2012-06-19, 15:40
  #21049
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosinus40
Det handlar nog mycket om hur mycket fallenhet man har för matematik. Det går nog att träna upp men då krävs det mycket träning. Träna specifikt på bråkavrundning och överslagsberäkning helt enkelt

Bara för att man har fallenhet betyder det inte att man fyller sin fulla potential. Detsamma gäller även för om personen som har mindre fallenhet för matematik

Dvs, träna huvudräkning så kommer du bli bättre oberoende om du har fallenhet för matematik eller inte. Fallenheten betyder ju i det stora hela var du börjar utan träning. Träningen tror jag hjälper den mindre begåvade lika mycket som den talangfulle.
__________________
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-06-19 kl. 15:53.
Citera
2012-06-19, 17:19
  #21050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Bara för att man har fallenhet betyder det inte att man fyller sin fulla potential. Detsamma gäller även för om personen som har mindre fallenhet för matematik

Dvs, träna huvudräkning så kommer du bli bättre oberoende om du har fallenhet för matematik eller inte. Fallenheten betyder ju i det stora hela var du börjar utan träning. Träningen tror jag hjälper den mindre begåvade lika mycket som den talangfulle.

Japp, men utan någorlunda begåvning så blir det nog svårt att bli duktig på det
Citera
2012-06-19, 19:30
  #21051
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Övade du på gamla prov?
Kort svar: Njae.

Långt svar:
Jag övade förvisso delvis på gamla prov, särskilt innan jag skrev det första provet. Eftersom att jag dock fick ett ganska högt resultat på just LÄS redan från början var det lågprioriterat. Däremot så stötte jag under studiernas gång på texter som var snarlika de som dök upp på läs.
Citera
2012-06-20, 00:44
  #21052
Medlem
gxflybabys avatar
Vart kan jag hitta tester på meningskompletteringar, någon?
Citera
2012-06-20, 11:33
  #21053
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gxflybaby
Vart kan jag hitta tester på meningskompletteringar, någon?

Testa sidan ordprov.se
Citera
2012-06-20, 22:02
  #21054
Medlem
gxflybabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Testa sidan ordprov.se

Tack
Citera
2012-06-20, 22:07
  #21055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Hur ska man träna upp sin huvudräkning då? Jag är bra på matte, men högskoleprovet gick åt helvete pga. att jag är sämst på huvudräkning. Har alldeles för lite tid på mig per fråga.
Har ni några tips?

Jag har skrivit ett relativt långt inlägg i hur man kan träna huvudräkning. Sök på mina inlägg i tråden.

Men det handlar i huvudsak om att kunna sina grunder väl, faktorera och hitta metoder att förenkla uträkningar.

Tex bör man automatiskt se 82*78=(80+2) (80-2). Sedan anser jag att kvadrering av tvåsiffriga tal är ett sätt att öva på att utföra flera enklare beräkningar i huvudet.
Citera
2012-06-20, 22:14
  #21056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Jag har skrivit ett relativt långt inlägg i hur man kan träna huvudräkning. Sök på mina inlägg i tråden.

Men det handlar i huvudsak om att kunna sina grunder väl, faktorera och hitta metoder att förenkla uträkningar.

Tex bör man automatiskt se 82*78=(80+2) (80-2). Sedan anser jag att kvadrering av tvåsiffriga tal är ett sätt att öva på att utföra flera enklare beräkningar i huvudet.

Haha det är metoden jag använder vid multiplikation, konjugatregeln alltså. Exempelvis 123 upphöjt i två:

123^2 = 100 * 146 + 23^2 = 14 600 + 20 * 26 + 3^2 = 15 129
Citera
2012-06-22, 17:28
  #21057
Medlem
Drakula09s avatar
För er som vill förbättra er på LÄS-delen kan jag rekommendera SvDs "Under strecket". Artiklarna är lite längre än de typiska LÄS-texterna, men språknivån är ungefär lika svår. Jag länkar här nedan:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/
Citera
2012-06-26, 00:28
  #21058
Medlem
Hallå!

Jag har gjort hp en gång och fick då 1.0, visst det hade kunnat vara värre men detta resultat räcker inte så långt.

Jag vill in på en utbildning där det krävdes 1.3 sist, målet är då att höja mig till 1.4-1.5

Om jag då börjar studera nu några timmar om dagen till hösten, är chansen stor då att jag kan uppnå detta? Jag funderar på att prova hpguiden.

Jag ligger ganska bra på den verbala delen, min nackdel är den kvantitativa, så jag tror att om jag tränar på denna är det nog möjligt att höja till 1.4 om jag tränar på 1-2 timmar om dagen från och med imorgon?

Vad tror ni? Eller är det bättre att fokusera med det målet till vårens hp?
Citera
2012-06-26, 01:22
  #21059
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanderwatt
Hallå!

Jag har gjort hp en gång och fick då 1.0, visst det hade kunnat vara värre men detta resultat räcker inte så långt.

Jag vill in på en utbildning där det krävdes 1.3 sist, målet är då att höja mig till 1.4-1.5

Om jag då börjar studera nu några timmar om dagen till hösten, är chansen stor då att jag kan uppnå detta? Jag funderar på att prova hpguiden.

Jag ligger ganska bra på den verbala delen, min nackdel är den kvantitativa, så jag tror att om jag tränar på denna är det nog möjligt att höja till 1.4 om jag tränar på 1-2 timmar om dagen från och med imorgon?

Vad tror ni? Eller är det bättre att fokusera med det målet till vårens hp?

Det klarar du utan problem bara genom att repetera matte a och b samt göra gamla prov. De finns gratis på nätet på studera.nu och matteböckerna hittar du säkert begagnat och billigt på nätet. Kan tycka att det är lite saftigt för dig att betala den summan som hpg vill ha för matematisk repetition.

Värre hade det varit om du behövde öka på verbala delen i och med att det tar längre tid att förbättra, men som sagt, 1,4 är väldigt uppnåeligt på de 123 dagar som är kvar!
Citera
2012-06-26, 02:12
  #21060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland
Det klarar du utan problem bara genom att repetera matte a och b samt göra gamla prov. De finns gratis på nätet på studera.nu och matteböckerna hittar du säkert begagnat och billigt på nätet. Kan tycka att det är lite saftigt för dig att betala den summan som hpg vill ha för matematisk repetition.

Värre hade det varit om du behövde öka på verbala delen i och med att det tar längre tid att förbättra, men som sagt, 1,4 är väldigt uppnåeligt på de 123 dagar som är kvar!

Jag kan självklart förbättra orddelen med, då främst läsförståelse.

Jag snittar dock 16-17/20 på ordprov.se så jag kan höja mig, men det bör inte vara ett större fokus förutom att forsätta läsa tidskrifter som SVD,DN osv.

Hpguiden sägs vara bra och även om det är ett saftigt pris så är det inte så dyrt om det medför att jag kommer in på den utbildning jag vill eftersom mina gymnasiebetyg är gränsfall om dessa kommer vara tillräckliga. Kan nog vara enklare att planera studierna och få en att studera 1-2 timmar per dag fram tills provdatumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in