Citat:
Ursprungligen postat av
remkan123
Jag har aldrig haft det lätt i skolan pga adhd och konsentrationssvårigheter. Jag går just nu tvåan på gymnasiet på ekonomiintriktningen. Jag är så sjukt otaggad på skolan just nu för att jag inte kommer få någon exemen efter 3an håller på att kugga nästan alla ämnen. min fråga är om det är värt att hoppa av skolan efter att jag går ut 2an? Några tips på jobb man kan få utan gymnasieutbildning? Hela mitt liv kretsar typ runt gymmet och att träna om någon vet vad jag kan göra inom det området men skulle upskatta tips på alla olika jobb och få höra hur det har gått för alla andra som hoppat av gymnasiet.
Om skolan inte ger dig något vilket den i princip aldrig gör, och om du känner att du inte får ut något av den och inte är så värst intresserad så ska du absolut hoppa av och sluta slösa din tid där.
Det finns mängder och återigen mängder av jobb i Sverige som inte kräver någon direkt utbildning, de har dock sämre lön än mer högkvalificerade yrken men vem fan bryr sig, ett jobb är ett jobb, det viktigaste är att ha en inkomst så att man kan försörja sig. De enklaste jobben du kan få utan gymnasieutbildning är väl städare, diskare, ica butiksbiträde och hos alla snabbmatskedjor, och i hemtjänsten om du har körkort. Tror inte undersköterska har så höga krav heller, om du inte har något emot att köra dina fingrar upp i gamlingars rövhål och stoppa in piller i dom
Folk som sitter på internet och klagar över att det inte finns många jobb i Sverige vet inte vad det är dom pratar om. Det är högkonjunktur just nu och det är relativt lätt att få jobb tack vare vår socialdemokratiska regering, det hade nog varit svårare om det varit moderat styre, så ta tillfället i akt och sök alla jobb som inte har så värst höga krav.
Men du borde faktiskt helt ärligt gå i gymnasiet då samhället blir allt mer och mer automatiserat och till slut så kommer det inte finnas några icke-utbildningskrav jobb kvar. Jag tror ganska säkert att gymnasiet mer eller mindre kommer bli obligatoriskt i framtiden. Du kanske borde söka en annan gymnasieutbildning som du är mer intresserad av? Intresse gör nästan allt. Men du kan inte vänta hur länge som helst. Du får inte vara äldre än 19 för att börja gymnasiet.
Du kan nog tyvärr inte leva på att bara gymma såvida du inte tänker bli en sån där iq-befriad bloggare och influencer

som bara existerar för att hjärntvätta skiten ur korkade tonåringar.
Jag rekommenderar inte att bli långtidsarbetslös och leva på bidrag, det kommer bara på lång sikt göra dig otroligt och extremt slö, trög och lat och det ökar chanserna drastiskt för att drabbas av depressioner och till slut så går det så långt att man får ångest över sin livssituation, vågar inte gå utanför huset, vågar inte börja jobba igen osv. Verkligen inte hälsosamt. Jag har själv vart där, jag vet hur det är. Det är bra att du gymmar dock så du har någorlunda rutiner.
Hoppas ditt liv och situation ordnar sig! Lycka till