2012-11-15, 21:35
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Hmmm. Kommer båda delarna att normeras som x.xx nu så blir det ju bara 6 poäng över 2,0 man kan ha, väl? Annars får man "bara" 1,95, och inte 2,0. Med andra ord blir det rejält mycket svårare att få 2.0 nu, jämfört med i våras...

Jag tror att du har rätt angående verbala normeringen, men nu är inte långt förrän vi vet. Jag tyckte att svårighetsgraden på det här provet var i samma klass som VT2012, både på kvantitativa och verbala.

Det är x.x på de enskilda delarna.

Annars hade ju totalresultatet blivit x.xxx.
Citera
2012-11-15, 21:36
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Enligt mitt kontrollpapper har jag 66. Är dock mycket tveksam om jag lyckades fylla i 2st uppgifter på sista kvantpasset tillräckligt tydligt.

Tror inte 66 räcker till 1,9. Detta prov kändes mer i linje med HT11 än VT12, i mitt tycke.

Det är på gränsen kompis! Jag tycker den generella åsikten verkar vara att det var ett svårt matteprov och det skulle ju isåfall sänka normeringen så med en gnutta tur kan det gå vägen för dig
Citera
2012-11-15, 21:37
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Det är x.x på de enskilda delarna.

Annars hade ju totalresultatet blivit x.xxx.
Ah. Dock hade de ju kunnat avrunda uppåt, tidigare har det ju varit x,x på de olika delarna och sedan avrundats uppåt till x,x.

Tar ditt ord på det dock, låter rimligt.
Citera
2012-11-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Det är på gränsen kompis! Jag tycker den generella åsikten verkar vara att det var ett svårt matteprov och det skulle ju isåfall sänka normeringen så med en gnutta tur kan det gå vägen för dig

Tack! =) Håller tummarna för dig.

Citat:
Ah. Dock hade de ju kunnat avrunda uppåt, tidigare har det ju varit x,x på de olika delarna och sedan avrundats uppåt till x,x.

Tar ditt ord på det dock, låter rimligt.

Det är så jag uppfattat det, är inte helt säker. =)
Citera
2012-11-15, 21:41
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Hmmm. Kommer båda delarna att normeras som x.xx nu så blir det ju bara 6 poäng över 2,0 man kan ha, väl? Annars får man "bara" 1,95, och inte 2,0. Med andra ord blir det rejält mycket svårare att få 2.0 nu, jämfört med i våras...

Jag tror att du har rätt angående verbala normeringen, men nu är inte långt förrän vi vet. Jag tyckte att svårighetsgraden på det här provet var i samma klass som VT2012, både på kvantitativa och verbala.

Varje del kommer att normeras som x,x och när man slår ihop summorna från båda delarna och delar med två kan det bli x,x5 vilket tidigare avrundades uppåt men nu får man alltså nöja sig med x,x5. Jo det blir svårare att få 2,0 än tidigare men det kommer fortfarande att vara samma procent provdeltagare som får 2,0 och 1,95 som tidigare fick 2,0 så i längden är det ingen skillnad. Just nu är det dock lite orättvist mot dom som fick 1,95 eller 1,85 och måste slåss med dom som tidigare fått 1,9 och 2,0.

Imorgon kl 10 ska det tydligen visa sig.
Citera
2012-11-15, 21:43
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Jag tror att man kan ta bort 2 poäng och kolla på normeringstabellen för verbala från VT2012 förutsatt att man har 1,0+ och börjar man komma upp till 1,7 så bör man ta bort 3 poäng.
Du menar att normeringen för 1.0<x<1.7 höjs med två poäng, alltså att samma råpoäng på VER som VT12 ger 0.1 lägre nu?
Citera
2012-11-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Du menar att normeringen för 1.0<x<1.7 höjs med två poäng, alltså att samma råpoäng på VER som VT12 ger 0.1 lägre nu?

Nej, jag tror han skrev så pga VT12 hade 4 borttagna poäng.
Citera
2012-11-15, 21:49
Medlem
Lelands avatar
Citat:

Normeringstabellen 2012VT

Jag menar att om du fick 55 rätt på ditt prov så betyder det att du ligger på 1,4 i den gamla normeringstabellen och eftersom du då troligtvis hade behövt ta bort 2 poäng så hade du förmodligen bara haft 53 rätt på den gamla normeringstabellen (fortfarande ger det 1,4).

Om du istället hade haft 63 poäng och således fått 1,7 på gamla normeringstabellen så hade du troligtvis behövt ta bort 3 poäng. Detta lämnar dig med 60 poäng på denna normeringstabell och alltså 1,6. Det borde ge en någorlunda fingervisning!

EDIT: Ja, eftersom 4 poäng togs bort från 2012VT
Citera
2012-11-15, 21:54
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Tack! =) Håller tummarna för dig.

Tack detsamma! Blir jobbigt att vänta nu.. Jag ligger och tippar lika osäkert som du fast på verbala då så behöver alla tummar jag kan få!
Citera
2012-11-15, 21:57
Medlem
Citat:
Tack detsamma! Blir jobbigt att vänta nu.. Jag ligger och tippar lika osäkert som du fast på verbala då så behöver alla tummar jag kan få!

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Borde sova snart egentligen.
Citera
2012-11-15, 21:57
Medlem
lakritcs avatar
Ah, just det. Självfallet. Jag har tidigare utgått från HT11 för att undvika sådana "problem". VER rör sig som sagt vanligtvis inte lika mycket som KVA samt att det är HT liksom nu varför HT11 nog ger en hyfsad bild av vad man kan vänta sig
Citera
2012-11-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ah, just det. Självfallet. Jag har tidigare utgått från HT11 för att undvika sådana "problem". VER rör sig som sagt vanligtvis inte lika mycket som KVA samt att det är HT liksom nu varför HT11 nog ger en hyfsad bild av vad man kan vänta sig

Dvs höjning gentemot VT12?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in