2019-08-21, 21:48
Medlem
Jag skrev ett litet negativt inlägg på LinkedIn idag. Känns som jag bröt mot ett tabu. Alla ska vara så sjukt positiva. Värst är det när stela kontorsråttor ska dansa in på nåt mötesrum eftersom det "äntligen är måndag". Hur fan orkar de med sig själva?
Citera
2019-08-22, 09:03
Medlem
Ett exempel är en högre uppsatt chef som vidhöll ”..hur viktiga medarbetarna är för verksamheten” och skröt om hur heroiskt han/hon hade agerat när en av dennes medarbetare hade blivit sjuk i arbetet och svängde sig med klyschor som att ”vi som chefer måste våga se och stötta när en medarbetare mår dåligt”.
Kan säga såhär att - många av kommentarerna som föll var inte nådiga i sin kritik mot denne chef och hur han/hon var i sin roll som arbetsgivare...
Citera
2019-08-22, 09:52
Medlem
Välkommen till arbetslivet! Där alla slickar röv, är glada och peppade, men sedan går hem och vill skjuta huvudet av sig medan de berättar hur mycket de hatar sin chef och sina vidriga kollegor!
Citera
2021-01-18, 23:48
Medlem
nikkycases avatar
Detta otroligt cringiga la några nybakade HR-tjejer upp på Linkedin :

https://hmp.me/di8t
Citera
2021-04-09, 18:52
Avslutad
Det jag undrar över är om det kommer att påverka framtidens rekrytering, att många knappt anställer någon för att de inte har LinkedIn?
Citera
2021-04-09, 21:38
Medlem
Därför slutade jag helt med sociala medier. Fullt av uppmärksamhetssökande desperation, cringe och narcissism. "Se på mig vilket coolt och unikt liv jag har! Idag lagade jag mat och titta på mina solresor! Jag är så himla rik och framgångsrik och populär!". Kul för dig, intresseklubben antecknar.

Tyvärr har jag självt varit med i sociala medier en gång. Men glad att jag lämnade.
Citera
2021-04-09, 22:41
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det jag undrar över är om det kommer att påverka framtidens rekrytering, att många knappt anställer någon för att de inte har LinkedIn?

Varför skulle man inte anställa någon för att de inte har LinkedIn?

Möjligtvis om de skulle anställas som Search just för LinkedIn.
Citera
2021-04-09, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Varför skulle man inte anställa någon för att de inte har LinkedIn?

Möjligtvis om de skulle anställas som Search just för LinkedIn.

Jag har nu fått en uppfattning att många tjejer runt 25-30 års ålder får jobb bara för att de lägger till varenda chef och kollegor från deras praktikplatser etc etc och skriver inspirerande ord som att de har gjort det och det. En form av luftslott som verkar leds till jobb.

Jag tror och hoppas att det inte kommer att vara så för mig den dagen jag skall få ett jobb efter examen utan får hoppas mina referenser och examen i sig kommer att tilltala och inte baserad på antal likes.
Citera
2021-04-09, 23:33
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Jag har nu fått en uppfattning att många tjejer runt 25-30 års ålder får jobb bara för att de lägger till varenda chef och kollegor från deras praktikplatser etc etc och skriver inspirerande ord som att de har gjort det och det. En form av luftslott som verkar leds till jobb.

Jag tror och hoppas att det inte kommer att vara så för mig den dagen jag skall få ett jobb efter examen utan får hoppas mina referenser och examen i sig kommer att tilltala och inte baserad på antal likes.

Det är klart att man lättare får jobb om man syns. Syns man inte blir det svårare. Mycket rekrytering sker genom att man trålar runt på LinkedIn och hittar intressanta personer.
Citera
2021-04-09, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det är klart att man lättare får jobb om man syns. Syns man inte blir det svårare. Mycket rekrytering sker genom att man trålar runt på LinkedIn och hittar intressanta personer.

Jag kommer alltid att ringa till dem personligen och maila och hoppas att det räcker,men man vet aldrig nuförtiden.
Citera
2021-04-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Använder inte LinkedIn ofta, men varje gång jag gör det så förvånas jag över den extrema mängd pinsamt rövslickeri, tomma klyschor, uppenbart saltade historier, subtilt självrunkeri, sönderupprepade motivations citat och överdrivet positivt dravel som folk postar där. Självklart följt av en drös jävla hashtags, #Entreprenörskap #Hårtarbetelönarsig #Drömjobbet. Ofta kan det vara ett långt inlägg gällande en extremt typisk uppgift för den branschen (något som kanske tar 1h max och görs flera gånger om dagen) som av någon anledning får en halv A4 uppsats och utmålas som årets största bedrift. Inläggen osar ofta av ren desperation eller självbelåtenhet till en närmast obehaglig grad.

Många utav dessa personer Vet jag jobbar på rena skitjobb som de ofta klagar på - ändå känner de sig tvungna att posta massa trams om "underbar dag på jobbet med bästa kollegorna!". Självklart har alla jättecoola titlar som "Customer Care Expert" när de egentligen jobbar med vanlig kundtjänst.

Finns ett rätt kul Twitter-konto "Craped on LinkedIn" som postar flera av dessa exempel. https://www.twitter.com/craponlinkedin

Vad är era tankar och erfarenheter kring detta? Är detta nästa steg i löneslaveriet: folk som på sin egen fritid sitter och lovordar sin arbetsplats som om de vore under pistolhot?

Dela gärna med er av pinsamheter, självrunkerier, uppenbart påhittade historier och allmänt dravel från LinkedIn!

Jag håller verkligen med dig. Det är så mycket av allt möjligt äckel på LinkedIn.
Citera
2021-04-10, 11:10
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Jag kommer alltid att ringa till dem personligen och maila och hoppas att det räcker,men man vet aldrig nuförtiden.

Om det finns en annons med kontaktuppgifter. Det är en annan sak än att bli rekryterad.

Vet du hur många ansökningar som kommer in? Man blir rätt trött på alla som ska ringa och säga några bevingade ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in