2019-04-26, 16:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Här är ett mer avancerat försök att sätta eld på, inte 800 år utan 30 år, gammal ek. Man kan invända att värmeutvecklingen under Notre Dames blytak var annorlunda, å andra sidan finns här lite vind som hjälper till att hålla liv i elden. Man använder småved, halm, plast och olika kemikalier, men nej, ekbjälken vägrar att brinna upp. Även om den efter många timmar skulle förkolna, givet att det fortsatte brinna runt om, är det långt från den häftiga branden i Notre Dame-kyrkan, mot vinden dessutom.

Varför försöker de alltid elda på en kraftig bjälke av kärnvirke i sådana här "tester"?
Finns det någon som ens har framfört teorin att branden måste ha initierats på en slät yta på den kraftigaste balken i hela Notre Dame?
Är det inte ungefär en miljon gånger troligare att det var plankorna som utgjorde yttertaket (tillsammans med blyplåtarna) som fattade eld? Plankor som kan ha berörts av t.ex. heta arbeten, eldragningar på taket, cigaretter etc? Plankor som då dessutom (för att kommentera nästa punkt du skriver), var direkt utsatta för den kraftiga blåst som rådde vid tillfället?

Citat:
Här är lite interiörbilder från takkonstruktionen, där verkar inte finnas något småskräp att tala om, men det kanske hade varit storstädning inför fotograferingen
https://www.notredamedeparis.fr/en/l.../la-charpente/
Om vi bortser från att jag aldrig har påstått att det var balkarna som fattade eld, vad tror du allt det där vita på balkar, räcken, golv etc är om inte just damm?

För sakens skull: Jag påstår INTE att det är så här branden initierats, jag diskuterar bara hur det skulle kunna ha gått till om det var en ren olyckshändelse som antände ekvirket...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-26 kl. 16:32.
Citera
2019-04-26, 17:48
Medlem
farbror Svens avatar
felpost
Senast redigerad av farbror Sven 2019-04-26 kl. 17:53.
Citera
2019-04-26, 17:49
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Här är ett mer avancerat försök att sätta eld på, inte 800 år utan 30 år, gammal ek. Man kan invända att värmeutvecklingen under Notre Dames blytak var annorlunda, å andra sidan finns här lite vind som hjälper till att hålla liv i elden. Man använder småved, halm, plast och olika kemikalier, men nej, ekbjälken vägrar att brinna upp. Även om den efter många timmar skulle förkolna, givet att det fortsatte brinna runt om, är det långt från den häftiga branden i Notre Dame-kyrkan, mot vinden dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=Fb9vp3qa1pg

Här är lite interiörbilder från takkonstruktionen, där verkar inte finnas något småskräp att tala om, men det kanske hade varit storstädning inför fotograferingen

https://www.notredamedeparis.fr/en/l.../la-charpente/

Experter som fransk press har varit i kontakt med sågar dessa försök.

Kort och gott är de inte jämförbara. Att t.e.x försöka antända trä utomhus är inte samma situation som när det är i ett mer eller mindre slutet rum, men tanke på värmeutvecklingen.För att brand ska uppstå har vi kombinationen värme, bränsle och syre. När träet antänds uppstår gaser som i sin tur antänds i det slutna rummet.
För att bara nämna något.

Kör google translate:

http://www.leparisien.fr/faits-diver...19-8058252.php

https://www.lemonde.fr/les-decodeurs...hXmAdtNb4cVGVc

https://www.liberation.fr/checknews/...-chene_1723295
Senast redigerad av farbror Sven 2019-04-26 kl. 17:53.
Citera
2019-04-26, 17:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Det är klart att det är påven, nato och kristdemokraterna som satt eld på katedralen för att vinna EU-valet.
Frågan är bara om de har lurat dit en patsy.

Riksdagshusbranden i repris.
"En gåva från ovan" , sa Adolf Hitler efter att polisen lurat dit Marinus van der Lubbe och Herrmann Göring satt eld på gardinerna, strax innan valet -33.
I huset bredvid med underjordisk tunnel, var Hindenburg försupen under bordet.
Citera
2019-04-26, 20:04
Medlem
Ek fungerar utmärkt för vedeldning, hög densitet med högt energiinnehåll.
Citera
2019-04-26, 22:20
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Japp, det visade sig att din film verkar ha haft fel där..

Nej. Som jag nyss skrev till Skunkjobb, så registrerar smartmätare mycket detaljerad info om elanvändningen. Och naturligtvis hade den vördade och viktiga Notre-Dame-katedralen utrustats med en smartmätare:

Citat:
As France begins its nationwide smart meter rollout, we take a closer look at Linky as well as the country's path to 95% digital meter deployment by 2020. On a long-awaited day for France's energy sector, 1 December marks the official launch of the country's nationwide smart electricity meter rollout. Between now and 2021, French grid manager Electricité Réseau Distribution France (ERDF) will oversee the deployment of 28 million of the uniquely French smart meter - the Linky. Like other European Union member states, France is legally obliged to turn 80% of its legacy meter stock to smart by 2020 following a European Commission directive issued by Brussels in 2006. But unlike some member states (namely the UK) France's rollout is running on schedule.

https://www.smart-energy.com/feature...ricity-meters/

Citat:
Här har du AFP som kl 19:14 den 15 april (alltså mindre än en timme efter att branden konstaterats) twittrar precis det jag skrev: https://twitter.com/afpfr/status/111...394993667?s=21

OK, tack för länken! Stackars franska brandmän som blivit så rädda för sabotörerna att de inte ens vågar antyda att branden kan ha varit anlagd, utan känner sig tvingade att istället föreslå motsatsen.

Citat:
Här är en källa - finns mängder..
https://www.google.se/amp/s/amp.fran...k-preparedness

Tack även för den länken. Jaha, då står ord mot ord. Antingen är det din källa som missuppfattat något eller så är det min källa som har det. Jag kan dock inte se att det spelar någon roll; i inget av fallen upptäcktes någon eld, rök eller ens antydan till någotdera.

Citat:
Visst, då säger vi väl ett par miljoner år minus 800 år om du tror det gör nån skillnad - du har ju ändå precis lika fel om att det är sådant trä som fanns på vinden...

Vad av det jag skrev förstod du inte? OK, jag tar om det igen. Petrified wood = förstenat trä är slutprodukten, vilket träet tar väldigt lång tid att förvandlas till, ja. Men redan det mycket tidiga förstadiet till detta, vilket ekbjälkarna i Le Fôret befann sig i, gör träet oemottagligt för antändning. Jag såg förresten att någon annan nu postat ytterligare en video i tråden som visar hur otroligt motståndskraftigt det är, och den stocken var visst ännu yngre. Se den, och särskilt slutet, där det till sist efter ändlösa ansträngningar fås igång en brasa - fast oops, det var visst inte stocken själv som fattat fyr trots allt... Det var en illusion, det var visst endast eld i tändgelen som sprutats ut uppepå eken...

Citat:
Tänk på att vi talar om en vind där i stort sett ingen någonsin vistas - damm, skräp, lämningar från fåglar, insekter osv osv - och givetvis behöver inte elden börjat mitt på en slät yta på en balk..

För det första så fanns där inget sådant skräp, att döma av alla de stora mängder detaljerade bilder av vinden som Google bjuder på.
För det andra skulle det inte spela någon roll om där så fanns drivor av sådant eftersom:

1) Som vi redan har konstaterat, så fanns det inte något elsystem inne på vinden, där elden startade. Och nej, de tre små elklockorna där var inte heller orsak till branden: https://www.nytimes.com/2019/04/25/w...stigation.html
2) Som vi redan har konstaterat, så hade det ännu inte börjat renoveras inne på vinden. Man hade inte ens lagt in några maskiner eller verktyg där ännu, inte minsta skruvmejsel.

Alltså existerade det inga föremål överhuvudtaget inne på vinden som kunde avge några gnistor. Capish?

Citat:
Jodå, jag scrollade igenom videon flera ggr efter just bilder eller filmer på firande människor - men där finns bara en närbild på en glad kvinna (samma kvinna flera ggr) och ett kommentarsfält på internet. Så var är alla dessa firande människor? För du/de kan väl ändå inte mena att någon tramsar i ett kommentarsfält??

Suck. Nej jag menade inte kvinnan, även om det faktiskt kan vara så att hon satt och skrattade över branden eftersom hon är inklippt just när reportern talar om jublande människor. Jag talar om de skärmdumpar från flera inlägg på sociala medier där jublanden över branden uttrycks. T ex publicerade Antifa en bild av en brinnande kyrka med texten "Den enda kyrka som lyser upp är den som brinner". Myspys!

Citat:
Dock diskuterar jag inte filmen - jag diskuterar det du skriver och tar för givet att du länkar filmen som stöd/källa för dina citat och påståenden. Om du vill ägna dig åt filmrecensioner finns det andra trådar, här används inte filmer som diskussionsunderlag,

Vad pratar du om? Varför i herrans namn skulle inte filmreportage kunna användas som diskussionsunderlag? F ö var den både diskussionsunderlag och stöd/källa här.

Citat:
rena länkinlägg är inte ens tillåtna eftersom det är värdelöst pga att filmer och länkar ofta försvinner från internet..

Haha, vad? Nu får du ge dig.
Citera
2019-04-26, 23:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Nej. Som jag nyss skrev till Skunkjobb, så registrerar smartmätare mycket detaljerad info om elanvändningen. Och naturligtvis hade den vördade och viktiga Notre-Dame-katedralen utrustats med en smartmätare:
Du får givetvis skriva vad du vill till Skunkjobb, men så länge du bara påstår saker utan ens en tillstymmelse till bevisning som stöd så får du nog räkna ned att varken skunkjobb, jag eller någon annan mentalt någorlunda fungerande person kommer ta dig på allvar.
Finns det några som helst bevis för att denna byggarbetsplats skulle ha haft den senaste tekniken inom smarta elmätare installerade på de påstått nedsläckta kretsarna?

Citat:
Vad av det jag skrev förstod du inte? OK, jag tar om det igen. Petrified wood = förstenat trä är slutprodukten, vilket träet tar väldigt lång tid att förvandlas till, ja.
Tyvärr förstod jag nog allt du skrev - dock har jag svårt att se relevansen i vad träet ifråga skulle kunna bli om några miljoner år under rätt förutsättningar har för betydelse för branden...

Citat:
Men redan det mycket tidiga förstadiet till detta, vilket ekbjälkarna i Le Fôret befann sig i, gör träet oemottagligt för antändning. Jag såg förresten att någon annan nu postat ytterligare en video
i tråden som visar hur otroligt motståndskraftigt det är, och den stocken var visst ännu yngre. Se den, och särskilt slutet, där det till sist efter ändlösa ansträngningar fås igång en brasa - fast oops, det var visst inte stocken själv som fattat fyr trots allt... Det var en illusion, det var visst endast eld i tändgelen som sprutats ut uppepå eken...

Jag har redan sett tramset - vem har ens påstått att branden skulle ha initierats i kärnvirke i en balk?? Nä precis - ingen...
Varför envisas du med att tramsa om att branden skulle ha uppstått inne på vinden i balkar?? Och vad skulle folk på byggnadsställningarna eller deras el i sånt fall ha för betydelse.. är det inte extremt mycket troligare att branden i sånt fall uppstod i plankorna som utgjorde taket??

Citat:
Suck. Nej jag menade inte kvinnan, även om det faktiskt kan vara så att hon satt och skrattade över branden eftersom hon är inklippt just när reportern talar om jublande människor. Jag talar om de skärmdumpar från flera inlägg på sociala medier där jublanden över branden uttrycks. T ex publicerade Antifa en bild av en brinnande kyrka med texten "Den enda kyrka som lyser upp är den som brinner". Myspys!
Så några troll skrev dumheter på nätet - det var ju verkligen oväntat. Första gången?
Har du några källor på att folk firade branden??

Citat:
Vad pratar du om? Varför i herrans namn skulle inte filmreportage kunna användas som diskussionsunderlag? F ö var den både diskussionsunderlag och stöd/källa här.
Haha, vad? Nu får du ge dig.
Det får du ta med admin och moderatorerna.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-26 kl. 23:53.
Citera
2019-04-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Vad av det jag skrev förstod du inte? OK, jag tar om det igen. Petrified wood = förstenat trä är slutprodukten, vilket träet tar väldigt lång tid att förvandlas till, ja. Men redan det mycket tidiga förstadiet till detta, vilket ekbjälkarna i Le Fôret befann sig i, gör träet oemottagligt för antändning. Jag såg förresten att någon annan nu postat ytterligare en video i tråden som visar hur otroligt motståndskraftigt det är, och den stocken var visst ännu yngre. Se den, och särskilt slutet, där det till sist efter ändlösa ansträngningar fås igång en brasa - fast oops, det var visst inte stocken själv som fattat fyr trots allt... Det var en illusion, det var visst endast eld i tändgelen som sprutats ut uppepå eken...

Alltså....

Förstenat trä så brinner inte, helt rätt, orsaken till varför det inte brinner så är ju för att det inte finns något brännbart material kvar i förstenat trä

så antingen så finns det brännbart material kvar i träet (och då kan det ju brinna) eller så är det förstenat (och då brinner det inte), finns inte direkt något mellanting....

Ekbalkarna i Notre Dame så var inte förstenade, om du påstår motsatsen så vill jag se en källa...

Sett till filmerna som du hänvisar till så kan det ju vara värt att nämna att träkol i sig så brinner ju också, så om ytan blir förkolnad så kan ju balken mycket väl börja brinna bara värmeutvecklingen är tillräckligt hög...
Citera
2019-04-27, 18:02
Medlem
PixelGuys avatar
Jag har läst att den franska regeringen har förbjudit statligt anställda arkitekter att ge intervjuer till media om Notre Dame branden. Det är inte så jäkla smart om man vill undvika spekulationer om orsaken till branden.
Citera
2019-04-28, 05:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Jag har läst att den franska regeringen har förbjudit statligt anställda arkitekter att ge intervjuer till media om Notre Dame branden. Det är inte så jäkla smart om man vill undvika spekulationer om orsaken till branden.

Det stämmer dock inte. Inget förbud råder enligt kulturministeriet skriver la Libération. Den missuppfattningen rådde de första dagarna. Det finns 39 statliga arkitekter utspridda över landet som har hand om historiska monument (ACMH). Många av dem kontaktades förstås av media efter branden och man bad om deras expertkunskaper. Kulturministeriet ville inte att de skulle säga något de inte visste och ville styra upp kommunikationen för att undvika en kakafoni. Arkitekterna rekommenderades då att kontakta ministeriet först för att få rätt info om katedralens tillstånd. De flesta är ju inte på plats vid Notre Dame.
.
https://www.liberation.fr/checknews/...re-aux_1722369
Senast redigerad av farbror Sven 2019-04-28 kl. 05:30.
Citera
2019-04-28, 10:01
Medlem
Tsarevitjs avatar
Om det visar sig att branden är anlagd skulle det kunna leda till inbördeskrigsliknande händelser i Frankrike. Muslimer skulle attackeras liksom moskéer. Muslimerna skulle i sin tur svara med motvåld. Antalet dödade och skadade skulle kunna bli stort liksom de materiella skadorna. Det är en situation som den franska regeringen absolut vill undvika. Därför gör man allt för att lägga locket på och hänvisar till orsaker som elfel mm.
Citera
2019-04-28, 10:50
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Om det visar sig att branden är anlagd skulle det kunna leda till inbördeskrigsliknande händelser i Frankrike. Muslimer skulle attackeras liksom moskéer. Muslimerna skulle i sin tur svara med motvåld. Antalet dödade och skadade skulle kunna bli stort liksom de materiella skadorna. Det är en situation som den franska regeringen absolut vill undvika. Därför gör man allt för att lägga locket på och hänvisar till orsaker som elfel mm.
Du förutsätter att det är muslimer, som tänt på, OM den nu skulle vara anlagd. Finns fler möjligheter. Har skrivits i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in