2012-03-04, 19:06
  #17341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Borde vara så. Eftersom linjerna är parallella och den tredje linjen förmodligen är en rät linje så borde vinklarna runt de två linjerna bli exakt likadana. Eller tänker jag fel?

En linje är per definition rät
Citera
2012-03-04, 19:08
  #17342
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsleofMan
En linje är per definition rät

(på mig själv)
Citera
2012-03-04, 19:11
  #17343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
(på mig själv)
Till ditt försvar var det väl så fanns ju nån annan i tråden tidigare som glömt samma sak. Men sen när man får motfrågan vad en ''kurva'' är så blir det väl klart att en linje är rak/rät.
Citera
2012-03-04, 19:18
  #17344
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Till ditt försvar var det väl så fanns ju nån annan i tråden tidigare som glömt samma sak. Men sen när man får motfrågan vad en ''kurva'' är så blir det väl klart att en linje är rak/rät.

Jo, precis . Har börjat ifrågasätta allting efter att ha repeterat NOG och DTK prov. Ibland blir det för mycket så att det slår över och istället bara blir efterblivet
Citera
2012-03-04, 19:19
  #17345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Till ditt försvar var det väl så fanns ju nån annan i tråden tidigare som glömt samma sak. Men sen när man får motfrågan vad en ''kurva'' är så blir det väl klart att en linje är rak/rät.

Fast en kurva kan ju också vara rak, dvs. i fallet med linjen
Citera
2012-03-04, 19:23
  #17346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsleofMan
Fast en kurva kan ju också vara rak, dvs. i fallet med linjen
En rak kurva är väl en linje?
Citera
2012-03-04, 19:24
  #17347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
En rak kurva är väl en linje?

Var det inte det jag skrev?
Citera
2012-03-04, 19:42
  #17348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsleofMan
Var det inte det jag skrev?
Jo, det stämmer.

För att sammanfatta:
En kurva kan vara rak, det är då en linje. En kurva kan även vara böjd, till skillnad från en linje (en linje är alltid rak).
Citera
2012-03-04, 19:46
  #17349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsleofMan
Var det inte det jag skrev?
Fast då brukar man väl lägga till ''rak'' innan man lägger till kurva. Skriver man bara ''kurva'' så är den väl alltid böjd i högskoleprovet?
Citera
2012-03-04, 20:04
  #17350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Fast då brukar man väl lägga till ''rak'' innan man lägger till kurva. Skriver man bara ''kurva'' så är den väl alltid böjd i högskoleprovet?

Har jag haft någon invändning om hur man från provkonstruktörens sida väljer att formulera sina frågor?
Citera
2012-03-04, 20:06
  #17351
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsleofMan
Har jag haft någon invändning om hur man från provkonstruktörens sida väljer att formulera sina frågor?

Det är väl det vi diskuterar här? Provet, dvs. Inte nödvändigtvis matematik, utan endast den matematik högskoleprovet innefattar.
__________________
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-04 kl. 20:13.
Citera
2012-03-04, 20:16
  #17352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsleofMan
Har jag haft någon invändning om hur man från provkonstruktörens sida väljer att formulera sina frågor?
Nej, undra mest om jag missat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in