Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Mkt handlar ju om att vara noggrann exempel som lite är typiska för just det:
Uppgift 1
x^4 =16
Vilken är störst, är dom lika stora eller går det inte att avgöra?
4 eller x^2?
Uppgift 2
x^6 =64
Vilken är störst, är dom lika stora eller går det inte att avgöra?
8 eller x^3?
På ytan kan dom här uppgifterna se väldigt lika ut och båda ska ha samma svar. Fundera om det verkligen är så.
Posta gärna om du inte får ihop varför dom här två uppgifterna är olika.
Däremot om du kan din algebra tillräckligt noga med allifrån potensregler till hur man hanterar kvadratrötter så ser du rätt snabbt skillnaden.
Alltså nu är jag grymt morgontrött och har inte fått i mig mitt kaffe än. Det jag dock kan tänka mig är följande:
I första frågan så blir x ett positivt tal eftersom att x² alltid blir positivt även om talet är negativt. Eftersom att fjärde roten ur 16 är 2 kan vi anta att talet antingen är 2 eller -2. Genom att kvadrera både 2 och -2 så får vi 4. D vs att båda är lika stora.
Den andra är väl att x inte kan bestämmas fullt ut? Sjätte roten ur 64 är -2 respektive 2. Det ger oss två alternativ när vi sedan tar x³, antingen sätter vi -2³ och får -8. Eller så sätter 2³ och får åtta. eftersom att det är två olika x-värden som ger en differens på sexton går det inte att lösa uppgiften, eftersom att vi inte vet vilket x-värde som åsyftas.
Är detta en korrekt lösning eller bör jag ta en kanna kaffe innan jag sätter igång med dagens högskoleprovsplugg?
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Men grovt draget med reservation för att jag har fel så bör man kunna:
Algebra, geometri, aritmetik, sannolikhet, funktionslära.
Måste nog tyvärr bestrida dig på den här punkten. Det är inte det att du har fel men du glömde två saker: dels statistik rent generellt men framförallt index, det sistnämda är jag själv rätt dålig på så det ska jag plugga i helgen. index förekommer i princip alltid på minst tre uppgifter, vilket jag fick erfara på förra årets NOG...