• 1
  • 2
2019-04-10, 13:40
Medlem
Jag har aldrig haft det lätt i skolan pga adhd och konsentrationssvårigheter. Jag går just nu tvåan på gymnasiet på ekonomiintriktningen. Jag är så sjukt otaggad på skolan just nu för att jag inte kommer få någon exemen efter 3an håller på att kugga nästan alla ämnen. min fråga är om det är värt att hoppa av skolan efter att jag går ut 2an? Några tips på jobb man kan få utan gymnasieutbildning? Hela mitt liv kretsar typ runt gymmet och att träna om någon vet vad jag kan göra inom det området men skulle upskatta tips på alla olika jobb och få höra hur det har gått för alla andra som hoppat av gymnasiet.
Citera
2019-04-10, 13:44
Medlem
Finnj-vels avatar
Det finns mängder av jobb i Sverige, oroa dig inte! McDonalds söker folk ibland, du kan säkert få bli städare hos en mindre respekterad firma och om du gör bra ifrån dig på lönesamtalen så har du stabila 80:- i timmen att se fram emot. Det är nästan så att jag blir avis!

Det låter för övrigt som att du är den enda i hela landet som lider av dessa besvär (eller psykisk ohälsa övht) och jag beklagar det. Självklart borde du hoppa av, varför ska du hållas ansvarig över misslyckade studier när det var din diagnos fel, inte ditt?

Mvh
Citera
2019-04-10, 13:48
Medlem
SYSTEMexes avatar
Kanske du bör byta till ett lärlingsbaserat yrke? VVS, El, Vård etc.
Citera
2019-04-10, 14:01
Medlem
goin-xxxls avatar
Ja enligt greta thunberg e det inte värt att gå i skolan alls, när vi ändå snart ska kvävas i våra avgaser.
Citera
2019-04-10, 14:02
Moderator
Briasccas avatar
Steg ett: Byt sätt om hur du resonerar, alltså säg inte att du hoppar av utan att du tar ett sabbatsår. Och så återupptar du dina studier igen när du jobbat under ett år. På så sätt skjuter du upp det livsavgörande beslutet, och det ekonomiskt livsavgörande som beslutet också är, tills du kan bedöma det bättre. Satsa på att gå färdigt gymnasiet inom en treårsperiod i alla fall och kolla upp redan nu hur komvuxmöjligheterna ser ut där du bor. Överväg också att byta inriktning på dina studier.
Citera
2019-04-10, 14:03
Medlem
Bara du vet om det är värt att hoppa av.

Generellt sätt gör man färdigt gymnasiet. Att hoppa av högskolestudierna och gymnasiet är två helt olika saker. Jag tror inte du kommer få något vettigt jobb om du hoppar av gymnasiet, snarare motsatsen. Arbetsgivare vill nog inte anställa en person som inte ens lyckas klara av gymnasiet.
Citera
2019-04-10, 14:03
Medlem
Att ha kuggat gymnasiet är som ett kvitto på att man är totalt efterbliven som man aldrig blir av med.

Gå klart, du kommer aldrig ångra dig. Omskola dig senare till diskare om du vill men gå klart.
Citera
2019-04-10, 14:10
Medlem
Grejen är att om jag nu går klart kommer jag inte få en examen, har skitbetyg och kommer nog ha skitbetyg när jag tar studenten så ser ingen mening med att gå klart. Att byta linje är inte ett alternativ för jag orkar inte gå 2 extra år i skolan
Citera
2019-04-10, 14:12
Medlem
ClickBaits avatar
Du verkar ha dåliga betyg i svenska (no pun Intended).

Om det finns något du tycker om att göra, gör då det och bli bäst i världen. Då rullar pengarna in när du pysslar med din hobby.
Citera
2019-04-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remkan123
Grejen är att om jag nu går klart kommer jag inte få en examen, har skitbetyg och kommer nog ha skitbetyg när jag tar studenten så ser ingen mening med att gå klart. Att byta linje är inte ett alternativ för jag orkar inte gå 2 extra år i skolan

Det spelar ingen roll, du kan göra HP eller ta dig in på annat sätt. Du frågade om det var värt att hoppa av, svaret är nej. Se till att klara så många kurser du kan. Du kan ta igen dina F på komvux sen men gör så gott du kan tills trean är över sen kan du flippa burgare efter studenten.

Du har 50 år på dig att flippa burgare, du kan offra 1 år till på gymnasiet.
Citera
2019-04-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det spelar ingen roll, du kan göra HP eller ta dig in på annat sätt. Du frågade om det var värt att hoppa av, svaret är nej. Se till att klara så många kurser du kan. Du kan ta igen dina F på komvux sen men gör så gott du kan tills trean är över sen kan du flippa burgare efter studenten.

Du har 50 år på dig att flippa burgare, du kan offra 1 år till på gymnasiet.
Håller med men flikar in bara för att bli övertydlig - man kommer inte in på högskolan enbart på högskoleprovet, man måste även ha godkänt betyg i basämnen, typ svenska, matematik engelska brukar det vara. Men det är väl Josefs poäng, TS får fixa det på Komvux senare.

Jag röstar stenhårt på sabbatsår - inte hoppa av! Prata med studievägledare, kurator, stödlärare - de resurser som finns omkring dig. Glöm inte dina viktiga vuxna omkring dig, bor du med föräldrarna, vad säger de? BUP? Hur funkar din behandling?

Det finns en väg för var och en, man behöver hitta sin egen, var inte förskräckt över att den allmänna mallen är fel.
Senast redigerad av SirDuke 2019-04-10 kl. 14:43.
Citera
2019-04-10, 14:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Håller med men flikar in bara för att bli övertydlig - man kommer inte in på högskolan enbart på högskoleprovet, man måste även ha godkänt betyg i basämnen, typ svenska, matematik engelska brukar det vara. Men det är väl Josefs poäng, TS får fixa det på Komvux senare.
Kräver inte varenda skit jobb gymnasieexamen?
Inte för att man behöver det, utan man bara kräver det.

TS: vad skulle du göra om du inte gick i skolan?
Du kommer troligen behöva läsa in gymnasiekompetens förr eller senare.
Försök klara av så mycket som möjlig.
Vet inte om det är möjligt men kontakta studievägledaren om det är möjligt att gå om ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in