Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Jag har ett spörsmål till alla er som har gått igenom samtliga av hpguidens 24 ordlistor, vilket ju motsvarar cirka 4800 ord. Hur blev utfallet på högskoleprovet?
Är det värt att nöta en uppsjö av ord om man är helt jävla värdelös på ord? Jag menar, även MEK brukar ju innehålla en del obekanta ord.
Ja, det är lätt värt det med tanke på att man har med sig orden för resten av livet. För att komma ihåg orden lättare gör som jag:
Slå ihop två ord till en bild ex: a CAPella = Sång utan instrument. Placera en stor KAPsyl eller keps (eng. CAP) ovanpå the real group, eller helt enkelt en musikgrupp som ser sig om efter sina instrument.
Lägg bilden i ett strukturerat minnespalats. Jag har Super Mario 64 där jag har gjort en bokstav per bana så att de sedan blir lätta att hitta, men du väljer såklart vad som passar dig bäst. Ny bokstav - nytt område är dock klokt att ha.
Ta nästa bild: abbot = klosterföreståndare. Lägg en enorm abborre som ligger och sprattlar utanför ett kloster (bra att ha med ett kors i närheten också så att man ser det och minns att det just var ett kloster och inte vilken byggnad som helst).
Koppla ihop bilderna så att till exempel musikerna får lite fjäll på fötterna och luktar fisk så att du minns vilket som var nästa bild.
Sedan fortsätter du att bygga på hela tiden. Kom ihåg att gå igenom bilderna direkt när du är klar med en bokstav och då och då i ditt huvud så att du inte glömmer dem. Ibland kan det vara bra att återgå till den ursprungliga listan också och se efter att man inte har glömt något.
I korta drag är det så här jag lärt mig ungefär 200 ord om dagen utan ansträngning.