Citat:
Ursprungligen postat av
Endryt
Senaste nytt är att Regeringen tagit bort kravet på gymnasieexamen för att kunna läsa till lärare.
Man behöver numera inte ens ha gått ut gymnasiet för att bli antagen till lärarprogrammet.
Och så undrar folk varför svensk skola är i fullständig kollaps.
Fast det är inte därför skolan är i kaos. Kaoset har mycket större orsak i vilka som vistas inom klassrummen. Det går som sagt inte att "inkludera" alla i ett klassrum, det säger sig självt.
JAG har själv erfarenhet av att ha blivit tvingad att undervisa omöjliga elever, som under lektionerna och rasterna, i korridorerna skrikit hora, slagit och hotat andra elever, hotat och slagit på andra lärare med mera. Rektorn på skolan gjorde inte ett skit åt detta. Det var MITT ansvar att hålla föräldrasamtal, kuratorn på skolan fattade inte heller vad rektorn höll på med, kuratorn till och med ville att vi skulle ha fortlöpande allvarssamtal med stökiga elever vilket rektorn sade nej till. INGEN förutom kuratorn och lärare ville lösa situationen, rektorerna sket i allt och skyllde istället på att det kom in många kränkningsanmälningar från de olika klasserna, då MÅSTE det vara fel på lärarna, självklart. INGEN som helst självinsikt eller förmåga att agera för att lärarna och de drabbade eleverna skulle må bättre kom från rektorerna. Detta slutade med att kuratorn slutade "av mystiska skäl" på skolan, liksom flera lärare....Snacka om att INGEN som inte jobbat inom skolan egentligen vet hur det ligger till.
Det bästa vore om allt blev offentligt, varje lärare har hur mycket som helst att berätta men kan eller vågar inte med tanke på följder om man berättar vilka skolor det gäller, vilka rektorer det gäller och vilka orsakerna är att det ser ut som det gör på skolorna i detta land. Man blir kallad rasist, hora, fitta, jag ska döda din mamma med mera varje dag, man blir hotad i skolmatsalen, flera vuxna och elever tittar på men INGEN agerar. Det är den sanningen som finns.
Hoppas ALLA som jobbar inom skolan vågar berätta en dag.
Jag har även bevis för hur lärare hotas att be om ursäkt för att de anmält stökiga elever till socialen, dessa lärare backas inte upp av skolan/rektorerna utan får stå och be om ursäkt inför föräldrar för den "felaktiga anmälan de gjort"...
VEM fan vill arbeta som lärare under dessa premisser oavsett om man har gymnasieexamen eller inte???