2012-02-29, 00:14
Medlem
Mkt handlar ju om att vara noggrann exempel som lite är typiska för just det:

Uppgift 1
x^4 =16
Vilken är störst, är dom lika stora eller går det inte att avgöra?
4 eller x^2?

Uppgift 2

x^6 =64
8 eller x^3?

På ytan kan dom här uppgifterna se väldigt lika ut och båda ska ha samma svar. Fundera om det verkligen är så.

Posta gärna om du inte får ihop varför dom här två uppgifterna är olika.

Däremot om du kan din algebra tillräckligt noga med allifrån potensregler till hur man hanterar kvadratrötter så ser du rätt snabbt skillnaden.
Citera
2012-02-29, 10:16
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Mkt handlar ju om att vara noggrann exempel som lite är typiska för just det:

Uppgift 1
x^4 =16
4 eller x^2?

Uppgift 2

x^6 =64
8 eller x^3?

På ytan kan dom här uppgifterna se väldigt lika ut och båda ska ha samma svar. Fundera om det verkligen är så.

Posta gärna om du inte får ihop varför dom här två uppgifterna är olika.

Däremot om du kan din algebra tillräckligt noga med allifrån potensregler till hur man hanterar kvadratrötter så ser du rätt snabbt skillnaden.

Alltså nu är jag grymt morgontrött och har inte fått i mig mitt kaffe än. Det jag dock kan tänka mig är följande:
I första frågan så blir x ett positivt tal eftersom att x² alltid blir positivt även om talet är negativt. Eftersom att fjärde roten ur 16 är 2 kan vi anta att talet antingen är 2 eller -2. Genom att kvadrera både 2 och -2 så får vi 4. D vs att båda är lika stora.

Den andra är väl att x inte kan bestämmas fullt ut? Sjätte roten ur 64 är -2 respektive 2. Det ger oss två alternativ när vi sedan tar x³, antingen sätter vi -2³ och får -8. Eller så sätter 2³ och får åtta. eftersom att det är två olika x-värden som ger en differens på sexton går det inte att lösa uppgiften, eftersom att vi inte vet vilket x-värde som åsyftas.

Är detta en korrekt lösning eller bör jag ta en kanna kaffe innan jag sätter igång med dagens högskoleprovsplugg?

Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Men grovt draget med reservation för att jag har fel så bör man kunna:
Algebra, geometri, aritmetik, sannolikhet, funktionslära.
Måste nog tyvärr bestrida dig på den här punkten. Det är inte det att du har fel men du glömde två saker: dels statistik rent generellt men framförallt index, det sistnämda är jag själv rätt dålig på så det ska jag plugga i helgen. index förekommer i princip alltid på minst tre uppgifter, vilket jag fick erfara på förra årets NOG...
Senast redigerad av eradico 2012-02-29 kl. 10:21.
Citera
2012-02-29, 10:18
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Är detta en korrekt lösning eller bör jag ta en kanna kaffe innan jag sätter igång med dagens högskoleprovsplugg?
Tror det är rätt uppfattat, så tänkte iaf jag själv.
Citera
2012-02-29, 12:26
Medlem
Citat:
Alltså nu är jag grymt morgontrött och har inte fått i mig mitt kaffe än. Det jag dock kan tänka mig är följande:
I första frågan så blir x ett positivt tal eftersom att x² alltid blir positivt även om talet är negativt. Eftersom att fjärde roten ur 16 är 2 kan vi anta att talet antingen är 2 eller -2. Genom att kvadrera både 2 och -2 så får vi 4. D vs att båda är lika stora.

Den andra är väl att x inte kan bestämmas fullt ut? Sjätte roten ur 64 är -2 respektive 2. Det ger oss två alternativ när vi sedan tar x³, antingen sätter vi -2³ och får -8. Eller så sätter 2³ och får åtta. eftersom att det är två olika x-värden som ger en differens på sexton går det inte att lösa uppgiften, eftersom att vi inte vet vilket x-värde som åsyftas.

Måste nog tyvärr bestrida dig på den här punkten. Det är inte det att du har fel men du glömde två saker: dels statistik rent generellt men framförallt index, det sistnämda är jag själv rätt dålig på så det ska jag plugga i helgen. index förekommer i princip alltid på minst tre uppgifter, vilket jag fick erfara på förra årets NOG...
Huvudet på spiken.

Yes. statistik och index givetvis.
Citera
2012-02-29, 15:09
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Fy fan vilken usel diciplin jag har, har all tid i världen att träna men gör det inte:/

Finns det ingen bra hemsida där jag bara kan sitta och nöta mattetal?

Orkar inte sitta med penna och papper.
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2012-02-29 kl. 15:10. Anledning: g
Citera
2012-02-29, 15:17
Medlem
nanowires avatar
.
Senast redigerad av nanowire 2012-02-29 kl. 15:22.
Citera
2012-02-29, 15:20
Medlem
nanowires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanowire
Det kanske vore bättre att dra en snabbrepetition av relevanta delar från gymn. matten? Låna hem Ma a+b från bibblan eller något.

edit: Ursäkta att jag läser som en kratta. Jag tror dock att det effektivaste sättet är just att nöta vanliga räkneuppgifter.

Här kanske du dock kan hitta lite videos du skulle kunna ha nytta av.
http://www.matteboken.se/
Citera
2012-02-29, 19:04
Medlem
the-gafferrs avatar
Är det bara jag som har feta problem med DTK?

Finner det otroligt irriterande. Det tar både lång tid och det är tråkigt att plugga på. Känns inte som att jag blir något bättre heller.
Citera
2012-02-29, 19:07
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Är det bara jag som har feta problem med DTK?

Finner det otroligt irriterande. Det tar både lång tid och det är tråkigt att plugga på. Känns inte som att jag blir något bättre heller.

DTK tar tid att plugga upp och är i mitt tycke den svåraste av dem att plugga på i början. Efter ett tag så får du dock in det och märker ganska snabbt resultat.
Citera
2012-02-29, 19:09
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
DTK tar tid att plugga upp och är i mitt tycke den svåraste av dem att plugga på i början. Efter ett tag så får du dock in det och märker ganska snabbt resultat.

Definiera "efter ett tag". Tror du att jag har möjligheter att plugga upp DTK märkvärt under dessa 30 dagar?

Kommer läka fokus och tyngd på DTK, då det är den mattedel jag känner mig överlägset mest osäker på.

ELF,LÄS, MEK och ORD får jag bara försöka göra mitt bästa på. Känns som att detta är "too little, too late" för att börja plugga på. Kommer givetvis gå igenom dom osv.
Citera
2012-02-29, 19:12
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Definiera "efter ett tag". Tror du att jag har möjligheter att plugga upp DTK märkvärt under dessa 30 dagar?

Kommer läka fokus och tyngd på DTK, då det är den mattedel jag känner mig överlägset mest osäker på.

ELF,LÄS, MEK och ORD får jag bara försöka göra mitt bästa på. Känns som att detta är "too little, too late" för att börja plugga på. Kommer givetvis gå igenom dom osv.

Det är klart det går fast allt är relativt. Lägger du ner en timme om dagen på det får du ju en klart sämre resultat än om du lägger ner två timmar. Över tre timmar per dag är inte att rekommendera eftersom att du ändå inte lär förbättra dig särskilt markant på just denna del om du övertränar dig.
Citera
2012-02-29, 19:18
Medlem
Att plugga DTK ger resultat även om det är svårt i början.
Jag låg innan jag plugga DTK på 10-12 med ett typvärde över resultaten på DTK på 10. Plugga gamla prov hjälper även om det är jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in