2021-04-10, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Om det finns en annons med kontaktuppgifter. Det är en annan sak än att bli rekryterad.

Vet du hur många ansökningar som kommer in? Man blir rätt trött på alla som ska ringa och säga några bevingade ord.

Jo men samtidigt tänker jag inte vika mig att sitta på linkedin och göra en luftslott överallt i min vardag bara för att få ett jobb. Det jobbiga nu är att pga pandemin är ett helt omöjligt att gå på nätverksträffar med mera just för att det är pandemi. Jag är inte ensam i Sverige om den saken och jag kan tänka mig hur ont det måste göra föra alla som läser juridik,socionom med mera som knappt kan träffa sina kunder.
Citera
2021-04-10, 11:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jo men samtidigt tänker jag inte vika mig att sitta på linkedin och göra en luftslott överallt i min vardag bara för att få ett jobb. Det jobbiga nu är att pga pandemin är ett helt omöjligt att gå på nätverksträffar med mera just för att det är pandemi. Jag är inte ensam i Sverige om den saken och jag kan tänka mig hur ont det måste göra föra alla som läser juridik,socionom med mera som knappt kan träffa sina kunder.

Är du inte på linkedin så kan du gå miste om många intressanta headhunting möjligheter, dvs att du blir kontaktad för intressanta jobb. Kanske inte nu i början av karriären men absolut lite längre fram.

Mycket av arbete som en jurist eller socionom gör kan givetvis göras över teams.

Personligen sadlade jag om till managementkonsult genom eget bolag förra hösten, jag har 100% allokering sedan start och har aldrig träffat kunden.
Senast redigerad av Pershagen76 2021-04-10 kl. 11:53.
Citera
2021-04-10, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Är du inte på linkedin så kan du gå miste om många intressanta headhunting möjligheter, dvs att du blir kontaktad för intressanta jobb. Kanske inte nu i början av karriären men absolut lite längre fram.

Mycket av arbete som en jurist eller socionom gör kan givetvis göras över teams.

Personligen sadlade jag om till managementkonsult genom eget bolag förra hösten, jag har 100% allokering sedan start och har aldrig träffat kunden.

Jag hela min utbildning har alltid skett på distans till den grad att man börjar bli less på dess jävla zoom och teams,detta var långt innan pandemin.

Det gör otroligt mycket att träffa någon fysiskt och då får man se till att hösten blir en sådan fas i livet att man kan få en ärlig chans att träffa människor.
Citera
2021-04-10, 20:20
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag hela min utbildning har alltid skett på distans till den grad att man börjar bli less på dess jävla zoom och teams,detta var långt innan pandemin.

Det gör otroligt mycket att träffa någon fysiskt och då får man se till att hösten blir en sådan fas i livet att man kan få en ärlig chans att träffa människor.

Jo jag kan förstå det när man precis blivit klar. Själv skulle jag gärna vilja vara på kontor 1-2 dagar i veckan, men inte mer.
Citera
2021-04-10, 21:02
Avslutad
Citat:
Jo jag kan förstå det när man precis blivit klar. Själv skulle jag gärna vilja vara på kontor 1-2 dagar i veckan, men inte mer.

Vilket som är jag inte ensam utan det är jag och 100 000 studenter till
Citera
2021-04-10, 21:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Vilket som är jag inte ensam utan det är jag och 100 000 studenter till

Det är bara att gilla läget och kämpa på. Jag blev klar under IT-kraschen, det var ingen picknick då heller kan jag säga, adapt and overcome.

Jag var högstadielärare en termin efter examen och sen några år i en controlling avdelning, inget av detta drömde jag om när jag läste min CivEk.

Du gör ju dig själv inga tjänster genom att bojkotta den absolut största rekryteringssiten i Världen.
Senast redigerad av Pershagen76 2021-04-10 kl. 21:21.
Citera
2021-04-10, 21:24
Avslutad
Citat:
Det är bara att gilla läget och kämpa på. Jag blev klar under IT-kraschen, det var ingen picknick då heller kan jag säga, adapt and overcome.

Jag var högstadielärare en termin efter examen och sen några år i en controlling avdelning, inget av detta drömde jag om när jag läste min CivEk.

Du gör ju dig själv inga tjänster genom att bojkotta den absolut största rekryteringssiten i Världen.

Nu var jag inne och kollade på linkedin och så dumt var det inte då man får en bättre blick. Men återigen tänker jag inte adda hela Sveriges befolkning där där syftet är att skriva om min spännande vardag.
Citera
2021-04-10, 21:32
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Nu var jag inne och kollade på linkedin och så dumt var det inte då man får en bättre blick. Men återigen tänker jag inte adda hela Sveriges befolkning där där syftet är att skriva om min spännande vardag.

Hehe, nä det är nog ett klokt beslut. Lycka till!
Citera
2021-04-10, 21:36
Medlem
Mysquos avatar
Jag är rätt så less på LinkedIn. Det är som en sekt vars syfte är att fånga förmågor och spamma dem med inviter till "förutsättningslösa möten". Gör man något i LinkedIn så verkar man aktiv och då blir man mer spammad. Jag vill bara ha det till att kunna få tag på före detta kollegor. Jag vill inte komma i kontakt med någon rekryteringsbyrå som vill komma åt en provision på att sälja mig som om jag vore en slags slav. Jag behöver inte dem. Ändå blir man dagligen mailad och uppringd.
Citera
2021-04-10, 22:15
Avslutad
En fördel med linkedin förvisso är att ens cv finns där och man behöver inte hålla på att bifoga.
Citera
2021-04-11, 17:53
Medlem
Citat:
En fördel med linkedin förvisso är att ens cv finns där och man behöver inte hålla på att bifoga.

Det är mycket bra ifall man aktivt söker jobb. Jag gillar inte LinkedIn. Eller låt säga att det postas en massa onödigt skit och jobb erbjudandena man får kan vara vad som helst för bs-jobb. Heahuntersena klappar varandra på huvudet och postar en massa skit.
Citera
2021-04-11, 18:05
Medlem
Det här med att posta bilder och uppdatera hur härligt liv man lever och hur kul det är på jobbet är ju tyvärr det som ofta funkar ifall man söker jobb. Jag är inte en sån person. Mina bästa intervjuer har varit med typ chefer påmndre företag som skippar psykoanalyser och fokuserar på vad du kan. Måste man göra alla jävla analyser på en person som jobbat inom samma bransch i över 10 år? Rekryteringsbolagen är skämt. De har oftast ingen aning om vad jobbet går ut på i praktiken och vad som krävs. Rätt ofta har annonserna varit missledande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in