2012-10-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 690
Känner mig helt dum i huvudet, vilket jag troligtvis är. Kan du skriva mellansteget.. Står helt still i huvudet.
6/10 = x/(40-x) ->

Vill korsa, men får det inte att stämma.

6/10=x/(40+x) --> 6x+240/10=x --> 6x+240=10x --> 240=4x --> 240/4=60 -->x=60
Citera
2012-10-19, 12:47
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 690
Känner mig helt dum i huvudet, vilket jag troligtvis är. Kan du skriva mellansteget.. Står helt still i huvudet.
6/10 = x/(40-x) ->

Vill korsa, men får det inte att stämma.
Kanske blir lättare om du skriver 6/10=0.6=x/(40-x) <=> 24-0.6x= x <=> x=24/1.6= 24/8/5= 24*5/8=3*5= 15 och därmed undviker korsvis multiplikation.

Epstein: Sätt in x= 60 i ekvationen så kommer du märka att du gjort fel.
Citera
2012-10-19, 13:40
Medlem
Tack så mycket! Var ju inte så krångligt som jag ville få det till
Citera
2012-10-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Kanske blir lättare om du skriver 6/10=0.6=x/(40-x) <=> 24-0.6x= x <=> x=24/1.6= 24/8/5= 24*5/8=3*5= 15 och därmed undviker korsvis multiplikation.

Epstein: Sätt in x= 60 i ekvationen så kommer du märka att du gjort fel.

Tror det skett ett missförstånd..

Det ursprungliga uttrycket i uppgiften var x/x+40 men 690 hade skrivit x/40-x vilket är fel i förhållande till uppgiften.

15 finns inte som svarsalternativ till den uppgiften ens.
Citera
2012-10-19, 14:14
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epstein
Tror det skett ett missförstånd..

Det ursprungliga uttrycket i uppgiften var x/x+40 men 690 hade skrivit x/40-x vilket är fel i förhållande till uppgiften.

15 finns inte som svarsalternativ till den uppgiften ens.
Jaha, dåså.
Citera
2012-10-19, 15:02
Medlem
Soulsurfers avatar
Hur gör ni på ord när ni inte är säkra på vad ordet betyder och inte har någon direkt aning bland alternativen? Gissar ni hejvilt och går vidare direkt, eller spara ni ordet/orden ni inte är säkra på till sist/klurar lite till? Själv kommer jag nog gissa då jag inte tror att det funkar att klura för länge på ett ord, om man kan det så borde det komma direkt eller efter några sekunder, inte mer än så tror jag.
Citera
2012-10-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hur gör ni på ord när ni inte är säkra på vad ordet betyder och inte har någon direkt aning bland alternativen? Gissar ni hejvilt och går vidare direkt, eller spara ni ordet/orden ni inte är säkra på till sist/klurar lite till? Själv kommer jag nog gissa då jag inte tror att det funkar att klura för länge på ett ord, om man kan det så borde det komma direkt eller efter några sekunder, inte mer än så tror jag.
Svarar alltid A) på ord jag har 0 ideer om.
Citera
2012-10-19, 15:43
Medlem
sexion.dassauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Av någon väsentlig anledning?
Citera
2012-10-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer

Om jag är osäker tänker jag på prefix eller suffix och om det fortfarande slår blankt gissar jag hejvilt. Sen om jag har tid över (vilket jag brukar ha, blir klar med det verbala säkert 10-15 minuter innan tiden är slut) går jag tillbaka och försöker sätta in det i sammanhang och så vidare.
Citera
2012-10-19, 16:55
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexion.dassaut
Av någon väsentlig anledning?

Lär ju inte finnas något statistiskt underlag för att just A) är bästa alternativet att gissa på.

Principen är väl dock att man gissar på samma bokstavsalternativ på varenda fråga man inte kan på provet. På så vis är du åtminstone i praktikten garanterad ett par extrapoäng (självklart beroende på hur många frågor du gissar på).

Jag gjorde inte det så här på förra provet, men funderar på att göra det i höst.
Citera
2012-10-19, 17:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Är också nyfiken varför du väljer just A. Någon särskild anledning?

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainAwesome
Om jag är osäker tänker jag på prefix eller suffix och om det fortfarande slår blankt gissar jag hejvilt. Sen om jag har tid över (vilket jag brukar ha, blir klar med det verbala säkert 10-15 minuter innan tiden är slut) går jag tillbaka och försöker sätta in det i sammanhang och så vidare.

Okej, jag menar om man redan har testat det och fortfarande inte vet vad man ska svara. Jag kommer också att gissa hejvilt om det blir så, kanske att man får tid att gå tillbaka, men för mig som är lite seg så tror jag inte att jag hinner med det. Finns inte så mycket vettigt att göra, man förlorar ju alldeles för mycket tid om man stannar upp och klurar istället för att gå vidare.

Dom flesta orden borde man i alla fall kunna sålla bort något av alternativen kanske, men vissa ord kan mycket väl dyka upp där man är helt osäker och tvingas gissa helt, därför var jag nyfiken vad ni gör när det händer.
Citera
2012-10-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Principen är väl dock att man gissar på samma bokstavsalternativ på varenda fråga man inte kan på provet. På så vis är du åtminstone i praktikten garanterad ett par extrapoäng (självklart beroende på hur många frågor du gissar på).

Det där är ett feltänk. Det förväntade antalet rätta svar på de frågor du gissar på blir lika oavsett hur du väljer att fördela de svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in