2012-02-29, 19:23
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Att plugga DTK ger resultat även om det är svårt i början.
Jag låg innan jag plugga DTK på 10-12 med ett typvärde över resultaten på DTK på 10. Plugga gamla prov hjälper även om det är jobbigt.

Låg igår på 8/20. Helt förfärligt. Lyckades med 9/16 idag, men då tog tiden slut! Dvs: 9/20

Kan dock ligga något i att jag gör proven 06.00 och direkt efter skolan. Längtar till sportlovet
Citera
2012-02-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Låg igår på 8/20. Helt förfärligt. Lyckades med 9/16 idag, men då tog tiden slut! Dvs: 9/20

Kan dock ligga något i att jag gör proven 06.00 och direkt efter skolan. Längtar till sportlovet
Hur många diagram gjorde du idag? Gick du igenom dina fel efteråt? Dvs sitta och analysera vad man gjorde fel?
Citera
2012-02-29, 19:29
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Hur många diagram gjorde du idag? Gick du igenom dina fel efteråt? Dvs sitta och analysera vad man gjorde fel?

Jag hann igenom ett och ett halvt. Har rättat, men inte gått igenom mina fel förut.

Gick dock igenom mina fel idag. Tagit ett par sidor i boken för att skriva upp övertydliga fel jag gjort. Ska försöka skriva upp vad jag gjort fel på varje uppgift, men på vissa är det ganska svårt att "beskriva".

Har insett att pluggandet blir ganska lönlöst om man inte går igenom de fel man begått. (såklart)
Senast redigerad av the-gafferr 2012-02-29 kl. 19:31.
Citera
2012-02-29, 19:33
Medlem
Citat:
Jag hann igenom ett och ett halvt. Har rättat, men inte gått igenom mina fel förut.

Gick dock igenom mina fel idag. Tagit ett par sidor i boken för att skriva upp övertydliga fel jag gjort. Ska försöka skriva upp vad jag gjort fel på varje uppgift, men på vissa är det ganska svårt att "beskriva".
Du får inte resultat genom att göra 1,5 prov.

Tanken är inte att skriva upp vad du gjorde för fel utan att lära dig av felen. (du behöver alltså inte kunna beskriva vad felen är nödvändigtvis utan bara du fattar själv så är det lugnt).

Sättet jag jobba när jag börja med DTK var att skriva ett prov. Gå igenom felen. Sen försöka med provet igen för att upptäcka ev fler fel. Tillslut får man upp hastigheten och blir snabbare. Jag tyckte själv DTK var sjukt stressigt i början. Efter gjort provet 2 gånger så provade jag ett nytt prov.

Kan dock hålla med att i början så är det sjukt jobbigt då man inte direkt ser resultat.
Senast redigerad av mark.knopfler 2012-02-29 kl. 19:38.
Citera
2012-02-29, 19:39
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Du får inte resultat genom att göra 1,5 prov.

Tanken är inte att skriva upp vad du gjorde för fel utan att lära dig av felen.

Sättet jag jobba när jag börja med DTK var att skriva ett prov. Gå igenom felen. Sen försöka med provet igen för att upptäcka ev fler fel. Tillslut får man upp hastigheten och blir snabbare. Jag tyckte själv DTK var sjukt stressigt i början. Efter gjort provet 2 gånger så provade jag ett nytt prov.

Kan dock hålla med att i början så är det sjukt jobbigt då man inte direkt ser resultat.

30 DTK-frågor/dag, är det för lite? Alltså jag blir så jävla körd i huvudet efter att ha rättat och allt. Speciellt efter 8 timmar i skolan. Gör bra många fler frågor/träningstillfälle när jag tränar på annat än DTK.

Jag skriver upp mina fel för att memorera dom. Jag tycker att det är lättare att komma ihåg fel om man skrivit upp dom, man kan även gå tillbaka och kolla upp i efterhand.

När du gör om DTK-provet gör du alltså bara de frågor du haft fel på? Hur lyckas du med det? Om jag har sett det rätta alternativet så kommer jag ihåg det och frågan blir därför totalt lönlös. (försöker inte dumförklara det du sa, undrar bara lite mer grundligt hur du går tillväga)

Med tanke på ovanstående så skulle jag hellre köra 1 prov, rätta det. Köra ett till, rätta det. Och sedan avsluta med att köra alla frågor man haft fel på igen. (Detta skulle dock ta en jävla tid..)
Senast redigerad av the-gafferr 2012-02-29 kl. 19:42.
Citera
2012-02-29, 19:48
Medlem
Citat:
30 DTK-frågor/dag, är det för lite? Alltså jag blir så jävla körd i huvudet efter att ha rättat och allt. Speciellt efter 8 timmar i skolan. Gör bra många fler frågor/träningstillfälle när jag tränar på annat än DTK.

Jag skriver upp mina fel för att memorera dom. Jag tycker att det är lättare att komma ihåg fel om man skrivit upp dom, man kan även gå tillbaka och kolla upp i efterhand.

När du gör om DTK-provet gör du alltså bara de frågor du haft fel på? Hur lyckas du med det? Om jag har sett det rätta alternativet så kommer jag ihåg det och frågan blir därför totalt lönlös.

Med tanke på ovanstående så skulle jag hellre köra 1 prov, rätta det. Köra ett till, rätta det. Och sedan avsluta med att köra alla frågor man haft fel på igen. (Detta skulle dock ta en jävla tid..)
1 DTK + genomgång av fel borde i mina ögon ge en höjning fram till mars om du har nerver av en normal människa.

Om jag vore du skulle jag kanske prova att försöka göra 2 DTK/dag i 5-10 dagar för att se sen om du höjt dig. Om du fortfarande har problem så kan det ju vara matematiken eller att du har helt enkelt svårare för just DTK.

Jag gör om hela provet. Det kan ju lätt vara att man missade något och råka ha tur så att säga.

Egentligen är det jättesvårt att säga mer då jag alltid utgår från egen personlig erfarenhet. Däremot kan jag säga att jag i början kände det väldigt motigt då man inte ''såg'' skillnad i början av pluggandet.

Jag var t om så frustrerad över det att jag postade en tråd på HP-guidens forum (30:e april förra året) där jag ifrågasatte huruvida det gav nåt att plugga DTK.
Citera
2012-02-29, 20:03
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
1 DTK + genomgång av fel borde i mina ögon ge en höjning fram till mars om du har nerver av en normal människa.

Om jag vore du skulle jag kanske prova att försöka göra 2 DTK/dag i 5-10 dagar för att se sen om du höjt dig.Om du fortfarande har problem så kan det ju vara matematiken eller att du har helt enkelt svårare för just DTK.

Mina föraningar säger att jag kommer vara väldigt, väldigt nervös.

Så blir det! 2 DTK/dag + rättning. Sedan gör jag de frågor jag haft fel på en till gång. Eller tycker du att jag ska göra om de båda proven igen, efter rättning?
Citera
2012-02-29, 20:09
Medlem
Citat:
Mina föraningar säger att jag kommer vara väldigt, väldigt nervös.

Så blir det! 2 DTK/dag + rättning. Sedan gör jag de frågor jag haft fel på en till gång. Eller tycker du att jag ska göra om de båda proven igen?
Det var jag med. Nästan så jag sket i allt. Hade långtgående planer på att sikta på att försöka inför våren istället och inte ens dyka upp till provet.

Jag skulle gå igenom proven igen. Du känner igen provet så förhoppningsvis kan du även träna hastighet men jag tror absolut det räcker med att bara göra om uppgifterna du inte greja.

Kan gärna även PMa tråden på HPG där jag ifrågasatte DTK-plugget i början. Var more or less i samma tankebanor som du. Dock hade jag ett halvår på mig men principen gäller ju ändå. Du kan plugga DTK. Dessutom pluggade jag annat utöver DTK.
Citera
2012-02-29, 20:12
Medlem
Sen efter ett tag kan du även fundera lite på material. Jag använder en linjal man lite kan fuska med på DTK när man ska mäta linjediagram. Kan försöka ladda några batterier till kameran och fotografera vad jag menar inatt eller imorgon bitti.
Citera
2012-02-29, 20:14
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Det var jag med. Nästan så jag sket i allt. Hade långtgående planer på att sikta på att försöka inför våren istället och inte ens dyka upp till provet.

Jag skulle gå igenom proven igen. Du känner igen provet så förhoppningsvis kan du även träna hastighet men jag tror absolut det räcker med att bara göra om uppgifterna du inte greja.

Kan gärna även PMa tråden på HPG där jag ifrågasatte DTK-plugget i början. Var more or less i samma tankebanor som du. Dock hade jag ett halvår på mig men principen gäller ju ändå. Du kan plugga DTK. Dessutom pluggade jag annat utöver DTK.

Jag har faktiskt också funderingar på att skjuta upp det hela. Blir nervös bara av att tänka på det.

Jag bör dock inte vara nervös, eftersom jag har denna höst och nästa vår på mig att få ett bra resultat. Denna gång är egentligen bara för att avverka "första gången". Har låga förväntningar på detta prov, så att säga.

Ja, du får gärna PMa tråden

EDIT: Första dagen med linjal idag, insåg att den kommer att behövas
Citera
2012-02-29, 21:02
Medlem
skrivs hp provet på en lördag?
Citera
2012-02-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
skrivs hp provet på en lördag?