Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Japp, det visade sig att din film verkar ha haft fel där..
Nej. Som jag nyss skrev till Skunkjobb, så registrerar smartmätare mycket detaljerad info om elanvändningen. Och naturligtvis hade den vördade och viktiga Notre-Dame-katedralen utrustats med en smartmätare:
Citat:
As France begins its nationwide smart meter rollout, we take a closer look at Linky as well as the country's path to 95% digital meter deployment by 2020. On a long-awaited day for France's energy sector, 1 December marks the official launch of the country's nationwide smart electricity meter rollout. Between now and 2021, French grid manager Electricité Réseau Distribution France (ERDF) will oversee the deployment of 28 million of the uniquely French smart meter - the Linky. Like other European Union member states, France is legally obliged to turn 80% of its legacy meter stock to smart by 2020 following a European Commission directive issued by Brussels in 2006. But unlike some member states (namely the UK) France's rollout is running on schedule.
https://www.smart-energy.com/feature...ricity-meters/
Citat:
Här har du AFP som kl 19:14 den 15 april (alltså mindre än en timme efter att branden konstaterats) twittrar precis det jag skrev:
https://twitter.com/afpfr/status/111...394993667?s=21
OK, tack för länken! Stackars franska brandmän som blivit så rädda för sabotörerna att de inte ens vågar antyda att branden kan ha varit anlagd, utan känner sig tvingade att istället föreslå motsatsen.
Tack även för den länken. Jaha, då står ord mot ord. Antingen är det din källa som missuppfattat något eller så är det min källa som har det. Jag kan dock inte se att det spelar någon roll; i inget av fallen upptäcktes någon eld, rök eller ens antydan till någotdera.
Citat:
Visst, då säger vi väl ett par miljoner år minus 800 år om du tror det gör nån skillnad - du har ju ändå precis lika fel om att det är sådant trä som fanns på vinden...
Vad av det jag skrev förstod du inte? OK, jag tar om det igen. Petrified wood = förstenat trä är slutprodukten, vilket träet tar väldigt lång tid att förvandlas till, ja. Men redan det mycket tidiga förstadiet till detta, vilket ekbjälkarna i Le Fôret befann sig i, gör träet oemottagligt för antändning. Jag såg förresten att någon annan nu postat ytterligare en video i tråden som visar hur otroligt motståndskraftigt det är, och den stocken var visst ännu yngre. Se den, och särskilt slutet, där det till sist efter ändlösa ansträngningar fås igång en brasa - fast oops, det var visst inte stocken själv som fattat fyr trots allt... Det var en illusion, det var visst endast eld i tändgelen som sprutats ut uppepå eken...
Citat:
Tänk på att vi talar om en vind där i stort sett ingen någonsin vistas - damm, skräp, lämningar från fåglar, insekter osv osv - och givetvis behöver inte elden börjat mitt på en slät yta på en balk..
För det första så fanns där inget sådant skräp, att döma av alla de stora mängder detaljerade bilder av vinden som Google bjuder på.
För det andra skulle det inte spela någon roll om där så fanns drivor av sådant eftersom:
1) Som vi redan har konstaterat,
så fanns det inte något elsystem inne på vinden, där elden startade. Och nej, de tre små elklockorna där var inte heller orsak till branden:
https://www.nytimes.com/2019/04/25/w...stigation.html
2) Som vi redan har konstaterat,
så hade det ännu inte börjat renoveras inne på vinden. Man hade inte ens lagt in några maskiner eller verktyg där ännu, inte minsta skruvmejsel.
Alltså existerade det inga föremål överhuvudtaget inne på vinden som kunde avge några gnistor. Capish?
Citat:
Jodå, jag scrollade igenom videon flera ggr efter just bilder eller filmer på firande människor - men där finns bara en närbild på en glad kvinna (samma kvinna flera ggr) och ett kommentarsfält på internet. Så var är alla dessa firande människor? För du/de kan väl ändå inte mena att någon tramsar i ett kommentarsfält??
Suck. Nej jag menade inte kvinnan, även om det faktiskt kan vara så att hon satt och skrattade över branden eftersom hon är inklippt just när reportern talar om jublande människor. Jag talar om de skärmdumpar från flera inlägg på sociala medier där jublanden över branden uttrycks. T ex publicerade Antifa en bild av en brinnande kyrka med texten "Den enda kyrka som lyser upp är den som brinner". Myspys!
Citat:
Dock diskuterar jag inte filmen - jag diskuterar det du skriver och tar för givet att du länkar filmen som stöd/källa för dina citat och påståenden. Om du vill ägna dig åt filmrecensioner finns det andra trådar, här används inte filmer som diskussionsunderlag,
Vad pratar du om? Varför i herrans namn skulle inte filmreportage kunna användas som diskussionsunderlag? F ö var den både diskussionsunderlag och stöd/källa här.
Citat:
rena länkinlägg är inte ens tillåtna eftersom det är värdelöst pga att filmer och länkar ofta försvinner från internet..
Haha, vad? Nu får du ge dig.