2019-04-23, 22:04
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Ja, högeligen intressant är ju om älgarna har kollat in de svarta kamerorna på trädstammarna och undrar vad som är på gång nu i år, speciellt om objektiven zoomar och rör sig i sidled. Och drönar-kamerorna: Nog hör väl älgarna att det surrar uppe i luften. Hoppas att dessa potentiella problem tas upp i nästa studieprogram (på torsdag i SVT 1 tror jag - de läser väl Flashback).
Det hoppas jag verkligen, det vore en ära om denna tråd omnämnas på tv !
2019-04-24, 06:37
Medlem
Älgar på G!

Tre älgar på näset. Dom ser lite bekymrade ut.
Senast redigerad av V-H 2019-04-24 kl. 06:47.
2019-04-24, 07:07
Medlem
Trevlig morgon. Älgarna rör sig försiktigt försiktigt framåt. Men tveksamt och det blir simtur för dom idag. Badkrukor!
2019-04-24, 07:16
Medlem
wow. Rejäla krafter när en älg hoppar. (Eller "tar ett skutt" kanske är mer korrekt uttryckt)
2019-04-24, 07:33
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Älgar på G!

Tre älgar på näset. Dom ser lite bekymrade ut.

Ja, bekymrade är ordet.
2019-04-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ja, bekymrade är ordet.

Jag tolkar det nästan som de har lite dålig koll på vad de skall göra och vart de skall ta vägen. Rätta mig om jag har fel men visst är trion alla ungtjurar? Kan vara första gången de gör vandringen själva och de tycks behöva lite guidning av mer erfarna resenärer.
2019-04-24, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tolkar det nästan som de har lite dålig koll på vad de skall göra och vart de skall ta vägen. Rätta mig om jag har fel men visst är trion alla ungtjurar? Kan vara första gången de gör vandringen själva och de tycks behöva lite guidning av mer erfarna resenärer.

Möjligt att det är ungtjurar. Två av dom började bråka och tjafsa lite grann tidigt på morgon.
2019-04-24, 12:35
Medlem
Enmansdemos avatar
Enligt uppgift har SVT spänt upp ett målsnöre och Rally-kalle kommenterar
på andra sidan udden

SVT skjuter sedan av samtliga som fångats av kameran med drönare
Citat:
Ursprungligen postat av enkamelikvarten
jääääävlar vilken tamale
förlåt?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-04-24 kl. 12:57.
2019-04-24, 16:11
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Jag har inte följt sändningarna sedan i lördags f.m. Var det möjligen första gången simmande älgar filmades i dag 9.00.12 timmar efter sändningstart (som var kl 6.00). Snabblänk "Tre älgar simmar" till den filmsekvensen finns här:
https://www.svtplay.se/video/2173297...0-1?start=auto

Enligt Sammanfattningen dag 9 (igår tisdag),
= https://www.svtplay.se/klipp/2199704...g-9?start=auto
anges det att: "Tre älgar börjar simma över älven, men vänder halvvägs." Aha, de kom aldrig över till fastlandet utan när kameran fångade upp simmarna så hade de redan vänt och var på väg tillbaka.
2019-04-25, 09:39
Medlem
Tekniskt fel på Näset och Udden.
Älgarna kanske har käkat upp kamerorna?
2019-04-25, 12:40
Moderator
Jultrollets avatar
Kul med de där renarna i alla fall, särskilt den som "mutat" in saltstenen. Har inte sett några älgar men det blåser mer idag och verkar vara mer strömt i vattnet så de kanske väntar.

Ja, de verkar haft lite tekniska problem även i kontrollrummet för de har råkat sända ut ljud därifrån också. Det var någon som sade "hejdå" och lite senare pratade någon om att de skulle "satsa fullt" på något ohörbart.

I går fick man även se en flock krickor, väldigt fina fåglar som jag inte sett så nära förut.
2019-04-25, 15:52
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, de verkar haft lite tekniska problem även i kontrollrummet för de har råkat sända ut ljud därifrån också. Det var någon som sade "hejdå" och lite senare pratade någon om att de skulle "satsa fullt" på något ohörbart.
Hehe, hade varit kul om de råkat försäga sig, något i stil med: "Jäklar vilken flopp detta blev, flera miljoner satsade på några sopiga älgar, ser fram emot nästa jaktsäsong när jag får chansen att skjuta av några jäklar!".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in