2019-04-23, 07:21
Medlem
En del action idag på morgonen. Lite intressant att se hur både ren och älg kör samma upplägg när det gäller säkerhet. Renarna gick med 10-20 meters avstånd till varandra när de gick över öppen yta, och älgarna gjorde samma sak nu i skogen. Skickar fram en spanare och så väntar de andra 15,30 resp 45 meter bakom.
Som en välorganiserad grupp militärer.
Senast redigerad av Burkgurka 2019-04-23 kl. 07:25.
2019-04-23, 08:44
Medlem
mishimas avatar
Har det varit en och samma älg som man har sett nu på morgonen?
2019-04-23, 11:26
Medlem
Ligger Renarna på isen?
Lite våghalsigt, rätt vad det är så ligger dom i plurret. Ganska stor tyngd på dom.
2019-04-23, 12:35
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Har också funderat lite på det. När de tolv älgarna var där för ett par dagar sedan så var det tydligt, i mina ögon åtminstone, att de äldre och mer erfarna älgarna reagerade på något. Möjligen ljud från kameran eller att de såg kameran och tyckte det var något nytt och konstigt som inte funnits där tidigare. Men å andra sidan är nog driften att söka sig över större än rädslan kan jag tänka mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kentafredriksson
Nu är det ju fullt med älgar men dom höll på att vända. Är det kamerorna dom ser?

Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Finns det en risk att det blir fiasko? Älgarna kanske anar ugglor i mossen när dom ser kamerorna som rör sig och tar en annan väg.
Igår var det ju en hel del där, idag har jag bara sett två vilsna älgar.
Vi får inte glömma att älgarna inte tar sig över förrän de upplever vatten- och isförhållandena som optimala, de vill inte stå och vänta på det i en öppen glänta utan gör det hellre i tryggheten som skogen erbjuder . De kameror som rör på sig (manuellt kontrollerade kanske?) reagerar dock älgarna på och det hoppas jag att kameramännen också märkt och slutar med det.
2019-04-23, 13:44
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Vi får inte glömma att älgarna inte tar sig över förrän de upplever vatten- och isförhållandena som optimala, de vill inte stå och vänta på det i en öppen glänta utan gör det hellre i tryggheten som skogen erbjuder . De kameror som rör på sig (manuellt kontrollerade kanske?) reagerar dock älgarna på och det hoppas jag att kameramännen också märkt och slutar med det.
Nej det är ju riktigt som du säger. Vi är för ivriga helt enkelt!

Nu har jag i alla fall tagit reda på att den där svartvita andfågeln med grönt huvud, som är så frekvent i bild från och till när den dyker, är en knipa. Hade jag ingen aning om så nu har jag lärt mig något nytt.
2019-04-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Var ser ni räven? Jag ser bara två badfåglar vid -19:18:03.
Ser att det står fel i inlägget, det är vid -22:18:10 räven syns. Om du försiktigt för muspekaren över "uppspelningsbandet" och klickar på 1:41:30 och väntar i några sekunder så ser du räven raska över isen .

Denna länk tar dig till det exakta ögonblicket räven syns.
https://www.svtplay.se/video/2173369...=auto&tab=2019
2019-04-23, 18:59
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ99
Som mest har jag sett tio älgar samtidigt. Mest är det dock helt öde.

Enligt vanligtvis välunderrättad källa: 14 st älgar i en flock. Tror det var 14 tillsammans första dagen då älgar var med i bild.
2019-04-23, 19:01
Medlem
alfamisos avatar
Jag har inte följt sändningarna sedan i lördags f.m. Var det möjligen första gången simmande älgar filmades i dag 9.00.12 timmar efter sändningstart (som var kl 6.00). Snabblänk "Tre älgar simmar" till den filmsekvensen finns här:
https://www.svtplay.se/video/2173297...0-1?start=auto
Senast redigerad av alfamiso 2019-04-23 kl. 19:41.
2019-04-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Jag har inte följt sändningarna sedan i lördags f.m. Var det möjligen första gången simmande älgar filmades i dag 9.00.12 timmar efter sändningstart (som var 6.00). Snabblänk "Tre älgar simmar" till den filmsekvensen finns här:
https://www.svtplay.se/video/2173297...0-1?start=auto
Häftigt! Isen ställde inte till allt för stora problem för dem . Nu när första älgarna visat att det gick kommer säkert fler haka på under de kommande dagarna. Expertpanelen i Mitt I Naturens program därifrån förra veckan förutspådde att det skulle vara som mest action runt helgen som kommer.
2019-04-23, 19:43
Medlem
alfamisos avatar
Intressant hur högt älgarna ligger i vattnet när de simmar - hela huvet och hela ryggen är ju ovanför vattenytan. Mycket idisslargas i våmmen ?
2019-04-23, 19:56
Medlem
NyfikenGul1900s avatar
Har tittat lite till och från idag.
Vill man se lite älgar så kolla dagens film (dag 9), från tiden: -15:52:00.
Runt tiden -15:47:00 syns en älg som är rund om magen. Gissar på kalvning snart?
Vid -15:38:37 kollar en älg upp en "låda" som sitter på en trädstam. Först trodde jag den upptäckt en kamera, men såg senare att det verkade vara en saltsten...

https://www.svtplay.se/video/2173297...23-apr-06-00-1
Senast redigerad av NyfikenGul1900 2019-04-23 kl. 19:56. Anledning: Lagt till länk
2019-04-23, 21:07
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenGul1900
Har tittat lite till och från idag.
Vill man se lite älgar så kolla dagens film (dag 9), från tiden: -15:52:00.
Runt tiden -15:47:00 syns en älg som är rund om magen. Gissar på kalvning snart?
Vid -15:38:37 kollar en älg upp en "låda" som sitter på en trädstam. Först trodde jag den upptäckt en kamera, men såg senare att det verkade vara en saltsten...

https://www.svtplay.se/video/2173297...23-apr-06-00-1

Ja, högeligen intressant är ju om älgarna har kollat in de svarta kamerorna på trädstammarna och undrar vad som är på gång nu i år, speciellt om objektiven zoomar och rör sig i sidled. Och drönar-kamerorna: Nog hör väl älgarna att det surrar uppe i luften. Hoppas att dessa potentiella problem tas upp i nästa studieprogram (på torsdag i SVT 1 tror jag - de läser väl Flashback).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in