2019-04-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kräver inte varenda skit jobb gymnasieexamen?
Inte för att man behöver det, utan man bara kräver det.

TS: vad skulle du göra om du inte gick i skolan?
Du kommer troligen behöva läsa in gymnasiekompetens förr eller senare.
Försök klara av så mycket som möjlig.
Vet inte om det är möjligt men kontakta studievägledaren om det är möjligt att gå om ett år.
För de allmänt skoltrötta är tipset - gå klart nu, det blir inte roligare när man är 30.
Men TS verkar ju ha ordentliga svårigheter. En paus kan då vara motiverad. Men inte skriva ut sig helt. Ett sabbatsår där man får koll på sig själv och kanske fattar vad man vill och behöver, hitta strategier som underlättar vardagen och livet. Sedan börja om med samma eller någon annan utbildning.

TS, elevhälsan finns där, prata med dem!
Citera
2019-04-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remkan123
Jag har aldrig haft det lätt i skolan pga adhd och konsentrationssvårigheter. Jag går just nu tvåan på gymnasiet på ekonomiintriktningen. Jag är så sjukt otaggad på skolan just nu för att jag inte kommer få någon exemen efter 3an håller på att kugga nästan alla ämnen. min fråga är om det är värt att hoppa av skolan efter att jag går ut 2an? Några tips på jobb man kan få utan gymnasieutbildning? Hela mitt liv kretsar typ runt gymmet och att träna om någon vet vad jag kan göra inom det området men skulle upskatta tips på alla olika jobb och få höra hur det har gått för alla andra som hoppat av gymnasiet.

Att ta en examen med usla betyg är ofta, dock inte alltid, det sämsta man kan göra.
Om du tar ett, två eller tio kan du möjligen få studera med aktivitetsersättning på ca 8600 kr - 9600 kr.
Det är till för sådana som du och pga sin diagnos tvingas till en förlängd skolgång.

Burger king, post, diskare/servitris, lager är möjligt, även om det är lite svårt att få sådana jobb eller kanske försvarsmakten (vilket kräver svenska 1, matematik 1 och engelska 1).

Skriver du in dig på ams så får du lite pengar varje månad, 57 kr per dag om man inte har gått ut gymnasiet, dock så täcker ju socialen resten så det spelar oftast ingen roll, såvida man inte har pengar på banken.

Men när du får pengar från socialen så kan du läsa in ett ämne i taget och pröva kurserna, blir lite att man får gå på möten både hos ams och socialen men det ger ändå mer än att studera på gymnasiet.
Sen när du tröttnat på både ams och socialen, vilket man gör, så skulle du kunna gå en arbetsmarknadsutbildning med samma ersättning, eller läsa på komvux för dom 8 600kr+, själv hade jag nog valt en snickarutbildning, VVS-utbildning eller el-utbildning men det finns mycket att välja på och när du är klar med den så läser du resten på vanliga komvux och tar ut en gymnasieexamen.
Citera
2019-04-10, 16:40
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kräver inte varenda skit jobb gymnasieexamen?
Inte för att man behöver det, utan man bara kräver det.

TS: vad skulle du göra om du inte gick i skolan?
Du kommer troligen behöva läsa in gymnasiekompetens förr eller senare.
Försök klara av så mycket som möjlig.
Vet inte om det är möjligt men kontakta studievägledaren om det är möjligt att gå om ett år.
Min sambo saknar slutbetyg från högstadiet och jobbade som * i 3 år. Efter första året gick hon in i väggen ("vikarie", 40+ timmar nästan varje vecka utan semester så jag förstår henne) och dom två åren efter det så var hon en zombie som gick på autopilot. Idag studerar hon på Komvux och varje dag är ett helvete.

Visst kan man få jobb utan slutbetyg, men risken är nog stor att man inte blir långvarig någonstans och oavsett så kommer man inte vara särskilt nöjd med sitt liv.
Citera
2019-04-10, 17:23
Medlem
Är nog äldre än TS. Mitt råd är att hoppa av och återuppta studierna när du känner dig redo att satsa. Jag gick ut med examen men dåligt betyg och det ledde till YH som jag misslyckades med. Nu är jag tillbaka till gymnasie kurserna.
Citera
2019-04-10, 17:30
Medlem
Självklart går det att få jobb utan gymnasieexamen. Inga problem alls, dock kommer du förr eller senare att ångra dig så jag rekommenderar dig att kontakta din mentor/rektor, förklara problemet och få en ny individuell studieplan med ämnen som du tycker är roliga.

Resterande ämnen går utmärkt och enkelt att plugga upp på komvux. Vill du inte bli akademiker kanske en YH är något för dig? Se bara till att få en gymnasieexamen. Dock om du inte kommer studera kommande två åren är det bättre att arbeta. Ett arbete gör mycket för själen och ens personliga utveckling.
Citera
2019-04-10, 19:02
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag har aldrig haft det lätt i skolan pga adhd och konsentrationssvårigheter. Jag går just nu tvåan på gymnasiet på ekonomiintriktningen. Jag är så sjukt otaggad på skolan just nu för att jag inte kommer få någon exemen efter 3an håller på att kugga nästan alla ämnen. min fråga är om det är värt att hoppa av skolan efter att jag går ut 2an? Några tips på jobb man kan få utan gymnasieutbildning? Hela mitt liv kretsar typ runt gymmet och att träna om någon vet vad jag kan göra inom det området men skulle upskatta tips på alla olika jobb och få höra hur det har gått för alla andra som hoppat av gymnasiet.

Fråga om det finns stöd att få vid skolan, någon som hjälper dig med struktur och planering av studier. Bara för att du kuggar ämnen och inte lär dig betyder det inte att du är en idiot.

Du vill verkligen gå klart gymnasiet. Det är värt mödan.
Citera
2019-04-14, 14:32
Medlem
HerrMannlichtManns avatar
Citat:

Synd att du frågar efter stöd på ett forum med efterblivna högeridioter och regelfacister som aldrig kommer kunna attrahera en normal tjej under sin livstid.

Finns flera som hoppat av gymnasiet pga diverse anledningar tex arbete och pluggat upp det i efterhand (däribland fd. finansminister Anders Borg), det är inga problem och var tom ganska vanligt förr i tiden!

Frågan är istället var du tycker är kul och vad du är bra på att göra, om det dessutom är något som eftertraktas så är du redan i guldgruvan även om du inte insett det.

Direkt kan jag dock rekommendera dig att ta kontakt med psykvården eller liknande och be om en undersökning så fort som möjligt (nämn att du pluggar gym. och kommer misslyckas om du inte får någon hjälp) de kan hjälpa dig med terapi och medicin som gör väldigt mycket för koncentrationen, är du i akut behov så kan du kanske köpa lite Ritalin från darknet eller liknande (inte rekommenderat).
Senast redigerad av HerrMannlichtMann 2019-04-14 kl. 14:36.
Citera
2019-04-14, 14:41
Medlem
ms18s avatar
Du går i andra ring och vet redan nu om att du inte kmr ta någon examen om lite mer om ett år? Skön inställning, kommer slå vad om att du hoppar av och fixar ett jobb att en liknande tråd kommer komma upp där du klagar på din ''diagnos''.
Citera
2019-04-14, 22:41
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Håller med men flikar in bara för att bli övertydlig - man kommer inte in på högskolan enbart på högskoleprovet, man måste även ha godkänt betyg i basämnen, typ svenska, matematik engelska brukar det vara. Men det är väl Josefs poäng, TS får fixa det på Komvux senare.
Idag får man bara ha 250 poäng (motsvarar 2-3 kurser) icke godkänt av 2500 som man läser på gymnasiet för att kunna få ut en gymnasieexamen. Därtill måste man alltid ha godkänt i gymnasiearbetet som man gör i trean, även om man är godkänd i alla andra kurser.

Till TS, om du vill jobba med träning finns det PT-utbildningar du kan gå utan att ha gymnasieexamen (dock kostar de pengar). Annars rekommenderar jag dig att härda ut gymnasiet.
Citera
2019-04-15, 08:48
Medlem
dunias avatar
Byt linje.
Citera
2019-05-21, 11:50
Medlem
update, hoppade av igår, nu ska jag leva livet, aldrog vart såhär glad
Citera
2019-05-21, 13:40
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Om skolan inte ger dig något vilket den i princip aldrig gör, och om du känner att du inte får ut något av den och inte är så värst intresserad så ska du absolut hoppa av och sluta slösa din tid där.

Det finns mängder och återigen mängder av jobb i Sverige som inte kräver någon direkt utbildning, de har dock sämre lön än mer högkvalificerade yrken men vem fan bryr sig, ett jobb är ett jobb, det viktigaste är att ha en inkomst så att man kan försörja sig. De enklaste jobben du kan få utan gymnasieutbildning är väl städare, diskare, ica butiksbiträde och hos alla snabbmatskedjor, och i hemtjänsten om du har körkort. Tror inte undersköterska har så höga krav heller, om du inte har något emot att köra dina fingrar upp i gamlingars rövhål och stoppa in piller i dom

Folk som sitter på internet och klagar över att det inte finns många jobb i Sverige vet inte vad det är dom pratar om. Det är högkonjunktur just nu och det är relativt lätt att få jobb tack vare vår socialdemokratiska regering, det hade nog varit svårare om det varit moderat styre, så ta tillfället i akt och sök alla jobb som inte har så värst höga krav.

Men du borde faktiskt helt ärligt gå i gymnasiet då samhället blir allt mer och mer automatiserat och till slut så kommer det inte finnas några icke-utbildningskrav jobb kvar. Jag tror ganska säkert att gymnasiet mer eller mindre kommer bli obligatoriskt i framtiden. Du kanske borde söka en annan gymnasieutbildning som du är mer intresserad av? Intresse gör nästan allt. Men du kan inte vänta hur länge som helst. Du får inte vara äldre än 19 för att börja gymnasiet.

Du kan nog tyvärr inte leva på att bara gymma såvida du inte tänker bli en sån där iq-befriad bloggare och influencer som bara existerar för att hjärntvätta skiten ur korkade tonåringar.

Jag rekommenderar inte att bli långtidsarbetslös och leva på bidrag, det kommer bara på lång sikt göra dig otroligt och extremt slö, trög och lat och det ökar chanserna drastiskt för att drabbas av depressioner och till slut så går det så långt att man får ångest över sin livssituation, vågar inte gå utanför huset, vågar inte börja jobba igen osv. Verkligen inte hälsosamt. Jag har själv vart där, jag vet hur det är. Det är bra att du gymmar dock så du har någorlunda rutiner.

Hoppas ditt liv och situation ordnar sig! Lycka till
Senast redigerad av jonteboj 2019-05-21 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in