2019-04-16, 11:53
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZrM
Har ej lyckats se några älgar än, men två renar simmade förbi för någon timma sedan.
Häftigt! Det missade jag tyvärr . Det närmsta en älg jag har sett än så länge är vad som ser ut att vara päls som fastnat på en gren inne i skogen vid kamera Näset. Dessa stigar som kamerorna är riktade mot, är det stigar som älgar och andra djur trampat under årens gång? Moosewatch 2019 har potential att bli årets direktsända höjdpunkt! (Om en älg vill visa sig vill säga).

edit: Läste en artikel, publicerad igår 09:11, om direktsändningen där det stod att inga älgar ännu synts till. I artikeln finns också ett citat som någon gärna får tolka åt mig. "– Nej, och det är heller inga förvarnade, säger Per.". Menas det att inga älgar förväntas dyka upp eller är det ett skämt som flög mig över huvudet?
Länk till artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...ningen-startat
Senast redigerad av Greenhouse-Defect 2019-04-16 kl. 11:57.
2019-04-16, 12:07
Medlem
ZrMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
edit: Läste en artikel, publicerad igår 09:11, om direktsändningen där det stod att inga älgar ännu synts till. I artikeln finns också ett citat som någon gärna får tolka åt mig. "– Nej, och det är heller inga förvarnade, säger Per.". Menas det att inga älgar förväntas dyka upp eller är det ett skämt som flög mig över huvudet?

Jag läste med den artikeln och förstod inte heller riktigt, men jag tolkade det som att tv-sändningarna har börjat några dagar innan älgarna förväntas dyka upp.
2019-04-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZrM
Jag läste med den artikeln och förstod inte heller riktigt, men jag tolkade det som att tv-sändningarna har börjat några dagar innan älgarna förväntas dyka upp.
All right, låter rimligt! Såg vad jag tror var två bävrar eller uttrar för en stund sedan nere i vattnet :P.

Update:
Jag hörde vad jag tror var älgläten nere vid vattnet. Lät som något stort åtminstone, heads up!
2019-04-16, 13:06
Avstängd
Citat:
Häftigt! Det missade jag tyvärr . Det närmsta en älg jag har sett än så länge är vad som ser ut att vara päls som fastnat på en gren inne i skogen vid kamera Näset. Dessa stigar som kamerorna är riktade mot, är det stigar som älgar och andra djur trampat under årens gång? Moosewatch 2019 har potential att bli årets direktsända höjdpunkt! (Om en älg vill visa sig vill säga).

Det finns några GPS-märkta älgar dessutom kan de ha utsiktspost några kilometer innan så att producenten lättare kan välja vilken kamera som skall vara i bild.
2019-04-16, 18:34
Medlem
Uppdatering: Första älgen är skådad! Han drar på som fan! https://www.cloudromance.com/media/u...1kfh6tna7f.jpg

Skämt å sido, inget storvilt på streamen, däremot ett gäng fåglar. Moose watch 2019 fortsätter.
2019-04-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frenchretardt
"prassel"? Förmodligen ett par salafister eller malmöretards som inte fattat alla de skyltar där de står att det är filmning på gång. hur säger man till djuren att de ska gå just där det är kameror? han som sköt svanen i malmö var ju en "ansedd" expert och kunde allt om vilda fåglar.
Kamerorna verkar vara riktade mot viltstigar där älgarna gått under många års tid, 2011 passerade tydligen 206 älgar älven, och det var bara de som blev räknade. Jag tror att prasslet antagligen var en fågel eller ekorre som spelade tittarna ett spratt.
2019-04-16, 19:21
Medlem
Citat:
Kamerorna verkar vara riktade mot viltstigar där älgarna gått under många års tid, 2011 passerade tydligen 206 älgar älven, och det var bara de som blev räknade. Jag tror att prasslet antagligen var en fågel eller ekorre som spelade tittarna ett spratt.

2011...eh, jag med min kassa matte...var det 10 år sedan man hade den "räkningen"?
så prasslet kom halvvägs in i testperioden?
2019-04-16, 19:32
Medlem
Citat:
2011...eh, jag med min kassa matte...var det 10 år sedan man hade den "räkningen"?
så prasslet kom halvvägs in i testperioden?
Nej nu har du nog missuppfattat mig hehe. Räkningen dök upp i en liten faktaruta på livestreamen, något i stil med "2011 räknade invånare i Kullberg till 206 älgar som simmade över älven". Prasslet var något jag hörde vid en av kamerorna bara!
2019-04-16, 19:44
Medlem
Citat:
Nej nu har du nog missuppfattat mig hehe. Räkningen dök upp i en liten faktaruta på livestreamen, något i stil med "2011 räknade invånare i Kullberg till 206 älgar som simmade över älven". Prasslet var något jag hörde vid en av kamerorna bara!

så 2011 alltså nästan 10 år sedan gick det ett rykte om att det var någon utan hobbies som suttit i mörkret och räknat älgar.

prasslet kunde ha varit löv eller någon svt medarbatare som vill få det som att det lät som om det vore aktivitet.
2019-04-16, 19:59
Medlem
Citat:
så 2011 alltså nästan 10 år sedan gick det ett rykte om att det var någon utan hobbies som suttit i mörkret och räknat älgar.

prasslet kunde ha varit löv eller någon svt medarbatare som vill få det som att det lät som om det vore aktivitet.
Hörrudu, herr Buttergök, detta är nog inte din sorts tråd. Visst kan prasslet ha varit löv men kameran satt mitt i en dunge barrträd och ljudet lät som om det härstammade från väldigt nära kameran, alltså något som direkt rörde kameran eller barken runt om.
2019-04-16, 20:50
Medlem
Uppdatering: De tre gps-märkta älgarna är inom en mils radie från området, förhoppningsvis får vi se vår första älg ikväll.
2019-04-16, 21:31
Medlem
Harrfenas avatar
I morse visade dom en karta och i vilka områden kamerorna finns, kul att se
så man kan jämföra med sin egna bild av stället.
Och vilka fina bilder man fick av soluppgången i morse.
Fina drönarbilder åxå, tack SVT

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in