoleprovet? Jag har precis börjat med detta och har för mig att jag har sett ett par uppgifter som krävde det. Finns det något speciellt knep man kan använda sig av när man ska faktorisera, eller är det bara att nöta tills det sitter?
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-02-06 kl. 19:54.
Citera
2013-02-06, 19:47
Medlem
Citat:
HJÄLP

6. I ett omklädningsrum finns skåp att lämna sina kläder i. Mellan klockan 19.00 och 19.30 blev
ett antal skåp upptagna medan inget skåp blev ledigt. Hur många skåp var upptagna
klockan 19.00?
(1) Klockan 19.30 var 22 skåp lediga i omklädningsrummet.
(2) Mellan klockan 19.00 och 19.30 blev 18 skåp upptagna. I och med det var 3/4 av
skåpen upptagna.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

(1) Kl 1930 är 22 skåp lediga.

Säger oss ingenting om hur många skåp som var upptagna kl 1900.

(2) Mellan kl 1900 och 1930 blev 18 skåp upptagna. 3/4 av skåpen är nu upptagna.

Säger oss heller ingenting om man endast får använda informationen från (2).

Om vi däremot sätter ihop de två informationsstyckena kommer vi fram till detta:

3/4 av skåpen är upptagna kl 1930. Det betyder att 1/4 av alla skåp är lediga kl 1930. Enligt information (1) är 22 skåp lediga kl 1930. Det betyder att 1/4 av alla skåp är 22st skåp. Då vet vi det totala antalet skåp:

x * 1/4 = 22

x = 22 * 4

x = 88st skåp

Det betyder att 88 - 22 = 66 skåp är upptagna kl 1930. Men frågan är hur många skåp som var upptagna kl 1900. Detta kan vi dock räkna ut i och med informationsstycke nummer 2 där det står "mellan 1900 och 1930 blev 18 skåp upptagna". Således:

66 - 18 = 48st upptagna skåp.

Svar: Kl 1900 var det 48 st upptagna skåp.

Edit: Är lite trött och därmed slarvig, upptäckte inte att U-fig redan besvarat frågan.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2013-02-06 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in