Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Går det verkligen att kolla med elbolaget när strömmen stängts av? Har de så avancerade system i Frankrike att det syns och loggas hos elbolaget?
Jag ser att denna fråga redan besvarats av andra i tråden. Tack till er som hjälpte till med det!
Citat:
Inget renoveringsarbete alls pågick väl - man höll väl ännu på och reste byggställningar - bland annat just runt spiran.
Alldeles riktigt. Man var i slutstadiet av att resa byggställningar och hade inte påbörjat något renoveringsarbete. Om man inte räknar med en viss påbörjad demontering av stenstatyer.
Citat:
Det var brandmännen som först kom med teorin att branden kan ha utbrutit som en följd av byggarbetena (eller "potentially linked" som det översatts i engelskspråkig press). Det var detta uttalande som sedan spreds - främst av konspirationsteoretiker - som om ansvariga myndigheter skulle ha uteslutit alla andra brandorsaker..
Det är möjligt att det var så, det är inget jag har fördjupat mig i ännu. Men vänligen ge mig länkarna till de artiklar och/eller videor du grundar detta på, så jag kan påbörja min fördjupning i ämnet.
Citat:
Nej det gjorde det inte. Brandlarmet var dessvärre inte kopplat till brandstationen, däremot larmades två säkerhetsansvariga om att ett brandlarm (ev. en rökdetektor) hade utlösts, dessa två säkerhetsvakter tog sig upp på vinden (en nätt klättring på cirka 6 minuter) för att kontrollerade detta larm men såg då ingen brand. När nästa larm gick tog de sig ut på taket och såg då lågorna..
Här får jag svara samma som ovan, var snäll och bifoga länkar som backar upp ditt påstående. Dock gör denna skillnad (om den stämmer) ingen skillnad, så att säga. Vid första kollen, ingen tillstymmelse till brand. Inte minsta röklukt, ingenting. 30 minuter senare, fullfjädrad brand med aggressiva rökpelare.
Här är min källa:
Citat:
Paris public prosecutor Rémy Heitz announced on Tuesday that firefighters were called to the world-famous cathedral at 6.20pm CET, almost half an hour before the roof caught fire after a fire alarm was triggered. But after an initial inspection they said they were unable to find any evidence of fire. Firefighters remained inside Notre Dame until a second alarm went off at 6.43pm and eventually discovered a fire in the network of wooden beams under the cathedral's roof - but were unable to put it out.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...-mourning.html
Citat:
Skulle säkert kunna missas, dock genomsöktes inte byggnaden på det viset innan branden, och brandmännen var inte ens där då, så frågan är irrelevant.
Länkar, tack!
Min källa:
Citat:
6.20pm, Monday 15 April An alarm sounds during mass at Notre Dame Cathedral in Paris. The public prosecutor, Rémy Heitz, says later it is unclear whether it was a smoke or a heat alarm. The priest hesitates, then continues with the service, believing it may be a false alarm. But although no sign of fire was found, the 850-year-old building was evacuated as a precautionary measure. At 6.43pm, a second alarm went off: fire declared.
https://www.theguardian.com/world/20...e-and-timeline
Citat:
Nej det är inte alls sådan "petrified wood" vi talar om - det tar miljontals år för naturen att skapa sådant "förstenat trä" - det katedralen var byggd av är 800 år gammal ek - förvisso hårt, men inte alls samma sak som du länkat till.
Min avsikt med länken var att förklara vad förstenat trä är, eftersom chefsarkitekten sade att detta var vad de gamla bjälkarna höll på att förvandlas till. De hade ännu inte blivit förstenade, men var på väg att bli det, och de hade redan blivit det i sådan utsträckning att de
absolut inte längre kunde antändas utan en brandaccelerator.
För säkerhets skull kommer även här en ordförklaring: Brandaccelerator = bensin, fotogen e d, alltså ett ämne som hälls över svårantändliga material för att få dem att brinna.
Här är en YouTube-video som visar det oerhörda brandmotsåndet hos gamla ekbjälkar på väg mot förstening - och denna är ändå bara en
tredjedel så gammal som Notre Dames bjälkar var!
https://www.youtube.com/watch?v=tKE-mn3K3Uk
Fråga att ställa sig när man sett videon: Hur stor skillnad i antändningsförmåga kan man tänka sig att det är mellan en "full-ös" blåslampa och en "läckande" elsladd?
Citat:
Stämmer kanske - men jag har inte sett några som helst bevis på detta - har du?
Du har alltså inte heller sett det reportage jag i längd diskuterar i det inlägg du här svarar på? Du svarar på ett inlägg som handlar om ett visst, mycket viktigt, reportage, utan att först se reportaget ifråga? Alltså, jag börjar blir så trött på detta. Jag skulle inte ens komma på tanken att göra något så nonchalant. Vad är det här? Får man inte lära sig någonting i skolan längre om vilka regler som gäller vid intellektuella diskussioner??