Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Antar att du syftar på Diplomatprovet. Möjligen att del 2 kan fungera, dvs kunskapsprovet. Det påminner för övrigt om den allmänbildningsdel som tidigare ingick i hp.
För diskussionens skull får du gärna motivera varför du anser att högskoleprovet börjar kännas omodernt.
Vore bättre om varje utbildning hade ett eget prov, som var lämplig för just den utbildningen. Men det kanske blir svårt eller dyrt eller nått. Jag tycker högskoleprovet verkar stressigt, man har inte lång tid att tänka efter, eller så kanske det bara är jag som är lite långsam.
Jag såg följande på studeravidare.se.
"Hela 15 av högskoleprovets 80 svarsalternativ i MEK-delprovet delade samma ord som vi också använde som svarsalternativ i våra tre små MEK övningsprov. Vi spikade alltså nästan 20% av högskoleprovets svarsalternativ."
http://www.studeravidare.se/hogskole...viewthread/87/
Hur tror du de fick så lika svarsalternativ? Tillfällighet, Metod, Fusk
Om det inte är en tillfällighet så verkar det som man kan lära sig eller fuska till sig vilka ord som kommer användas. Kanske jag är lite konspiratoriskt lagd men MEK orden verkar mer generella än ORD orden, så hur kan de få så många lika svarsalternativ på deras tre motsvarande MEK prov?