2012-11-21, 22:46
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Ej fått mail från studera.nu än eller antagningen. Börjar bli orolig att något är på tok? Skulle väl kommit idag var det sagt?
Du måse kolla upp resultatet själv: https://hpresultat.umdc.umu.se/Secure/Login.aspx
Citera
2012-11-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Tack, det var idioterna som trollade bara verkar det som.
Javisst, om trollning räknas som att leta upp sitt resultat utifrån råpoängen i normeringstabellerna som publicerats.
Citera
2012-11-22, 00:05
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelnav
Hmm, intressant. Samtidigt gillar jag faktiskt boken och tycker det är ganska jobbigt att leta upp synonymen direkt, jag måste då alltså sitta framför datorn när jag läser.

När jag tänker efter så är det bästa egentligen, lite som du säger kanske, att skriva ned hela meningen som ordet förekommer i. Då kommer jag alltid att koppla ordet till det sammanhanget och troligen komma ihåg det bättre.

Nej, du förstod korrekt, jag brukar titta upp orden senare. Får jag fråga, brukar du själv slå upp ord som du inte förstår eller är du naturligt språkligt begåvad?
Har alltid haft en viss fallenhet för att uttrycka mig i skrift, men tog på allvar tag i utvecklingen av min vokabulär i somras, har läst kring 400 sidor i veckan sedan dess och slår om möjligt (synonymer.se) upp de ord jag inte känner till. Har långt kvar dock, 15/20 på orddelen vittnar om detta.
Citera
2012-11-22, 09:24
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Är det bara jag som reagerar på normeringstabellerna? Förut var det ofta över 6% av provdeltagarna som fick 1.7 eller högre.

I höst var det 2,7%. Det har alltså mer än halverats gentemot förut. T ex var det 1,2% som fick över 1.75 i höst. Vissa år förut kunde 1,5-1,9% få 1.9 eller högre! Skillnaden är ju väldigt stor.

Sedan ser man tidningsrubriker ovanför artiklar som hävdar att det bara blir lättare att ta sig in på vissa program.

Edit: varför normerar man inte efter procent endast? Dvs istället för t ex 1,2 så får man resultatet: 73%. Detta betyder att ditt resultat är bättre än 73% av provdeltagarnas. Sedan är det detta man söker in på. Nu är ju skillnaderna gigantiska jämfört med förr, mer eller mindre.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-11-22 kl. 09:32.
Citera
2012-11-22, 10:11
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Är det bara jag som reagerar på normeringstabellerna? Förut var det ofta över 6% av provdeltagarna som fick 1.7 eller högre.

I höst var det 2,7%. Det har alltså mer än halverats gentemot förut. T ex var det 1,2% som fick över 1.75 i höst. Vissa år förut kunde 1,5-1,9% få 1.9 eller högre! Skillnaden är ju väldigt stor.

Sedan ser man tidningsrubriker ovanför artiklar som hävdar att det bara blir lättare att ta sig in på vissa program.

Edit: varför normerar man inte efter procent endast? Dvs istället för t ex 1,2 så får man resultatet: 73%. Detta betyder att ditt resultat är bättre än 73% av provdeltagarnas. Sedan är det detta man söker in på. Nu är ju skillnaderna gigantiska jämfört med förr, mer eller mindre.

Jag misstänker att det är för de vill använda en och samma normalfördelningskurva som de kan lägga någorlunda passande över alla tiders högskoleprov. Men nu spekulerar jag bara.
Citera
2012-11-22, 12:17
Medlem
Blev 2.0 på den kvantitativa delen men tyvärr bara 1.4 på den verbala delen. Förhoppningsvis går det bättre på den verbala delen till nästa gång!
Citera
2012-11-22, 13:15
Medlem
Soulsurfers avatar
Ni som har ett resultat på minst 1.7, vad hade ni för betyg? Undrar om många har skrivit bra på högskoleprovet trots att betygen inte var de bästa. Fick ni G i något ämne, eller höll ni VG/MVG hela vägen igenom gymnasiet?
Citera
2012-11-22, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ni som har ett resultat på minst 1.7, vad hade ni för betyg? Undrar om många har skrivit bra på högskoleprovet trots att betygen inte var de bästa. Fick ni G i något ämne, eller höll ni VG/MVG hela vägen igenom gymnasiet?
Jag fick väl 16-17 i betyg exklusive meritpoängen, däribland ett fåtal G. Jag skrev 1.45~1.5 i våras på mitt första HP som jag inte tränade till. Övade sedan lite med HPGs till hösten nu och skrev 1.7. Betygen behöver inte alls vara kopplade till HP-resultat utan där måste man vara ambitiös etc, vilket inte behövs på samma sätt på HP. Att du är jättedålig på t.ex. kemi spelar ju heller inte någon roll på HP.
Citera
2012-11-22, 13:30
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Jag har inte högskolebehörighet pga skolk och annat i gymnasiet. Håller för närvarande (och sedan ett år tillbaka) på att plugga upp min behörighet samtidigt som jag jobbar. Har en hel del IG, några VG och ett par enstaka MVG från gymnasietiden, resten är G eller så hoppade jag av kursen.

Mina betyg har aldrig varit särskilt bra.

Skrev 1.5 på mitt första HP, måste väl varit direkt efter gymnasiet (-06).

Sedan trillade lite bättre resultat in:
VT07: 1,8
VT12: 1,7
HT12: 1,8

Så, mina betyg kommer jag ingenvart med, men så fort jag fixat behörigheten så öppnas en del dörrar.
Citera
2012-11-22, 14:37
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Skrev 1.7 när jag gick 2an på gymnasiet, hade då VG i 3 ämnen, resten MVG.
Citera
2012-11-22, 14:45
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:

Tror jag landade på 14,5-15,5 exkl meritpoäng. Var väldigt onödigt obrydd. Otroligt dumt av mig.
Citera
2012-11-22, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Tror jag landade på 14,5-15,5 exkl meritpoäng. Var väldigt onödigt obrydd. Otroligt dumt av mig.
Intressant. I.o.m. nya betugssystemet så tror jag att standard kommer att landa på c.a. 15 (iaf. på natur där jag går tam), dock exkl. meritpoäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in