2012-08-04, 04:26
Medlem
Förra våren bestämde jag mig för att hoppa på psykologprogrammet. Mina betyg från gymnasiet låg på ~13 i snitt eftersom jag var för upptagen med att röka gräs och spela World of Warcraft. Efter att ha pluggat inför provet så skrev jag 1.5 i höstas, och efter att ha pluggat ännu mer och ännu hårdare skrev jag 1.8 i våras, och till hösten börjar jag plugga till psykolog i Lund.

Jag följde den här tråden lite av och till, de människor jag såg var b.la mark.knopfler, edlunder, eradico och någon mer snubbe, dessa kan ni fråga om hjälp, och jag kan säkert bidra med en del hjälp jag också om någon behöver det.

Jag vet att eradico tog sin på civilingenjörsutbildningen han ville in på, att eradico fick minst 1.8 och således bör ha kommit in på läkarprogrammet, och edlunder vet jag inte men han verkade helt klart skarp och kanske till och med skarpare än oss andra, så det bör ha gått bra för honom också.

Anledningen att jag skriver det här inlägget är för att ge motivation till er som vill uppnå någonting, för jag vet vilket helvete det kan vara att plugga till det där jävla provet. Jag sa själv upp mitt sociala liv för att bara sitta och hemma, ensam, som en arbetslös sopa och bara öva, öva, öva, och det betalade sig.

Det som spelar störst roll enligt mig är helt klart det mentala. Inställningen att "nu jävlar måste jag greja det här" kommer garanterat dra ned resultatet, eftersom att den skapar stress, och stress gör att man tappar fokus. Det jag gjorde under andra provet, efter det första delprovet och det kändes som att jag hade klantat till det, var att lova mig själv "oavsett om det går åt helvete så tänker jag fortsätta med det här jävla provet tills jag dör.", och efter det blev jag något lugnare.

Det andra är koncentrationsförmågan. Att öva hemma är en sak, men att prestera under skarpt läge är en annan, särskilt med tanke på att det är ett halvår av ens livstid som kan stå på spel. Därför gäller det att ha fokus och närvaro, det hade jag inte under första provet då jag misslyckades med 1.5, så under andra provet förberedde jag mig med meditation varje morgon och kväll och en 30mg ritalinkapsel, depot, 1 timme innan provet. Det är svårt att säga vad som gjorde störst skillnad, ritalinet gav helt klart välbehövligt fokus inför läsdelarna, men utan all meditation hade jag aldrig kunnat lugna ned mig under pauserna.

Det finns en utmärkt meditationslänk i min signatur. Meditation är som så att det skapar stora, massiva förändringar men med extremt små steg och under väldigt lång tid. Det är alltså inget man kan göra och sedan förvänta sig ska ge synbara resultat i morgon, nästa vecka eller nästa månad, men det skapar förändringar till det bättre och ju tidigare man börjar ju bättre. Börjar ni nu kan ni säkert få ut små fördelar inför nästa prov, och misslyckas ni med nästa prov så hinner ni sannolikt (jag önskar jag kunde ge garanti, men det kan jag inte eftersom det är så individuellt) få ut stora fördelar inför vårprovet.

Och se till att skippa allt socker och snabba kolhydrater fram till sista eller näst sista provpasset, annars kommer ni vara pigga i början av provet men slöa i slutet av provet. Jag övade som sagt inför första provet under nästan ett halvår, och jag körde sjukt mycket socker, druvsocker och koffein under provpassen, och fram mot slutet var jag så trött och okoncentrerad att jag under de verbala delarna i princip satt och chansade, trots att jag förberett mig i nästan ett halvår.

Det var nog allt för den här gången.

Lycka till alla.

Edit: Det meditation gör är att det skapar närvaro och medvetenhet, det kan ni använda till att frysa bort distraherande tankar och således uppnå fokus. Dessutom finns det tankar som skapar oro, t.ex "tänk om jag misslyckas" "vad ska jag göra med livet om jag får för dåligt resultat" etcetc, dessa tankar kan ni också frysa bort om ni har tillräckligt med medvetenhet. Jag har uppnått det och gör så med allt. Jag kan prata inför grupper av vackra kvinnor utan att bli rädd, vända ryggen åt en polis för att hon inte visar mig respekt utan att bli rädd och erkänna rakt ut att jag under hela mitt liv oroade mig för att jag skulle ha för liten kuk (~13cm) utan att det ens angår mig, och anledningen till att det inte skapas någon rädsla eller oro i mig är för att det inte finns några tankar som kan skapa varken rädsla eller oro, utan det finns bara närvaro, därför att jag mediterar.

Kör hårt.

/Johan
Senast redigerad av Sir.Sarcasticat 2012-08-04 kl. 04:36.
Citera
2012-08-04, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Majoriteten av alla mina fel på kvant var på XYZ (62%).

Är lite villrådig nu. Hela verbala är också i krisartat behov utav förbättring. När tycker ni att jag ska sätta igång med att försöka plugga XYZ? Har mycket kvar på verbala i dagsläget, börjar också jobba i slutet av augusti. Var tror ni jag har flest poäng att hämta, om man tänker realistiskt dvs vad tycker ni jag bör lägga mest fokus på?

Har varit håglöshet från min sida i gymnasiet, så har ganska mycket att ta igen på XYZ, mao inte en tillfällighet att jag skrev väldigt dåligt där.
Sätt struktur på skiten och gör småsaker varje dag. Gör du för mycket slutar det med att ingenting blir av. Jag vet för lite om dig för att ge en åsikt men av det där inlägget så borde du satsa på XYZ samtidigt som du gör ett eller två läsprov (eller så många du känner för) per dag för att få in vanan.

/Johan
Citera
2012-08-04, 10:54
Medlem
CalebFs avatar
Ser att många här rekommenderar The Economist för engelska artiklar. Deras applikation är inte mycket att hänga i julgranen så jag håller mig istället till The Telegraph, deras applikation är inte heller lysande men jag gillar artiklarna där bättre av någon anledning.

Hur står sig Telegraph i förhållande till Economist gällande svårighetsgrad? Tycker jag lär mig en del engelska av att läsa Telegraph, men finns det argument varför man hellre bör läsa Economist håller jag dörrarna öppna!

F.ö. har jag inte köpt fullversionen av någon av dessa applikationer (än).

Edit: "Varför läser du inte bara tidningen i pappersform/via datorn?" - Föredrar att läsa på telefonen.
Senast redigerad av CalebF 2012-08-04 kl. 10:59.
Citera
2012-08-04, 13:08
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalebF
Ser att många här rekommenderar The Economist för engelska artiklar. Deras applikation är inte mycket att hänga i julgranen så jag håller mig istället till The Telegraph, deras applikation är inte heller lysande men jag gillar artiklarna där bättre av någon anledning.

Hur står sig Telegraph i förhållande till Economist gällande svårighetsgrad? Tycker jag lär mig en del engelska av att läsa Telegraph, men finns det argument varför man hellre bör läsa Economist håller jag dörrarna öppna!

F.ö. har jag inte köpt fullversionen av någon av dessa applikationer (än).

Edit: "Varför läser du inte bara tidningen i pappersform/via datorn?" - Föredrar att läsa på telefonen.

Jag har inte läst särskilt mycket Telegraph men misstänker att den är mer tabloidaktig än the economist. The economist är kanske världens mest inflytelserika media och det är väl egentligen skäl nog att prenumerera. TIME magazine och the economist rekommenderas varmt. Gärna i kombination.
Citera
2012-08-04, 13:34
Medlem
CalebFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Jag har inte läst särskilt mycket Telegraph men misstänker att den är mer tabloidaktig än the economist. The economist är kanske världens mest inflytelserika media och det är väl egentligen skäl nog att prenumerera. TIME magazine och the economist rekommenderas varmt. Gärna i kombination.

Är det verkligen skäl nog? Syftet är ju att utveckla min språkliga (läs: engelska) bredd och samtidigt förbereda mig inför HP:s ELF. Fick 14/20 på ELF sist och vet att jag har förmågan att knipa en full pott där. Men jag tackar varmt för tipset såklart!
Citera
2012-08-04, 15:45
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Är det verkligen skäl nog? Syftet är ju att utveckla min språkliga (läs: engelska) bredd och samtidigt förbereda mig inför HP:s ELF. Fick 14/20 på ELF sist och vet att jag har förmågan att knipa en full pott där. Men jag tackar varmt för tipset såklart!

Flera av texterna i ELF kommer från the economist. Det viktigaste är ju såklart att man läser något, och så länge man läser något med hög kvalitet spelar det kanske inte så stor roll vad man läser. Jag kan bara som prenumerant av the economist konstatera att artiklarna har ELF-karaktär.
Citera
2012-08-04, 15:57
Medlem
CalebFs avatar
Citat:
Flera av texterna i ELF kommer från the economist. Det viktigaste är ju såklart att man läser något, och så länge man läser något med hög kvalitet spelar det kanske inte så stor roll vad man läser. Jag kan bara som prenumerant av the economist konstatera att artiklarna har ELF-karaktär.

Det var ett skäl som hette duga.
Citera
2012-08-04, 16:48
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Det var ett skäl som hette duga.

The New York Times Book Review är ständigt återkommande och håller som bekant mycket hög kvalitet. Problemet är dock att det inte är kul att nöta bokrecension på akademisk engelska även fast det är väldigt givande(givet att man inte är extremt kulturintresserad). Det ska vara kul att plugga till och därför tror jag att det är viktigt att till en början läsa någonting man är intresserad av.

Gillar du ekonomi och politik rekommenderar jag the economist, TIME osv. Gillar du naturvetenskap kan du läsa the scientist, vill du läsa om finans kan du läsa FT eller wsj eller vill du internationella nyheter kan du läsa guardian eller IHT. Listan på magasin/dagstidningar med hög kvalitet kan göras lång. Välj därför något du är intresserad av, som du skulle kunna läsa utan syftet att förbättra din engelska så kommer ditt resultat på ELF att förbättras per automatik!

Generellt kan jag säga att magasin är att föredra framför dagstidningar. Där slipper du det mesta av trötta AP-notiser och yellow journalism för att sälja lösnummer och artikelklick.
Citera
2012-08-04, 17:29
Medlem
CalebFs avatar
Citat:
The New York Times Book Review är ständigt återkommande och håller som bekant mycket hög kvalitet. Problemet är dock att det inte är kul att nöta bokrecension på akademisk engelska även fast det är väldigt givande(givet att man inte är extremt kulturintresserad). Det ska vara kul att plugga till och därför tror jag att det är viktigt att till en början läsa någonting man är intresserad av.

Gillar du ekonomi och politik rekommenderar jag the economist, TIME osv. Gillar du naturvetenskap kan du läsa the scientist, vill du läsa om finans kan du läsa FT eller wsj eller vill du internationella nyheter kan du läsa guardian eller IHT. Listan på magasin/dagstidningar med hög kvalitet kan göras lång. Välj därför något du är intresserad av, som du skulle kunna läsa utan syftet att förbättra din engelska så kommer ditt resultat på ELF att förbättras per automatik!

Generellt kan jag säga att magasin är att föredra framför dagstidningar. Där slipper du det mesta av trötta AP-notiser och yellow journalism för att sälja lösnummer och artikelklick.

The Economist faller nog mest i smaken bortsett från Telegraph. Prenumeration vore det bästa alternativet men det är av olika anledningar uteslutet. Får helt enkelt nöja mig med gratisversionen av deras halvtaskiga applikation och läsa ~2-3 längre artiklar/dag.
Citera
2012-08-04, 17:44
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
The Economist faller nog mest i smaken bortsett från Telegraph. Prenumeration vore det bästa alternativet men det är av olika anledningar uteslutet. Får helt enkelt nöja mig med gratisversionen av deras halvtaskiga applikation och läsa ~2-3 längre artiklar/dag.

Finns som studentprenumeration som blir lite billigare om det är priset som är haken. Annars finns den, tillsammans med massa andra magasin, att läsa/låna på ditt bibliotek eller skola!
Citera
2012-08-04, 17:52
Medlem
Jag behöver öva upp mig på både LÄS och ORD. Var får jag tag på texter som liknar LÄS?
Citera
2012-08-04, 17:55
Medlem
CalebFs avatar
Citat:
Finns som studentprenumeration som blir lite billigare om det är priset som är haken. Annars finns den, tillsammans med massa andra magasin, att läsa/låna på ditt bibliotek eller skola!

Ja, det är haken. Använde en eufemism för "jag är en utfattig student"
Bibblan får det bli de gånger jag vill läsa, passar ju även bra då man kan sätta sig och plugga där. Behöver trots allt inte tänka överdrivet mycket på ELF, fokus ligger på NOG och KVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in