2012-09-28, 17:01
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Vad tycker ni om det nya övningsprovet? Det kändes lite svårare än ett vanligt faktiskt, men det kanske bara är jag.
Fick ungefär samma som på de tidigare (15p), men nivån var klart högre ja. Fråga 9 tycker jag blev konstig med svar C. "Även" passar inte i sammanhanget. Det är ju underförstått att det körs av annan person om det är fråga om personligt ansvar varför bisatsen helst bör utelämnas helt. 19 tycker jag också låter konstig. "Ekvivalent" använder man normalt inte i sådana sammanhang. Det är i princip bara ingenjörer som gör det och då i brist på synonymer
Senast redigerad av lakritc 2012-09-28 kl. 17:10.
Citera
2012-09-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ett nytt MEK-prov från studeravidare.se finns tillgängligt!

Vad tycker ni om det nya övningsprovet? Det kändes lite svårare än ett vanligt faktiskt, men det kanske bara är jag.

Fick 17 rätt på det här provet också men tyckte detta provet var snäppet svårare än det första.
Citera
2012-09-28, 18:57
Medlem
Kan jag skriva 1.1 på högskoleprovet?

Jag har en add diagnos som gör att jag tar väldigt lång tid på mig med saker och har väldigt svårt att koncentrera mig. Satt med speciallärare under proven i gymnasiet och fick mer tid samt att han föklarade frågorna och hjälpte med att ta ut vad de frågade efter.

Dom har sagt att man måste ha dyselexi för att få göra provet med längre tid så
den möjligheten kommer hag inte tilldelas.

Annars är jag väl "normal" begåvad och har läst sam sam. Jobbar nu som massör och är också utbildad personlig tränare. Är 26 år.

Skulle vilja läsa till sjukgymnast i eskilstuna och behöver 1.1 på hp provet.

Har 12.5 i snitt så mina betyg är inte i närheten av vad som krävs.

Tror ni jag skulle klara 1.1 och hur skulle va en lämplig väg att komma dit i så fall?

Tack på förhand
Citera
2012-09-28, 19:05
Medlem
dolppens avatar
du kan skriva 0.1 som såväl 2.0

Men tiden brukar vara en stressfaktor för många, däremot får dyslektiker extra tid, och dt kanske man gör med add också? kanske kan kolla upp det?

Absolut värt att prova! Lycka till!

Edit* missade att du redan skrivit om extra tid

Allt handlar om rutin på högskoleprovet, många höjer sig efter 1 gång, så träna och gör det igen!
Citera
2012-09-28, 19:09
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickspeed
Jag har en add diagnos som gör att jag tar väldigt lång tid på mig med saker och har väldigt svårt att koncentrera mig. Satt med speciallärare under proven i gymnasiet och fick mer tid samt att han föklarade frågorna och hjälpte med att ta ut vad de frågade efter.

Dom har sagt att man måste ha dyselexi för att få göra provet med längre tid så
den möjligheten kommer hag inte tilldelas.

Annars är jag väl "normal" begåvad och har läst sam sam. Jobbar nu som massör och är också utbildad personlig tränare. Är 26 år.

Skulle vilja läsa till sjukgymnast i eskilstuna och behöver 1.1 på hp provet.

Har 12.5 i snitt så mina betyg är inte i närheten av vad som krävs.

Tror ni jag skulle klara 1.1 och hur skulle va en lämplig väg att komma dit i så fall?

Tack på förhand

1.1 är absolut nåbart. Det du ska göra är att testa och skriva gamla högskoleprov och "öva upp" dig. Självklart under "klockning" så att du får en känsla över tid/arbete.
Sen kan du ju alltid göra om provet om det skulle gå åt skogen första gången (testar du inte med etta gammalt prov innan så kommer du troligen att göra riktigt uselt från dig första gången. Och det har inte med din add att göra, utan enkom ovanan.

Du fixar det galant!
Lycka till!
Senast redigerad av Rallarsvingen 2012-09-28 kl. 19:10. Anledning: stavning
Citera
2012-09-28, 19:44
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModifieradIgelkott
Sitter och lär mig ekvationer på ordprov.se

2x+6>9x+69

Enligt facit blir svaret x>-9

Efter omvandlingen blir ju x negativt, så svaret torde bli x<-9?
-63>7x
-9>x = rätt svar.
Citera
2012-09-28, 19:47
Medlem
De bästa sättet är att hålla igång hjärnan dagligen med att både läsa och räkna. Det är det enda som funkar i längden. Man ska ju såklart lära sig något också
Citera
2012-09-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ja, om man går in för HP-studier är HPG ett bra verktyg.

Ja.

Orsaken är att HPG sänker priset ganska få gånger under året. Tror man sänker några hundralappar efter halva tiden mellan proven men inte mer än så. Varför man inte sumpar bort VIP-medlemskap för 100 kr 1 månad innan vet jag inte. Kan väl vara att man inte kanske kan höja sig på 1 månad vilket skulle förstöra HPG referenser och statistik gällande höjningar.
Ska göra provet nu och nästa gång det går. Är det inte lika bra att köpa ht provet 1'2013 då? Om jag köper till våren går vip användaren ut då efter provet varit?
Citera
2012-09-28, 20:02
Medlem
1. Vilken del är det du har svårt för?

2. Hur medicinerar du?
Citera
2012-09-28, 20:04
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Hmm, ja. Jag håller med. Andra MEK var svårare. Lite tråkigt att jag hann se lakritc inlägg innan jag gjorde testet. Dumt att jag läser kommentarer innan jag gör testet själv.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-09-28 kl. 20:12.
Citera
2012-09-28, 20:38
Medlem
stanna inte och fundera på uppgifter som du måste klia dig i huvudet för. svara på dom som du klarar och om du har tid över gå tillbaka till dom du skippade så borde du klara 1.1.

Många lägger förmycket tid på vissa uppgifter och hinner inte med alla.

Som andra sagt om du ej gjort provet förut så gå igenom gamla prov. Läs gärna mycket dagstidning och artiklar som skrivits av bra journalister. Mycket av tex ord delen är ord som förekommer i artiklar/media.
Citera
2012-09-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themodel.
Isf är det väl bättre att köpa vt 2013 provet. Ska söka till ht2013 så då hinner jag ju göra 2 st HP
Ja, jag skulle vänta med att köpa HPG tills efter det här provet i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in