2012-11-21, 21:19
Medlem
Cykelnavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RippaSplitta
Kolla in XYZ, hur bär man sig åt för att höja sig? är det matte A och B som gäller för den delen? Eller ger det mer att plugga tidigare HP? Siktar på 1,5 till våren och det känns ändå som ett realistiskt mål om jag lyckas bli bättre på denna del..

http://i46.tinypic.com/juwnmh.jpg

Känns som att det kan gå vägen om jag verkligen koncentrerar mig på den kvantitativa delen. Är det värt att plöja igenom en matte A bok?

Att gå igenom en matte A bok låter som en bra idé enligt mig. Försök även att använda huvud- och bråkräkning så mycket som möjligt då det kommer till nytta i HP.
"Viktigt att öva på matematik

Plocka fram dina gamla matematikböcker från högstadiet och gymnasiet. Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1 i GY 2011."
http://www.studera.nu/hogskoleprovet...680008818.html
Citera
2012-11-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelnav
Min fråga:
Till dig som har erfarenhet av att ha höjt dig (helst i de verbala delarna), vad använde du för metoder? Hur lång tid har hela denna "process" tagit? Vad har du läst för litteratur? Jag är intresserad av hur mycket man kan höja sig i de verbala delarna, själv tycker jag det verkar svårt.

Läs facklitteratur och tidskrifter. Nu vet jag inte om jag höjt mig, för det var ett par år sedan jag skrev HP, men jag hade totalt fyra fel på den verbala delen.
Citera
2012-11-21, 21:23
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Godkväll, bästa ambitiösa herrar och damer!

Jag tittade in mitt HP-resultat tidigare idag och märkte då den fasansfulla differensen mellan de normerade poängen av de kvantitativa och verbala delarna. Jag hade tydligen skrivit 1.6 på kvant och 0.9 på verb, vilket egentligen är föga förvånande då jag alltid varit mer intresserad av matematik än att läsa böcker så att säga. Mitt snitt hamnade alltså på 1.25.

Jag går för övrigt sista året i gymnasiet och har alltså bara ett skrivtillfälle kvar innan jag söker till högskolan. Mitt mål är att nästa gång skriva 1.5 (åtminstone inte lägre än 1.4) och för detta känner jag att jag behöver ändra mina vanor genom att ta del av mer litteratur, vilket jag förmodar är vägen att gå för att höja sitt snitt i de verbala delarna.

Jag läser nu Brott och straff av Fjodor Dostojevskij och varje ord jag stöter på skriver jag ned i ett anteckningshäfte för att sedan söka efter synonymer/definition på internet. Jag förmodar att det är bäst att läsa så mycket som möjligt, och helst lite mer akademiskt eller klassiskt språk, då dessa ofta bringar med sig fler HP-liknande ord. Debattartiklar/krönikor ska jag också såklart försöka ta mer del utav.

Min fråga:
Till dig som har erfarenhet av att ha höjt dig (helst i de verbala delarna), vad använde du för metoder? Hur lång tid har hela denna "process" tagit? Vad har du läst för litteratur? Jag är intresserad av hur mycket man kan höja sig i de verbala delarna, själv tycker jag det verkar svårt.

Jag gjorde exakt som du, läste böcker och slog upp alla ord och en av böckerna var faktist just Brott och straff. Från prov 1 till prov 2 höjde jag mig med 0,7 på verbala delen, så det tog mig ett halvår och ungefär 12-14 böcker sen var jag inne så ofta på synonymer.se att jag fick lov att skriva in en kod för att bevisa att jag inte var en spammande dator. Ibland besökte jag dn.se och svd.se men tror inte att det gav nämnvärt mycket.. det gör däremot förbannat mycket att bara ha läsvanor när man skriver för man förstår mer av texten när man kan fler ord, det går snabbare att läsa och man blir bättre på att sålla information som är viktig och sånt som är oväsentligt.
Citera
2012-11-21, 21:30
Medlem
meganegerdases avatar
Fick precis vad jag hade förväntat mig, alltså 1,55!

Synd att man inte avrundar längre, 1,6 låter bättre....

1,8 på kvant, 1,3 på verb.

Failade på 2 diagramuppgifter på sista provet som jag inte hann men som jag VET att jag hade klarat, vilket ledde till att jag "bara" fick 1,8. Det tråkiga var att när jag gissade svar så tog jag BD istället för DB eller hur fan det nu var. Hade varit kul om jag prickat på giss.....

men men, det tyder iaf på att det finns utrymme för förbättring inför nästa år.

64+52 måste iaf räknas som godkänt, var andra gången jag gjorde och första fick jag 1,4. (60+50/1,6+1,2)
Citera
2012-11-21, 21:34
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Att gå igenom en matte A bok låter som en bra idé enligt mig. Försök även att använda huvud- och bråkräkning så mycket som möjligt då det kommer till nytta i HP.
"Viktigt att öva på matematik

Plocka fram dina gamla matematikböcker från högstadiet och gymnasiet. Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1 i GY 2011."
http://www.studera.nu/hogskoleprovet...680008818.html

Bra information. Jag trodde det var både var matte 1 och matte 2 som gällde. Om det bara är matte 1, så känns matte delen väldigt överblickbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Jag gjorde exakt som du, läste böcker och slog upp alla ord och en av böckerna var faktist just Brott och straff. Från prov 1 till prov 2 höjde jag mig med 0,7 på verbala delen, så det tog mig ett halvår och ungefär 12-14 böcker sen var jag inne så ofta på synonymer.se att jag fick lov att skriva in en kod för att bevisa att jag inte var en spammande dator. Ibland besökte jag dn.se och svd.se men tror inte att det gav nämnvärt mycket.. det gör däremot förbannat mycket att bara ha läsvanor när man skriver för man förstår mer av texten när man kan fler ord, det går snabbare att läsa och man blir bättre på att sålla information som är viktig och sånt som är oväsentligt.

Tack. Jag var först inne på att gå på tidskrifter som dn.se och svd.se... men tror du att man får mer ut av böcker så kanske jag skall omvärdera mina planer.
Citera
2012-11-21, 21:42
Medlem
Iam-Varfors avatar
Usch behöver verkligen fixa min kvant del... 0.7 kvant 1.6 ord... känns sådär :/
Citera
2012-11-21, 21:45
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Tack. Jag var först inne på att gå på tidskrifter som dn.se och svd.se... men tror du att man får mer ut av böcker så kanske jag skall omvärdera mina planer.

Jag tror inte att man får ut mer av böcker, tvärtom tror jag tidskrifter har texter som är mer lika högskoleprovets texter. Tidskrifter ger nog bättre träning, men om man ska väga vad som är kul/intressant/mest sannolikt att du tränar så skulle jag säga att böcker räcker en lång väg! Iallafall har det gjort det för mig!
Citera
2012-11-21, 21:48
Medlem
Cykelnavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heraclitus
Bra tips

Citat:
Ursprungligen postat av CandyKane
Bra tips

Citat:
Intressant och bra tips åter igen

Tack för era goda råd, det var väl lite vad jag egentligen förväntade mig att jag måste göra men kul att se att det gett resultat för er och det får mig att känna att jag kan höja mig, absolut.

Leland, kul att du läst Brott och straff, en alldeles tidslös allmänmänsklig roman. Fastän jag bara är hälften inne i den är den väldigt fascinerande, särskilt med det fina språket. Samtidigt finns det många ovanliga ord och det uppskattas givetvis. Skönlitterära böcker är bra på så sätt att man verkligen inte vill lägga ned dem, till skillnad från facklitteratur som kan bli lite jobbiga om man inte är intresserad av ämnet. "Illusionen om gud" av Richard Dawkins var inga problem och det var för att jag fann ämnet intressant. Så man väljer såklart böcker efter intresse.

Nu är det bara att försöka läsa så mycket som möjligt och att sitta mindre framför datorn, det är det det hänger på. Att faktiskt lägga undan tid.
Senast redigerad av Cykelnav 2012-11-21 kl. 21:51.
Citera
2012-11-21, 22:01
Medlem
storytellers avatar
Läs saker du verkligen gillar, så länge det är en lite utmanande text.
Det är ingen idé att sitta och tvinga i sig en massa knepig litteratur (syftar inte på dig personligen nu).
Du kan få ut precis lika mycket av att börja prenumera på och läsa en dagstidning noga varje dag, Wikipedia på engelska om ämnen som intresserar dig, och så vidare.

Försöker du göra en massa saker du egentligen inte gillar bara för provet är det stor risk att du tröttnar snabbt.
Citera
2012-11-21, 22:05
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Jag tror inte att man får ut mer av böcker, tvärtom tror jag tidskrifter har texter som är mer lika högskoleprovets texter. Tidskrifter ger nog bättre träning, men om man ska väga vad som är kul/intressant/mest sannolikt att du tränar så skulle jag säga att böcker räcker en lång väg! Iallafall har det gjort det för mig!

Känner mig mer lättad nu. Själv gillar jag inte böcker. Känns som svårsmälta tegelstenar, som gör sig bäst som fodermaterial för bokhyllor. Om det är en bra bok så kommer den säkert som film någon gång i alla fall.

Men intressanta artiklar kan man tugga i sig i ett nafs.
Citera
2012-11-21, 22:44
Medlem
Ej fått mail från studera.nu än eller antagningen. Börjar bli orolig att något är på tok? Skulle väl kommit idag var det sagt?
Citera
2012-11-21, 22:46
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orillion
Högskolan i Borås besvarar här frågan:

Fråga: Om jag söker en utbildning och tackar nej, påverkar det mina möjligheter att söka till utbildningen igen?

Svar: Nej, om du söker en utbildning och tackar nej innan du registrerat dig och påbörjat utbildningen påverkas inte dina möjligheter att bli antagen. Däremot kan du inte automatiskt antas till samma kurs på samma lärosäte igen om du påbörjat utbildningen. Då måste den sökande kontakta institutionen för möjligheterna att göra en särskild ansökan.

Det är ju för övrigt så att allt sköts datoriserat, om jag inte missminner mig. På grund av det kommer ingen kunna titta på just dina ansökningar och få för sig att bestämma att du inte ska få komma in: man borde alltså kunna söka samma utbildning resten av livet och metodiskt tacka nej varje gång utan några konsekvenser.

Tack för svar! Då blir det att söka

Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Känner mig mer lättad nu. Själv gillar jag inte böcker. Känns som svårsmälta tegelstenar, som gör sig bäst som fodermaterial för bokhyllor. Om det är en bra bok så kommer den säkert som film någon gång i alla fall.

Men intressanta artiklar kan man tugga i sig i ett nafs.

Det är grymt bra att du känner starkare för artiklar men jag tror du blivit introducerad till fel böcker om du är så pessimistisk mot dom Det ända jag kan se som en fördel med en bok är att det kan bli några timmar i sträck istället för att man läser en artikel i 10 minuter. När det är prov vill man ju ha uthålligheten! Haha sant fast böckerna är oftast fem gånger bättre om man ger dom en chans!
Senast redigerad av Leland 2012-11-21 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in