2019-04-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Tidsdialationen är oändlig från ett yttre perspektiv. Perspektivet är bara observationen av ljus. I det svarta hålets perspektiv färdas partiklar in precis som "vanligt". Objekt/partiklar precis innan händelsehorisonten ser ut att stå still för yttre observatör om man bortser från "infinite redshift". Du kan betrakta ett svart hål som en annan tidsålder snarare än som ett objekt. En tidsålder vi aldrig kommer få uppleva...såvida vi inte dyker in i hålet och lyckas överleva.

https://www.youtube.com/watch?v=vNaEBbFbvcY&list=PLsPUh22kYmNBl4h0i4mI5zDf lExXJMo_x

Tack, jag är med. Men om man då (som vi eller bättre en fiktiv varelse) är den yttre iakttagaren och antas vara född vid Big Bang och levt fram tills idag stirrande på det svarta hålet, ser vi då partiklarna stå still alldeles vid händelsehorisonten utan att något mer händer från vår synpunkt? Betyder inte det att även om hålets invånare ser hålet växa, kommer inte vi att notera tillväxten? Och hur kan då hålet övertaget finnas utifrån vårt perspektiv?
Citera
2019-04-11, 00:16
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Och hur kan då hålet övertaget finnas utifrån vårt perspektiv?

Det är väl just det som är ett svart hål? Ett hål i tidsrymden. Eller det som "ännu inte finns". En tidsålder som inte påbörjats ännu och som vi aldrig kommer få uppleva. Det enda man kan observera är ett "ett svart hål".

Man får separera massan/objektet och påverkan på tidsaspekten.

Ca 10.00 om sk schwarschield black holes som saknar massa:

https://www.youtube.com/watch?v=vNaEBbFbvcY&list=PLsPUh22kYmNBl4h0i4mI5zDf lExXJMo_x

Objekten/massan är det som skapar hålet i tidsrymden(orsaken) men det intressanta och flummiga är effekten.
Citera
2019-04-11, 00:21
Medlem
Browndawgs avatar
The read button of death - Xbox 360

Påtagligt likt.
Citera
2019-04-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är väl just det som är ett svart hål? Ett hål i tidsrymden. Eller det som "ännu inte finns". En tidsålder som inte påbörjats ännu och som vi aldrig kommer få uppleva. Det enda man kan observera är ett "ett svart hål".

Man får separera massan/objektet och påverkan på tidsaspekten.

Ca 10.00 om sk schwarschield black holes som saknar massa:

Objekten/massan är det som skapar hålet i tidsrymden(orsaken) men det intressanta och flummiga är effekten.

Snyggt utrett! Jag bugar och är med.
Citera
2019-04-11, 00:49
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Fattar inte. Om svarta hål är döda stjärnor, hur kan det på ”andra sidan” finnas ett parallellt universum? Tänk dig att vår sol dör och blir ett svart hål. Vi vet nu att det inte finns ett parallellt universum på ”andra sidan” av vår sol.

Vad är det jag misstolkat? Fattar ingenting.

Jag är också väldigt nyfiken på hur svaret på den frågan kan utveckla påståendet.
Citera
2019-04-11, 01:50
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Jag är också väldigt nyfiken på hur svaret på den frågan kan utveckla påståendet.

Du och sign Machiavelly kan väl spendera 20 min på att googla "basic facts about black holes" och läsa i 20 min till. Det finns hur mycket material som helst som besvarar såna här noob-questions...
Citera
2019-04-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Vad skulle hända om man hoppade in i detta?

Älskar dessa videos:
https://www.youtube.com/watch?v=e-P5IFTqB98
Citera
2019-04-11, 08:11
Avstängd
En sak som slog mig igår: varför är det bara "vanligt ljus" som hålls tillbaka av ett svart håls gravitation och inte t ex radio- eller röntgenvågor? De är ju också former av elektromagnetisk strålning (med samma hastighet i rymden), och borde därmed lyda under gravitationens lagar på samma sätt.

Det kan ju inte rimligen vara fotonen som är den springande punkten - fotoner har ingen massa (i varje fall inte i ordets vanliga mening) och dessutom förmedlas många olika typer av elektromagnetisk strålning av just fotoner.
Citera
2019-04-11, 08:34
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En sak som slog mig igår: varför är det bara "vanligt ljus" som hålls tillbaka av ett svart håls gravitation och inte t ex radio- eller röntgenvågor? De är ju också former av elektromagnetisk strålning (med samma hastighet i rymden), och borde därmed lyda under gravitationens lagar på samma sätt.

Det kan ju inte rimligen vara fotonen som är den springande punkten - fotoner har ingen massa (i varje fall inte i ordets vanliga mening) och dessutom förmedlas många olika typer av elektromagnetisk strålning av just fotoner.

Allting som kommer innanför det svarta hålets händelsehorisont är borta för alltid, spelar ingen roll vilken typ av elektromagnetisk strålning det handlar om. Det vi ser är strålning och materia som påverkas utanför händelsehorosonten
Citera
2019-04-11, 08:35
Medlem
Citat:

de e inte bara vanligt ljus, ingen elektromagnetisk strålning eller materia tar sig ut.. den informationen vi snappar upp från hålet har aldrig varit inne o själva hålet, utan cirkulerat runt ett varv eller två på sin höjd.
Citera
2019-04-11, 08:38
Medlem
Soterns avatar
Citat:

All elektromagnetisk strålning är underkastad samma lag om att ingenting kan färdas snabbare än 300 000 tusen kilometer i sekunden.
Och om flykthastigheten från en himlakropp är större än 300 000 tusen kilometer i sekunden kan den inte fly ut.
Fotoner har ingen massa men en tung kropp kröker rummet och påverkar därmed även ljuset.
Citera
2019-04-11, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
de e inte bara vanligt ljus, ingen elektromagnetisk strålning eller materia tar sig ut.. den informationen vi snappar upp från hålet har aldrig varit inne o själva hålet, utan cirkulerat runt ett varv eller två på sin höjd.

Ah, okay, så det är radiovågor som inte genereras inifrån själva hålet/kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in