2012-11-15, 22:03
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Borde sova snart egentligen.

Varför ta den enkla vägen och sova, må bra och sedan få resultatet när man kan invänta resultatet med en natts ångest och tänk-om tankar? Försök och sov! Själv ska jag se uppfinnarna på tv4play och försöka få mig på andra tankar

Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ah, just det. Självfallet. Jag har tidigare utgått från HT11 för att undvika sådana "problem". VER rör sig som sagt vanligtvis inte lika mycket som KVA samt att det är HT liksom nu varför HT11 nog ger en hyfsad bild av vad man kan vänta sig

Det har du alldeles rätt i! Tror faktist den kommer vara exakt samma som HT11
Citera
2012-11-15, 23:08
Medlem
Soulsurfers avatar
Är det någon har som har skrivit ut alla tidigare högskoleprov? Undrar om jag anses som konstig som skrev ut tusen sidor något ^^

Det sorgliga är att jag inte har hunnit med träna något ännu, men tänkte att det var bra att få det gjort så att man slipper hålla på att skriva ut allting i framtiden.

Är det någon som sitter på delarna jag saknar förresten, eller tidigare prov? Jag var bara tvungen att fråga!

Söker följande prov/delar:

Allting som finns tidigare än våren 1997, om detta finns. Någon som vet? Borde finnas en hel del mer prov, men jag kan inte hitta fler :/ Det vore schysst att ha rubbet. Någon som har någon idé vad man kan göra för att få fram alla prov?

Saknar annars:

Hösten 1997
Hösten 1998
Våren 2008 ELF
Hösten 2008 ELF
Våren 2007 ELF
Våren 2006 ELF
Hösten 2006 ELF

Har rubbet annars, ändå från våren 1997 till senaste provet.. Skulle dock kännas bra att ha allt. Jag är en sån som inte nöjer mig med mycket, och vill gärna ha allt. Hade också varit kul att ha lite äldre prov. Nästan samlarvärde
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-11-15 kl. 23:13.
Citera
2012-11-15, 23:12
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Är det någon har som har skrivit ut alla tidigare högskoleprov? Undrar om jag anses som konstig som skrev ut ca tusen sidor ^^

Det sorgliga är att jag inte har hunnit med träna något ännu, men tänkte att det var bra att få det gjort så att man slipper hålla på att skriva ut allting i framtiden.

Är det någon som sitter på delarna jag saknar förresten, eller tidigare prov? Jag var bara tvungen att fråga!

Söker följande prov/delar:

Allting som finns tidigare än våren 1997, om detta finns. Någon som vet? Borde finnas en hel del mer prov, men jag kan inte hitta fler :/ Det vore schysst att ha rubbet. Någon som har någon idé vad man kan göra för att få fram alla prov?

Saknar annars:

Hösten 1997
Hösten 1998
Våren 2008 ELF
Hösten 2008 ELF
Våren 2007 ELF
Våren 2006 ELF
Hösten 2006 ELF

Har rubbet annars, ändå från våren 1997 till senaste provet.. Skulle dock kännas bra att ha allt.

Maila Umeå universitetet så får du exakt vad du vill ha.. Jag har hämtat samtliga prov från 2007 och framåt inför provet som var och det var helt kostnadsfritt och jag vet att dom även hade äldre prov än så. Har hört om folk som fått det postat till sig mot en avgift också.
Citera
2012-11-15, 23:48
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Maila Umeå universitetet så får du exakt vad du vill ha.. Jag har hämtat samtliga prov från 2007 och framåt inför provet som var och det var helt kostnadsfritt och jag vet att dom även hade äldre prov än så. Har hört om folk som fått det postat till sig mot en avgift också.

Tack för tipset, jag gjorde en sökning nu dock och såg till min förvåning att UU tydligen inte har äldre prov än så att ge ut? Låter konstigt.. Tydligen ska statsbiblioteket ha alla prov från 1977 och framåt, men enligt någon användare så skall detta kosta 4:- per sida

Så det skulle kosta ca 6000:- att få tillgång till alla tidigare prov än 1997 via KB.. Men jag är övertygad att det finns någon där ute som sitter på tidigare prov, eller att det finns någon annan som tar mindre än 4:- sida.. 4:-/sida känns väldigt mycket, varför kan inte bara någon skicka PDFer på alla tidigare prov till min mail mot en liten summa :/

Edit: Har mailat till två bibliotek nu och frågat..

Kanske ska man fråga sitt lokala lilla bibliotek också? De kanske skulle kunna tänka sig skaffa alla prov från KB åt mig :e
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-11-16 kl. 00:39.
Citera
2012-11-16, 01:13
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Av ca 45-50k som skriver HP är det enbart 200-300 som får 2.0 av dessa, dessutom är det ofta återkommande original som skriver 2.0 år efter år.

http://www.youtube.com/watch?v=_Lves7Xnenk Jag dör
Citera
2012-11-16, 01:33
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Tack för tipset, jag gjorde en sökning nu dock och såg till min förvåning att UU tydligen inte har äldre prov än så att ge ut? Låter konstigt.. Tydligen ska statsbiblioteket ha alla prov från 1977 och framåt, men enligt någon användare så skall detta kosta 4:- per sida

Så det skulle kosta ca 6000:- att få tillgång till alla tidigare prov än 1997 via KB.. Men jag är övertygad att det finns någon där ute som sitter på tidigare prov, eller att det finns någon annan som tar mindre än 4:- sida.. 4:-/sida känns väldigt mycket, varför kan inte bara någon skicka PDFer på alla tidigare prov till min mail mot en liten summa :/

Edit: Har mailat till två bibliotek nu och frågat..

Kanske ska man fråga sitt lokala lilla bibliotek också? De kanske skulle kunna tänka sig skaffa alla prov från KB åt mig :e

Jag har ingen aning.. från -99 finns på hpprov.se (om man gratis registrerar) och dom har även vissa facit som har försvunnit på andra hemsidor. Varför vill du ha äldre? Känns inte som att 15-20 år gamla artiklar är aktuella för träning.. eller är det bara jag som får för mig det?

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=_Lves7Xnenk Jag dör
Bästa jag sett på länge tack för den!
Citera
2012-11-16, 01:50
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Jag har ingen aning.. från -99 finns på hpprov.se (om man gratis registrerar) och dom har även vissa facit som har försvunnit på andra hemsidor. Varför vill du ha äldre? Känns inte som att 15-20 år gamla artiklar är aktuella för träning.. eller är det bara jag som får för mig det?

Hm, okej! Jag vill ha äldre så att jag har mer än träna på sen när det är dags, det är inget måste såklart men det vore kul att jämföra sitt resultat på varje prov och ha mer att välja på även om det kanske skiljer sig en del mellan proven. Tror dock att DTK och LÄS är mest värt när det gäller de äldsta proven, såg att några hade skrivit att dessa och de var i många fall svårare än dagens prov. Har ingen aning om detta är sant och övriga delarna, men tycker det helt klart är intressant och skulle vara kul att ha proven.

Citat:
Bästa jag sett på länge tack för den!

Sjukt är det, tänkt vilken enorm kick det hade varit att få det på papper att man har skrivit bäst av alla som gjorde provet! Det överraskade mig dock att han hade det med "hela" 8 fel. Trodde det skulle krävas mer än så för att skriva bäst, kanske var det för att orden ströks? Grymt imponerande i vilket fall som helst! Wops, såg nu att han bara hade fyra fel.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-11-16 kl. 01:53.
Citera
2012-11-16, 02:14
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Hm, okej! Jag vill ha äldre så att jag har mer än träna på sen när det är dags, det är inget måste såklart men det vore kul att jämföra sitt resultat på varje prov och ha mer att välja på även om det kanske skiljer sig en del mellan proven. Tror dock att DTK och LÄS är mest värt när det gäller de äldsta proven, såg att några hade skrivit att dessa och de var i många fall svårare än dagens prov. Har ingen aning om detta är sant och övriga delarna, men tycker det helt klart är intressant och skulle vara kul att ha proven.

Sjukt är det, tänkt vilken enorm kick det hade varit att få det på papper att man har skrivit bäst av alla som gjorde provet! Det överraskade mig dock att han hade det med "hela" 8 fel. Trodde det skulle krävas mer än så för att skriva bäst, kanske var det för att orden ströks? Grymt imponerande i vilket fall som helst! Wops, såg nu att han bara hade fyra fel.

Språkbruket ändras med åren så det blir ju svårare för ungdomarna om 20 år att göra våra HP-prov än deras motsvarighet, tänker jag. Frågan är om det ger en något att nöta på så pass gamla prov.. Du har ju väldigt mycket material att träna på redan sen finns det ju miljontals böcker och tidningar att läsa. Det viktigaste är att lära sig vilka fel man gör och varför sen tror jag inte man ska snöa in sig på att göra ALLA prov. Det räcker med några för att få in rutin och se mönster i frågorna.

En väldig kick men det är bra mycket mer status att få 2,0 som 17åring än som gubbe. Det är i princip som att tävla på steroider eftersom man tävlar mot folk som inte har fått samma chans att plocka på sig ordkunskap, läst sig igenom en dagstidning om dagen i 30 år och oräkneliga böcker, dessutom har man ingen anledning att vara nervös. Jag är övertygad om att många jag känner skulle få 1,8+ men dom spelar inte alls på samma villkor!
Citera
2012-11-16, 06:56
Medlem
Doctoraculas avatar
Är det bara jag som har satt uppe till 2 och väntade på normeringstabellen?
Den skulle ju komma ut den 16 november.
Citera
2012-11-16, 07:38
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctoracula
Jag satt inte uppe men undrar likväl när de kommer.
Citera
2012-11-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen

Jag såg någonstans att den kommer kl 10:00
Citera
2012-11-16, 09:57
Medlem
keluars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctoracula

Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen

Citat:
Ursprungligen postat av DaliCi
Jag såg någonstans att den kommer kl 10:00

Nja, enligt Umeå ska det komma någon gång efter 10 idag. Fick fantastiskt nog två svar när jag mailade:

Citat:
Ursprungligen postat av UU
Normeringstabellen publiceras i morgon någon gång efter klockan 10.00.

Citat:
Ursprungligen postat av LNU
Det blir någon gång efter 10.00 låter Umeå meddela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in