Använder inte LinkedIn ofta, men varje gång jag gör det så förvånas jag över den extrema mängd pinsamt rövslickeri, tomma klyschor, uppenbart saltade historier, subtilt självrunkeri, sönderupprepade motivations citat och överdrivet positivt dravel som folk postar där. Självklart följt av en drös jävla hashtags, #Entreprenörskap #Hårtarbetelönarsig #Drömjobbet. Ofta kan det vara ett långt inlägg gällande en extremt typisk uppgift för den branschen (något som kanske tar 1h max och görs flera gånger om dagen) som av någon anledning får en halv A4 uppsats och utmålas som årets största bedrift. Inläggen osar ofta av ren desperation eller självbelåtenhet till en närmast obehaglig grad.
Många utav dessa personer Vet jag jobbar på rena skitjobb som de ofta klagar på - ändå känner de sig tvungna att posta massa trams om "underbar dag på jobbet med bästa kollegorna!". Självklart har alla jättecoola titlar som "Customer Care Expert" när de egentligen jobbar med vanlig kundtjänst.
Finns ett rätt kul Twitter-konto "Craped on LinkedIn" som postar flera av dessa exempel.
https://www.twitter.com/craponlinkedin
Vad är era tankar och erfarenheter kring detta? Är detta nästa steg i löneslaveriet: folk som på sin egen fritid sitter och lovordar sin arbetsplats som om de vore under pistolhot?
Dela gärna med er av pinsamheter, självrunkerier, uppenbart påhittade historier och allmänt dravel från LinkedIn!