• 1
  • 2
2019-04-05, 12:35
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag planerar att genomföra en 7 dagars vatten fasta och undrar nu vilka risker man bör vara vaksam över?

Fastar ofta på morgonen, äter min första måltid runt kl 13 och min andra måltid innan kl 20. Har även genomfört en 48 timmars fasta tidigare så jag är van vid periodisk fasta men aldrig så här länge som 7 dagar.

Jag väger ca 78kg, 10-12% kroppsfett och är 181 cm lång.

-Jag antar att jag bör skaffa en sådan här https://www.medistore.se/product.htm...xoCGBwQAvD_BwE som mäter mitt sockervärde/glukos?
Vilka lägsta glukosnivåer bör man inte komma ner i?

-Blanda ner salt i vattnet som jag dricker.

Är det något mer jag bör tänka på och vilka tecken bör jag hålla utkik efter som kan indikera på att jag utsätter mig för allvarliga hälsorisker?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-04-05 kl. 12:37.
Citera
2019-04-05, 12:41
Medlem
Finns inga medicinska risken med bara en vecka. Tror problem uppstår först uppåt 1,5-2 månader....

Salter har bara betydelse vid svettningar eller magsjuka egentligen.
Citera
2019-04-05, 12:41
Medlem
Nariiouhs avatar
Vad är huvudmålet med detta? Att gå ner i vikt?
Citera
2019-04-05, 12:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Sju dagar är en för kort period för att riktigt rubba saltbalansen. Du kan dock ta ett par gram natrium och ett par gram kalium om dagen om du vill. Tiaminbrist (brist på vitamin B1 alltså) är det som tar livet av en frisk människa som inte får äta (givet att startläget inte är en redan underviktig person) om personen har tillgång till vatten. Det tar dock i normalfallet 60-90 dagar innan förråden av tiamin är slut.

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...11s528_529.pdf

Om du mår dåligt, får hjärtklappning, svimmar, blir orkeslös, börjar svettas onormalt, får ångest, blir förvirrad eller liknande skulle jag avbryta fastan.
Citera
2019-04-05, 12:57
Medlem
krokodilvargs avatar
Vad är poängen med detta? Du väger klart inte för mycket så någon drastisk viktförminskning bör inte behövas.
Citera
2019-04-05, 13:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Finns de som dör under en vattenfasta också, eller är nära att dö.

Inte om man är frisk, normal- eller överviktig och det endast gäller sju dagar.

Citat:
DET ABSOLUT FARLIGASTE MED FASTA ÄR NÄR MAN BÖRJAR ÄTA. MAN KAN DÖ AV MATEN.

https://en.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome

Mitt råd: skippa fasta och läs på hur farligt fleromättade fetter/PUFA är och undvik dem.

Refeeding syndrome är aktuellt för framför allt svårt undernärda människor, inte för en västerlänsk person som fastat i sju dagar. Däremot ska man vara försiktig med första måltiden, äta långsamt, tugga väl och inte äta någon monsterportion - men detta för att undvika tarmvred.
Citera
2019-04-05, 14:13
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Vad är huvudmålet med detta? Att gå ner i vikt?

Minska inflammation i kroppen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4102383/
https://www.nobelprize.org/prizes/me...ddelande-2016/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3106288/

Vad kroppen i praktiken gör är den "startar om" hela systemet. Gör en felsökning, lagar felet och skapar nya friska celler.
Efter min 3 dagars fasta tidigare igår blev jag av med min ryggproblem som jag haft i 3 år och besökt flera läkare för.
Min träningsskada i armbågen blev också mycket bättre.
Innan dess har jag under 2 års tid fastat på morgonen och äter alltså mitt första mål kl 13:00 och mitt sista innan kl 20.
Det har lett till enorma hälsoförbättringar så som ingen eksem, bättre tandkött och tänder, enormt mycket mer muskler, bättre libido och hår som jag hade börjat tappat på skallen har vuxit tillbaka är hur tjockt so helst.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-04-05 kl. 14:23.
Citera
2019-04-05, 14:17
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Finns de som dör under en vattenfasta också, eller är nära att dö.

DET ABSOLUT FARLIGASTE MED FASTA ÄR NÄR MAN BÖRJAR ÄTA. MAN KAN DÖ AV MATEN.

https://en.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome

Mitt råd: skippa fasta och läs på hur farligt fleromättade fetter/PUFA är och undvik dem.

Tack för tipset.
Jag har läst en del om detta. Tydligen dog många fångar i Auswitch till följd reffeding syndrome.
Vad andra rekommenderar är att börja med benmärgsbuljong och sedan öka proteintaget stegvis.
Citera
2019-04-05, 14:26
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Sju dagar är en för kort period för att riktigt rubba saltbalansen. Du kan dock ta ett par gram natrium och ett par gram kalium om dagen om du vill. Tiaminbrist (brist på vitamin B1 alltså) är det som tar livet av en frisk människa som inte får äta (givet att startläget inte är en redan underviktig person) om personen har tillgång till vatten. Det tar dock i normalfallet 60-90 dagar innan förråden av tiamin är slut.

http://www.lakartidningen.se/OldWebA...11s528_529.pdf

Stort tack Stygius. Ka ndock inte tillskott rubba fastan då tillskotten kan socker eller andra tillsatser?

Citat:
Om du mår dåligt, får hjärtklappning, svimmar, blir orkeslös, börjar svettas onormalt, får ångest, blir förvirrad eller liknande skulle jag avbryta fastan.

Stort tack för tipset. Vad tycker du...bör jag införskaffa en blodsockermätare som diabetiker har?
Citera
2019-04-05, 14:27
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodilvarg
Vad är poängen med detta? Du väger klart inte för mycket så någon drastisk viktförminskning bör inte behövas.

Minska inflammation. Inflammation är början till mycket värre saker om man låter det fortgå.
Se mitt tidigare svar!
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-04-05 kl. 15:09.
Citera
2019-04-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag planerar att genomföra en 7 dagars vatten fasta och undrar nu vilka risker man bör vara vaksam över?

Fastar ofta på morgonen, äter min första måltid runt kl 13 och min andra måltid innan kl 20. Har även genomfört en 48 timmars fasta tidigare så jag är van vid periodisk fasta men aldrig så här länge som 7 dagar.

Jag väger ca 78kg, 10-12% kroppsfett och är 181 cm lång.

-Jag antar att jag bör skaffa en sådan här https://www.medistore.se/product.htm...xoCGBwQAvD_BwE som mäter mitt sockervärde/glukos?
Vilka lägsta glukosnivåer bör man inte komma ner i?

-Blanda ner salt i vattnet som jag dricker.

Är det något mer jag bör tänka på och vilka tecken bör jag hålla utkik efter som kan indikera på att jag utsätter mig för allvarliga hälsorisker?
Det är helt ok att fasta - du måste ha salt - resten sköter naturen. Som längst höll jag på i tre veckor. Ångrar att jag inte fortsatte lite till. Det har ingen betydelse när man väl är igång. När man väl är inne i det går det lätt. Men det finns ett par trösklar - som du redan har kommit över.

Finns en ketonmätare också som jag skaffat men inte använt. Glukosmätaren mäter glukoshalten - men efter ett tag går glukoshalten ner och fettet bryts ner till keton - det kallas att kroppen "gått i ketos" - Ketonet använder hjärnan. Så det är inget problem att fasta för hjärnans skull. Den mår bara bra av att byta bränsle ett tag.
En ketonmätare kan visa om du skulle råka få allt för höga keton-värden. Allt för mycket keton är skadligt.
När du slutar fasta kan det vara användbart att se glukos och ketonvärden. Naturligt ska det finnas både glukos och keton i kroppen. (vid övergödning sjunker ketonvärdet och glukosvärdet stiger)
Citera
2019-04-06, 08:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är helt ok att fasta - du måste ha salt - resten sköter naturen. Som längst höll jag på i tre veckor. Ångrar att jag inte fortsatte lite till. Det har ingen betydelse när man väl är igång. När man väl är inne i det går det lätt. Men det finns ett par trösklar - som du redan har kommit över.

Finns en ketonmätare också som jag skaffat men inte använt. Glukosmätaren mäter glukoshalten - men efter ett tag går glukoshalten ner och fettet bryts ner till keton - det kallas att kroppen "gått i ketos" - Ketonet använder hjärnan. Så det är inget problem att fasta för hjärnans skull. Den mår bara bra av att byta bränsle ett tag.
En ketonmätare kan visa om du skulle råka få allt för höga keton-värden. Allt för mycket keton är skadligt.
När du slutar fasta kan det vara användbart att se glukos och ketonvärden. Naturligt ska det finnas både glukos och keton i kroppen. (vid övergödning sjunker ketonvärdet och glukosvärdet stiger)

Tack för info.
Men även när glukoshalten går ner under fastan bör den väl aldrig understiga 3,5-4 mmol/l?
För då finns det en övervägande risk för hypoglykemi eller hur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in