Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-11, 20:48
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
Varför löser man ut y och inte x?
Tricket är att se ett ekvationssystem som olika räta linjer. Ibland skär de varandra och då får man ut en lösning (eller fler). Ibland skär de inte varandra (som i fallet ovan) och då finns ingen lösning. Räta linjens ekvation skrivs på formen y = kx + m och ritas upp i ett koordinatsystem med x-axeln horisontellt och y-axeln vertikalt. Man löser ut y eftersom y är en "funktion" av x. Beroende på vilket x-värde du stoppar in, får du ut olika värden på y.
Citera
2013-03-11, 20:53
Medlem
Tänkte bara höra vad ni skrev på erat första prov? Kan ju kanske också nämna om du är dum i huvudet, medel eller smart också
Citera
2013-03-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Tänkte bara höra vad ni skrev på erat första prov? Kan ju kanske också nämna om du är dum i huvudet, medel eller smart också
1.1 3e året på gymnasiet, höjde mig till 1.7 bara genom att skriva provet ett antal gånger utan att plugga specifikt för HP alls. Jag är väl rätt smart tycker jag med undantag för att jag glömt bort det mesta jag lärde mig i matten på gymnasiet.
Citera
2013-03-11, 21:05
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
1.1 3e året på gymnasiet, höjde mig till 1.7 bara genom att skriva provet ett antal gånger utan att plugga specifikt för HP alls. Jag är väl rätt smart tycker jag med undantag för att jag glömt bort det mesta jag lärde mig i matten på gymnasiet.
Har du gjort det gamla provet? Har du höjt dig genom att göra det nya provet?
Citera
2013-03-11, 21:06
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Över medel, 1.75 under tredje året i gymnasiet. (Nya HP)

EDIT: Ville göra det för att kunna använda det till att söka in på universitet direkt efter studenten men kommer ändå inte studera vidare omedelbart... nåväl, kommer fortfarande vara användbart i framtiden. Pluggade ungefär en timme totalt inför provet.
Senast redigerad av U-Fig 2013-03-11 kl. 21:31.
Citera
2013-03-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazonite
Har du gjort det gamla provet? Har du höjt dig genom att göra det nya provet?
Det där var på det gamla provet, jag har inte gjort det nya än, blir första gången nu i vår. Denna gången så pluggar jag dock allt vad jag kan så det ska bli spännande.
Citera
2013-03-11, 21:19
Medlem
Minibrudens avatar
Citat:

I höstas gjorde jag det för första gången, pluggade inget innan utan ville mest se hur det gick till. Fick 1.0. Ska göra det igen nu i vår och den här gången plugga till det för att förhoppningsvis få ett högre resultat. Jag är absolut inte dum iallafall
Citera
2013-03-11, 21:32
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:

1.7 (1.65 egentligen) NV 1:a året, 'nya' HP. Pluggade en del till provet, har alltid haft lätt för matematik, svårare för språk. Är väl normalbegåvad.
Citera
2013-03-11, 21:34
Medlem
Osakasuns avatar
Jag har ett spörsmål till alla er som har gått igenom samtliga av hpguidens 24 ordlistor, vilket ju motsvarar cirka 4800 ord. Hur blev utfallet på högskoleprovet?

Är det värt att nöta en uppsjö av ord om man är helt jävla värdelös på ord? Jag menar, även MEK brukar ju innehålla en del obekanta ord.
Senast redigerad av Osakasun 2013-03-11 kl. 21:47.
Citera
2013-03-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Jag har ett spörsmål till alla er som har gått igenom samtliga av hpguidens 24 ordlistor, vilket ju motsvarar cirka 4800 ord. Hur blev utfallet på högskoleprovet?

Är det värt att nöta en uppsjö av ord om man är helt jävla värdelös på ord? Jag menar, även MEK brukar ju innehålla en del obekanta ord.

Ja, det är lätt värt det med tanke på att man har med sig orden för resten av livet. För att komma ihåg orden lättare gör som jag:

Slå ihop två ord till en bild ex: a CAPella = Sång utan instrument. Placera en stor KAPsyl eller keps (eng. CAP) ovanpå the real group, eller helt enkelt en musikgrupp som ser sig om efter sina instrument.

Lägg bilden i ett strukturerat minnespalats. Jag har Super Mario 64 där jag har gjort en bokstav per bana så att de sedan blir lätta att hitta, men du väljer såklart vad som passar dig bäst. Ny bokstav - nytt område är dock klokt att ha.

Ta nästa bild: abbot = klosterföreståndare. Lägg en enorm abborre som ligger och sprattlar utanför ett kloster (bra att ha med ett kors i närheten också så att man ser det och minns att det just var ett kloster och inte vilken byggnad som helst).

Koppla ihop bilderna så att till exempel musikerna får lite fjäll på fötterna och luktar fisk så att du minns vilket som var nästa bild.

Sedan fortsätter du att bygga på hela tiden. Kom ihåg att gå igenom bilderna direkt när du är klar med en bokstav och då och då i ditt huvud så att du inte glömmer dem. Ibland kan det vara bra att återgå till den ursprungliga listan också och se efter att man inte har glömt något.

I korta drag är det så här jag lärt mig ungefär 200 ord om dagen utan ansträngning.
Citera
2013-03-11, 23:03
Medlem
Hur räknar man korsvisa multiplikationer?

Har för mig att det stod något liknande i guiden till högskoleprovet: (a/b) = (c/d) ⇔ ad = bc.

Stämmer den ekvationen?

EDIT: Eller stämmer den här (a/b) = (c/d) = (ad/bc)?
Senast redigerad av gest 2013-03-11 kl. 23:14.
Citera
2013-03-11, 23:13
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Hur räknar man korsvisa multiplikationer?

Har för mig att det stod något liknande i guiden till högskoleprovet: (a/b) = (c/d) ⇔ ad = bc.

Stämmer den ekvationen?
Ja.

a/b = c/d
a = b·c/d [Multiplicerar med b på båda sidor]
a·d = b·c [Multiplicerar med d på båda sidor]
ad = bc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem