2019-04-17, 06:28
Medlem
Fizzlors avatar
Använder inte LinkedIn ofta, men varje gång jag gör det så förvånas jag över den extrema mängd pinsamt rövslickeri, tomma klyschor, uppenbart saltade historier, subtilt självrunkeri, sönderupprepade motivations citat och överdrivet positivt dravel som folk postar där. Självklart följt av en drös jävla hashtags, #Entreprenörskap #Hårtarbetelönarsig #Drömjobbet. Ofta kan det vara ett långt inlägg gällande en extremt typisk uppgift för den branschen (något som kanske tar 1h max och görs flera gånger om dagen) som av någon anledning får en halv A4 uppsats och utmålas som årets största bedrift. Inläggen osar ofta av ren desperation eller självbelåtenhet till en närmast obehaglig grad.

Många utav dessa personer Vet jag jobbar på rena skitjobb som de ofta klagar på - ändå känner de sig tvungna att posta massa trams om "underbar dag på jobbet med bästa kollegorna!". Självklart har alla jättecoola titlar som "Customer Care Expert" när de egentligen jobbar med vanlig kundtjänst.

Finns ett rätt kul Twitter-konto "Craped on LinkedIn" som postar flera av dessa exempel. https://www.twitter.com/craponlinkedin

Vad är era tankar och erfarenheter kring detta? Är detta nästa steg i löneslaveriet: folk som på sin egen fritid sitter och lovordar sin arbetsplats som om de vore under pistolhot?

Dela gärna med er av pinsamheter, självrunkerier, uppenbart påhittade historier och allmänt dravel från LinkedIn!
Citera
2019-04-17, 06:45
Medlem
Visst. Lite ”amerikaniserat” är det.

Men säljbranschen är ju sån så då blir det väl så.

Gillar LinkedIn annars för det handlar om jobbet. Man slipper politik, sport och skrytbilder från semestern.
Citera
2019-04-17, 07:05
Medlem
Klockren trådstart, tack för den!

Det sådana som du och jag inte förstått är att det beteende som speglas på LinkedIn är fullkomligt naturligt för en stor andel av befolkningen. Det är så att säga instinkt och självbevarelsedrift att förhärliga sin egen tillvaro offentligt. Inget man tänker på två gånger innan man postar ett ”titta, jag har fått en chokladbit på skrivbordet av min chef den här morgonen, vilket ledarskap!”.

Det värsta jag vet är alla dessa ”galor” för personalen, där hela gänget ska upp på en glittrig scen med pumpande musik och sprutande bubbel för att ta emot priser och utmärkelser de sedan kan visa upp i nya inlägg.

”Såååå tacksam över att ha fått en tredjeplacering i tävlingen om Bästa säljare i segmentet små lastbilar till tung exportindustri, här på Nissan Motors i Sveg”....

Gaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh..........!!!!!!
Citera
2019-04-17, 07:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag använder Linkedin sporadiskt men varje gång jag uppdaterar så kommer det upp någon liten historia om blommor på jobbet eller någon annan händelse.
Tyvärr har detta ökat enormt just på Linkedin och mycket är att det kommer in fler och fler kvinnor som gör det till ett nytt Facebook.
Det värsta är att många av denna typ av inlägg får många likes också och det gör att fler och fler lägger ut dravlet.
Citera
2019-04-17, 07:21
Medlem
Helt fantastisk start på en tråd, men det handlar om att synas inte att man kan något.
Citera
2019-04-17, 07:32
Medlem
Jag har valt att inrikta mig på min egen teknikbransch rätt hårt så ser inte direkt mycket flummerier, dock märker jag mer o mer rekryterare ex försöker använda LinkedIn som ngn livsblog, upptäcker jag ngn sådan i mitt flöde blockeras personen, kan störa mig extremt på det.

LinkedIn för mig är att knyta kontakter runt mitt jobb, vilket givit mig många bra arbetdkontakter inom samma bransch och även fått nytt jobb via LinkedIn.
Citera
2019-04-17, 07:38
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Visst. Lite ”amerikaniserat” är det.

Men säljbranschen är ju sån så då blir det väl så.

Gillar LinkedIn annars för det handlar om jobbet. Man slipper politik, sport och skrytbilder från semestern.

Jag har inga problem med LinkedIn i teorin.
Idén är jättebra, men hela sidan har blivit något slags Facebook 2.0, där skrytet och självrunkeriet uppmuntrat på ett obehagligt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Klockren trådstart, tack för den!

Det sådana som du och jag inte förstått är att det beteende som speglas på LinkedIn är fullkomligt naturligt för en stor andel av befolkningen. Det är så att säga instinkt och självbevarelsedrift att förhärliga sin egen tillvaro offentligt. Inget man tänker på två gånger innan man postar ett ”titta, jag har fått en chokladbit på skrivbordet av min chef den här morgonen, vilket ledarskap!”.

Det värsta jag vet är alla dessa ”galor” för personalen, där hela gänget ska upp på en glittrig scen med pumpande musik och sprutande bubbel för att ta emot priser och utmärkelser de sedan kan visa upp i nya inlägg.

”Såååå tacksam över att ha fått en tredjeplacering i tävlingen om Bästa säljare i segmentet små lastbilar till tung exportindustri, här på Nissan Motors i Sveg”....

Gaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh..........!!!!!!

Exakt! 😂 Företagen har fattat att man kan slippa betala folk och istället ge dem ett diplom varannan månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag använder Linkedin sporadiskt men varje gång jag uppdaterar så kommer det upp någon liten historia om blommor på jobbet eller någon annan händelse.
Tyvärr har detta ökat enormt just på Linkedin och mycket är att det kommer in fler och fler kvinnor som gör det till ett nytt Facebook.
Det värsta är att många av denna typ av inlägg får många likes också och det gör att fler och fler lägger ut dravlet.

Ligger något i det du säger.
Citera
2019-04-17, 07:54
Medlem
bombaccis avatar
Förstår dig ts. Kollar ibland på Linkedin men har ingen profil där själv. Det främst för att jag inte har ett akademiskt jobb och är inte klar än med min "riktiga" utbildning (har en akademisk examen dock). Många gånger jag ser säljare som försöker framställa sig som betydligt mer kompetenta än vad jag tror de är. Som du skriver har de massa häftiga titlar men egentligen är de egentligen bara telefonförsäljare.

Skulle mer skämmas över att synas i ett sådant sammanhang. Har dock sett många snygga sidor med där de skrivit om sina akademiska meriter och vad de jobbat/jobbar med och sedan även vad de söker "t ex ideellt arbete" eller nåt sånt. Så då blir det lite som en inofficiell annons och att de syns. Tror Linkedin kan vara bra om det används rätt och när en väl söker ett jobb så skulle jag kunna tänka mig att skicka med en länk till min Linkedin sida (om det är ett akademiskt yrke).
Citera
2019-04-17, 07:59
Medlem
qups avatar
Bitter much!? Gör ngt av ditt eget liv istället för att cyniskt sitta å strössla hat över folk som vill något.
Citera
2019-04-17, 07:59
Medlem
Bunsofsteels avatar
Tja, har själv roat mig med att titta på gamla skolkamraters profiler och kan kallt konstatera att SAMTLIGA ljuger hejdlöst om sin kompetens.

Människor som inte ens behärskar procenträkning kan helt plötsligt gå på vatten.

Förstår inte varför en rekryterare ens skulle titta på linked in profiler då allt är överdrivet ljug.

60% av mänskligheten presterar under genomsnittet men helt plötsligt på linked in så framställs individerna som topp 3%.

Lögn och förbannad dikt.
Citera
2019-04-17, 08:01
Medlem
dumbest-man-alives avatar
Det finns nog minst två scenarion, men kan tänka mig att a) De anser sig ha ett roligt jobb. b) De vill ge sken av att de har ett roligt jobb.
För det handlar väl om att ha så roligt som möjligt medan man grindar?
Citera
2019-04-17, 08:04
Medlem
Linkedin är 1000% PK.

fullt med självutnämnda succe/framgångs/karriär coacher med svulstiga visdomsord att förmedla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in