2012-11-22, 18:31
Medlem
Gjorde HP för första gången nu i höst. Jag fick 0.8, inte så värst bra men det var ungefär vad jag förväntat mig för jag är galet dålig på matte. Jag läser inte matte nu (pluggar upp gymnasiebetygen), slutade vid matte B (ja, jag är så kass på det så det räckte för mig där). Är det någon som har något bra tips för att plugga in sådan matte? Någon hemsida? Vad som helst.
Citera
2012-11-22, 19:18
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Antar att du syftar på Diplomatprovet. Möjligen att del 2 kan fungera, dvs kunskapsprovet. Det påminner för övrigt om den allmänbildningsdel som tidigare ingick i hp.

För diskussionens skull får du gärna motivera varför du anser att högskoleprovet börjar kännas omodernt.

Vore bättre om varje utbildning hade ett eget prov, som var lämplig för just den utbildningen. Men det kanske blir svårt eller dyrt eller nått. Jag tycker högskoleprovet verkar stressigt, man har inte lång tid att tänka efter, eller så kanske det bara är jag som är lite långsam.

Jag såg följande på studeravidare.se.
"Hela 15 av högskoleprovets 80 svarsalternativ i MEK-delprovet delade samma ord som vi också använde som svarsalternativ i våra tre små MEK övningsprov. Vi spikade alltså nästan 20% av högskoleprovets svarsalternativ."
http://www.studeravidare.se/hogskole...viewthread/87/

Hur tror du de fick så lika svarsalternativ? Tillfällighet, Metod, Fusk

Om det inte är en tillfällighet så verkar det som man kan lära sig eller fuska till sig vilka ord som kommer användas. Kanske jag är lite konspiratoriskt lagd men MEK orden verkar mer generella än ORD orden, så hur kan de få så många lika svarsalternativ på deras tre motsvarande MEK prov?
Senast redigerad av BroderDonut 2012-11-22 kl. 19:25.
Citera
2012-11-22, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Antar att du syftar på Diplomatprovet. Möjligen att del 2 kan fungera, dvs kunskapsprovet. Det påminner för övrigt om den allmänbildningsdel som tidigare ingick i hp.

För diskussionens skull får du gärna motivera varför du anser att högskoleprovet börjar kännas omodernt.
Ett prov som skall representera samtliga högskoleprogram som endast innehåller Matte, Engelska samt Svenska kan i vissa fall verka lite irrelevant. Proven borde innehålla en valfri del samhällskunskap, alt. en del naturvetenskap beroende på vilken utbildning man är ute efter.
Citera
2012-11-22, 19:46
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Mitt ovanstående inlägg kan misstolkas. Jag är ingen naturbegåvning, pluggade oräkneliga timmar inför detta högskoleprov.

Tycker verkligen att du, speciellt i matematikkurserna, ska försöka ge järnet. =)

Ska göra allt! Lite synd att jag sitter i skiten och inte har grunderna, men så blir det när man har "slösat" bort nästan tre år och inte har räknat någon gymnasiematte förrän nu. Satt förresten en svettig kille i samma klassrum som mig och hade prövning i matematik 4 i veckan när jag hade prov i ett annat ämne. Tur att man slipper prövningar, bunten papper han hade var mastodontisk! Helt sjukt många sidor han hade i häftet! Han satt t.o.m kvar och skrev när jag gick hem från min tredje lektion, alltså hade han suttit där i minst fem timmar =O
Citera
2012-11-22, 20:55
Medlem
Hur många av er satt verkligen veckor innan provet och nötade? Vad fick ni i så fall?
Citera
2012-11-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Hur många av er satt verkligen veckor innan provet och nötade? Vad fick ni i så fall?
Jag började plugga i mitten på sommaren. Pluggat c:a 100 timmar totalt. Höjde mig från 1.4 (avrundat från 1.35) till 1.8. Så det lönar sig
Citera
2012-11-22, 21:27
1.6 på det kvantitiva och 0.8 på det verbala.
Känner att jag är jäääääääävligt bra på det där med språk...
Citera
2012-11-22, 21:52
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:

Jag satt väldigt många timmar. Tror jag har 180-190h enbart på HPG. Skrev 1.9 på kvant och 1.6 på verbala, dvs 1.75 totalt (1p från 1.80).

Känns en aning surt med de nya avrundningsreglerna. Men är helt klart nöjd i det stora hela. Men det var påfrestande, allt pluggande samt nervositeten inför provet som jag påstår ökar proportioneligt med antal pluggtimmar.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-11-22 kl. 21:59.
Citera
2012-11-22, 22:27
Medlem
Citat:

På det verbala pluggade jag inget alls. De kvantitativa uppgifterna gick jag igenom ett par timmar veckan innan.
Citera
2012-11-22, 23:01
Medlem
Skrev provet för första gången nu i höst, hur mycket tror ni jag lyckas höja mig vid nästa provtillfälle?
Mitt resultat: http://gyazo.com/d85e22e915e187f26f07c745887359dc
Citera
2012-11-22, 23:21
Medlem
Kluffs avatar
Jag fick 1.0 på HT2012-provet, och jag är faktiskt rätt nöjd med det med tanke på att jag knappt övade någonting. Jag har inte heller pluggat någon matematik på ett jävla tag, haha.
Citera
2012-11-22, 23:27
Medlem
dovAkins avatar
Fick 0,4 första gången jag skrev det. Failade totalt på matten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in