2021-04-11, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Det här med att posta bilder och uppdatera hur härligt liv man lever och hur kul det är på jobbet är ju tyvärr det som ofta funkar ifall man söker jobb. Jag är inte en sån person. Mina bästa intervjuer har varit med typ chefer påmndre företag som skippar psykoanalyser och fokuserar på vad du kan. Måste man göra alla jävla analyser på en person som jobbat inom samma bransch i över 10 år? Rekryteringsbolagen är skämt. De har oftast ingen aning om vad jobbet går ut på i praktiken och vad som krävs. Rätt ofta har annonserna varit missledande.

Jag praktiserar nu på ett litet start up företag på knappt fyra personer och chefen gillar mig men då vet jag hur du tänker där
Citera
2021-04-11, 20:41
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-oktober
Helt fantastisk start på en tråd, men det handlar om att synas inte att man kan något.

Linkedin påvisar enbart vem eller vilka som är de största hycklarna och lögnarna.
En källa att gå igenom för att veta vem man INTE skall anställa.

Ju mer hyckleri desto lägre chans till arbete.. Så resonerade iaf jag då jag hade mitt företag..Jag hittade bra folk på vanligt sätt. Hade jag valt bland hycklarna på Linkedin så hade företaget kånkat på något år eller så. Och sjukfrånvaron rusat i höjden på stört.
Citera
2021-04-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Linkedin påvisar enbart vem eller vilka som är de största hycklarna och lögnarna.
En källa att gå igenom för att veta vem man INTE skall anställa.

Ju mer hyckleri desto lägre chans till arbete.. Så resonerade iaf jag då jag hade mitt företag..Jag hittade bra folk på vanligt sätt. Hade jag valt bland hycklarna på Linkedin så hade företaget kånkat på något år eller så. Och sjukfrånvaron rusat i höjden på stört.

Visst finns det hycklare och kan tro det är svårt för en företagare att hitta bra arbetskraft. Folk på LinkedIn kanske, generellt sett, är folk som är måna om sin karriär altså försöker komma framåt. I många fall är det ju den som ljuger bäst och verkar vara mest socialt kompetent som får platsen. Jag har många ggr funderat hur vissa personer fått sin position och det enda personerna har gemensamt är att de kan snacka skit.
Citera
2021-04-12, 12:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Det här med att posta bilder och uppdatera hur härligt liv man lever och hur kul det är på jobbet är ju tyvärr det som ofta funkar ifall man söker jobb. Jag är inte en sån person. Mina bästa intervjuer har varit med typ chefer påmndre företag som skippar psykoanalyser och fokuserar på vad du kan. Måste man göra alla jävla analyser på en person som jobbat inom samma bransch i över 10 år? Rekryteringsbolagen är skämt. De har oftast ingen aning om vad jobbet går ut på i praktiken och vad som krävs. Rätt ofta har annonserna varit missledande.

Beror mycket på bransch, i min bransch (bank) läggs tack och lov inget fokus på Linkedin (utöver att det är bra att lista sina erfarenheter/utbildningar), arbetsgivare som premierar folk som vill skryta om sina liv ger ju inte förtroende oavsett. Det gäller att söka sig till bolag som kör tester som urvalsmetod.
Citera
2021-04-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror mycket på bransch, i min bransch (bank) läggs tack och lov inget fokus på Linkedin (utöver att det är bra att lista sina erfarenheter/utbildningar), arbetsgivare som premierar folk som vill skryta om sina liv ger ju inte förtroende oavsett. Det gäller att söka sig till bolag som kör tester som urvalsmetod.

Min poäng var att om man jobbat inom samma bransch i 10 år var av några år som chef så tycker man att man skulle kunna skippa endel av bs. Jag är otroligt dålig att svara på dessa "var är du om 5 år-frågorna". I min bransch krävs det ganska mycket tekniskt kunnande och att sociala kompetensen ligger på en normal nivå men jag har aldrig blivit frågad vad jag egetligen kan. Istället försöker man lista ut hur man är som person vilket också är viktigt men inte så avgörande tycker jag.
Ett stort problem är lönen. Låt säga att man söker en inköpschef. Jag googlar lite och undersöker vad en sådan tjänar i medeltal och undersöker vad lönen ligger på i mindre och större företag. Tar i beaktande mitt eget kunnande och ger mitt löneanspråk. Ibland så går det ju rent åt helvete. Företagen försöker sälja sina jobb genom att ha fina titlar som ej egentligen är nånting...sett till lönen iaf. På nåt sätt låter det illa ifall titeln innehåller ordet chef och arbetsbeskrivningen låter förstå att man t.ex ansvarar för försäljningen i södra delarna av landet men lönen är under 30 k.
Citera
2021-04-12, 16:05
Medlem
Fyfan. Riktigt pinsamt. Alla inlägg om digitala strategier eller Per Hollknekt (eller alla apor som hyllar sistnämnda till skyarna) gör mig illamående.

Om folk bara kunde hålla sig till ämnet jobb hade det varit tipp topp.
Citera
2021-10-11, 17:03
Medlem
mossadmartins avatar
Nedan är en de äckligaste texter jag läst på Linkedin.

Skrivet av en kvinnlig chef på ICA-gruppen under en bild på hennes lilla team :

Citat:
Ett år och en månad på hemmakontoret och på den sista dagen hände det. Jag fick träffa mitt team ❤️ Shit vad svårt det har varit att vara chef för personer man aldrig träffat. Hur tröstar man någon över en skärm? Hur fångar man upp dom som kanske inte mår så bra? Eller som kanske inte riktigt gör sitt jobb? Hur är man ens en närvarande chef på distans?

Först beskrivs gruppen som dagisbarn som behöver tröst. Som infantila dårar som behöver tröstas och få snoret torkat av sin kvinnliga chef.

Sedan kommer detta : "Eller som kanske inte riktigt gör sitt jobb?"

Det är så mycket cringe och vidrighet i detta så jag inte vet hur jag ska beskriva det.

Nån av dom där fånleende teammedlemmarna (dom var typ 6 till antalet) har behövt tröst och nån annan har inte gjort sitt jobb. Och så hängs dom ut på Linkedin.
Citera
2021-11-18, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Vad är poängen med att ha LinkedIn, finns det överhuvudtaget några fördelar ?

Jag tog bort kontot. Var som skryt där. När jag hade ett skitjobb skröt jag ingenting såklart. Sedan började jag skryta. Ett inlägg här och där och inget mer för snabbt fick jag nog av mig själv. På samma sätt funkar Facebook kuk.
Citera
2021-11-23, 20:50
Avslutad
LinkedIn har bara varit en anledning att få skryta om sina framgångar och det jag har noterat är att många kvinnor får chansen att skriva ut om sin vardag.

De vill givetvis berätta att de sitter på tåg och fotar sina kaffekoppar och skriver att de är påväg till en konferans.
Citera
2021-11-23, 21:20
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
LinkedIn har bara varit en anledning att få skryta om sina framgångar och det jag har noterat är att många kvinnor får chansen att skriva ut om sin vardag.

De vill givetvis berätta att de sitter på tåg och fotar sina kaffekoppar och skriver att de är påväg till en konferans.

Låter mer som facebook du beskriver. LinkedIn är en fantastisk källa för att antingen hitta ett jobb, eller bli upphittad för ett sådant.
Citera
2021-11-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Låter mer som facebook du beskriver. LinkedIn är en fantastisk källa för att antingen hitta ett jobb, eller bli upphittad för ett sådant.

Säkert bra som kontaktpunkt, speciellt inom vissa branscher, men herre min skapare så mycket tramsande och ryggdunkande inlägg. Sockerchock deluxe.
Citera
2021-11-23, 22:17
Medlem
Jag gillar att blicka framåt, strävar efter att bli framgångsrik. 😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här