2019-04-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Tack för info.
Men även när glukoshalten går ner under fastan bör den väl aldrig understiga 3,5-4 mmol/l?
För då finns det en övervägande risk för hypoglykemi eller hur?

Alltså som jag uppfattat det så bildas inget glukos när man fastar. Finns liksom inget socker kvar i kroppen som kan brytas ner till glukos. Möjligtvis kan levern bygga glukos-molekyler av andra ämnen.
Jag har inte märkt något av hypoglykemi. Jag har en fasta nu som pågått i tre veckor. I princip äter jag buljong varje dag, för att få i mig salt. Ungefär en och en halv buljongtärning. Buljongen har jag gjort själv med en del små extra smakämnen. (tomat, purjo, chili, räkpasta, limeblad, alger, shiitake, morot, tomatpuré) - men jag dricker bara buljong-saften. Sen har jag ätit en frukt om dagen också, vanligtvis en apelsin. Så det är inte lika sträng fasta som förra gången. Men man måste passa sig, om man äter lite för mycket apelsin på en gång, kommer hungerkänsla.
I och med att jag äter en frukt så får jag ju i mig lite glukos. Men tror det är ändå bättre att inte ta någon frukt alls. Lite tråkigt kanske.
Senast redigerad av Urbizzo 2019-04-06 kl. 21:23.
Citera
2019-04-06, 21:35
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alltså som jag uppfattat det så bildas inget glukos när man fastar. Finns liksom inget socker kvar i kroppen som kan brytas ner till glukos. Möjligtvis kan levern bygga glukos-molekyler av andra ämnen.
Jag har inte märkt något av hypoglykemi. Jag har en fasta nu som pågått i tre veckor. I princip äter jag buljong varje dag, för att få i mig salt. Ungefär en och en halv buljongtärning. Buljongen har jag gjort själv med en del små extra smakämnen. (tomat, purjo, chili, räkpasta, limeblad, alger, shiitake, morot, tomatpuré) - men jag dricker bara buljong-saften. Sen har jag ätit en frukt om dagen också, vanligtvis en apelsin. Så det är inte lika sträng fasta som förra gången. Men man måste passa sig, om man äter lite för mycket apelsin på en gång, kommer hungerkänsla.
I och med att jag äter en frukt så får jag ju i mig lite glukos. Men tror det är ändå bättre att inte ta någon frukt alls. Lite tråkigt kanske.

Ok. Då förstår jag. Inget glukos bildas då ketoner tar över istället, är det som du skrev tidigare, viktigt att hålla koll så ketongränsen inte överstiger normala nivåer.
Tack för info.

Men tre veckor låter väldigt lång tid för fasta, är du kraftigt överviktig? Men bryter du inte fastan då du äter apelsin?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-04-06 kl. 21:56.
Citera
2019-04-06, 21:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag planerar att genomföra en 7 dagars vatten fasta och undrar nu vilka risker man bör vara vaksam över?

Fastar ofta på morgonen, äter min första måltid runt kl 13 och min andra måltid innan kl 20. Har även genomfört en 48 timmars fasta tidigare så jag är van vid periodisk fasta men aldrig så här länge som 7 dagar.

Jag väger ca 78kg, 10-12% kroppsfett och är 181 cm lång.

-Jag antar att jag bör skaffa en sådan här https://www.medistore.se/product.htm...xoCGBwQAvD_BwE som mäter mitt sockervärde/glukos?
Vilka lägsta glukosnivåer bör man inte komma ner i?

-Blanda ner salt i vattnet som jag dricker.

Är det något mer jag bör tänka på och vilka tecken bör jag hålla utkik efter som kan indikera på att jag utsätter mig för allvarliga hälsorisker?

Multivitamin och Resorb lär lösa det mesta. Lite extra salt är givetvis fint annars. Du kommer märka om du behöver expertis.
Citera
2019-04-07, 08:37
Medlem
Citat:
Ok. Då förstår jag. Inget glukos bildas då ketoner tar över istället, är det som du skrev tidigare, viktigt att hålla koll så ketongränsen inte överstiger normala nivåer.
Tack för info.

Men tre veckor låter väldigt lång tid för fasta, är du kraftigt överviktig? Men bryter du inte fastan då du äter apelsin?

Tror inte det är viktigt hålla koll på ketongränsen. Folk har fastat i årtusenden, och mått bra av det. Att fasta är egentligen något naturligt - det måste ha varit vanligt att födan tagit slut på en plats - och man måste kanske leta efter föda någon annan stans. Så kroppen har reserver.
Ja jag hade samlat på mig en del onödigt späck, som jag nu håller på att göra mig av med. Den här gången väger jag mig också. Förra gången hade jag ingen våg. Så det blev väl en jo-jo-effekt.
Den här fastan har lärt mig ett par nya saker om min kropp som jag inte visste förut. Så det är intressant. Få se hur mycket av lärdomen som blir kvar. Jag vet ju inte hur det kommer gå, så jag tar en dag i taget.
Men visst det bryter fastan med en apelsin, det är inte så bra, men det råkade bli så, (jag var iväg en dag med en kompis och ville inte säga att jag fastade, så jag hade med mig en apelsin som mellanmål). Det var gott och hade väl inget större problem med det. Så jag har fortsatt. Det finns ju så många varianter av fasta. Men det kan göra att kroppen går ur fasteläget, och jag börjar känna hunger. Men det händer inte varje gång. Kanske händer det om jag får i mig den där apelsinen lite för snabbt. Kroppens intresse för föda vaknar.
Och jag tror inte tre veckor är nåt konstigt - den här gången hoppas jag fortsätta - kanske blir det så jag ändrar mitt beteende. Jag vill verkligen ur den där känslan av beroende. Vågen är en hjälp. Men jag har fått lära mig vägning. Med bättre vägningsteknik, kan jag få detaljerad information.
Citera
2019-04-07, 09:26
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tror inte det är viktigt hålla koll på ketongränsen. Folk har fastat i årtusenden, och mått bra av det. Att fasta är egentligen något naturligt - det måste ha varit vanligt att födan tagit slut på en plats - och man måste kanske leta efter föda någon annan stans. Så kroppen har reserver.
Ja jag hade samlat på mig en del onödigt späck, som jag nu håller på att göra mig av med. Den här gången väger jag mig också. Förra gången hade jag ingen våg. Så det blev väl en jo-jo-effekt.
Den här fastan har lärt mig ett par nya saker om min kropp som jag inte visste förut. Så det är intressant. Få se hur mycket av lärdomen som blir kvar. Jag vet ju inte hur det kommer gå, så jag tar en dag i taget.
Men visst det bryter fastan med en apelsin, det är inte så bra, men det råkade bli så, (jag var iväg en dag med en kompis och ville inte säga att jag fastade, så jag hade med mig en apelsin som mellanmål). Det var gott och hade väl inget större problem med det. Så jag har fortsatt. Det finns ju så många varianter av fasta. Men det kan göra att kroppen går ur fasteläget, och jag börjar känna hunger. Men det händer inte varje gång. Kanske händer det om jag får i mig den där apelsinen lite för snabbt. Kroppens intresse för föda vaknar.
Och jag tror inte tre veckor är nåt konstigt - den här gången hoppas jag fortsätta - kanske blir det så jag ändrar mitt beteende. Jag vill verkligen ur den där känslan av beroende. Vågen är en hjälp. Men jag har fått lära mig vägning. Med bättre vägningsteknik, kan jag få detaljerad information.

Men måste du äta buljong och apelsin?
För i praktiken fastar du inte nu utan det är mer åt svält.
Så fort du börjar äta så förlorar du all fördel med själva fastandet. Viktnedgången blir inte alls lika påtagliga.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2019-04-07 kl. 09:36.
Citera
2019-04-07, 09:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
För alla som tränar på gym:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/

HGH ökar med 1600% efter 5 dagars fasta. Galet!
Citera
2019-04-07, 09:42
Medlem
Citat:
Men måste du äta buljong och apelsin?
För i praktiken fastar du inte nu utan det är mer åt svält.
Läs på om autofagi! Så fort du börjar äta så förlorar du all fördel med själva fastandet.
Jo det är ju som du säger, får man lite mat så svälter man istället.
Men om jag får problem så slutar jag med apelsinen. (jag tar bara saften och suger i mig, inte apelsinköttet)
Om jag får hungerkänsla - då har det övergått i svält, men försvinner rätt snabbt.
Det har som sagt varit intressant det här. Och mitt mål är att dels komma ner i min naturliga vikt, men också ändra mitt beteende. Men jag har ju provat totalfasta - och nu provar jag det här.
Autofagi - självförtäring, det råkade jag ut för en gång när jag hade benet gipsat. När man tog av gipset hade benet krympt. Muskelceller hade använts av kroppen. Men att leva på sina fettreserver är normalt.
Citera
2020-08-20, 12:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Ni som kör terapeutisk fasta över en vecka eller längre - har ni några recept, tips och tankar på de första måltiderna för att undvika problem med magen och dyl?
Citera
2020-08-20, 19:22
Medlem
pmonlys avatar
Citat:
Jag planerar att genomföra en 7 dagars vatten fasta och undrar nu vilka risker man bör vara vaksam över?

Fastar ofta på morgonen, äter min första måltid runt kl 13 och min andra måltid innan kl 20. Har även genomfört en 48 timmars fasta tidigare så jag är van vid periodisk fasta men aldrig så här länge som 7 dagar.

Jag väger ca 78kg, 10-12% kroppsfett och är 181 cm lång.

-Jag antar att jag bör skaffa en sådan här https://www.medistore.se/product.htm...xoCGBwQAvD_BwE som mäter mitt sockervärde/glukos?
Vilka lägsta glukosnivåer bör man inte komma ner i?

-Blanda ner salt i vattnet som jag dricker.

Är det något mer jag bör tänka på och vilka tecken bör jag hålla utkik efter som kan indikera på att jag utsätter mig för allvarliga hälsorisker?

Hur gick det? Jag försökte också detta för något år sedan. Blev dock illamående och kräktes flera gånger på dag 5 ungefär så jag avbröt. Hade också väldigt svårt att sova, kändes oroligt.
Citera
2022-03-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ni som kör terapeutisk fasta över en vecka eller längre - har ni några recept, tips och tankar på de första måltiderna för att undvika problem med magen och dyl?
turkkebab
Citera
2023-04-28, 15:06
Medlem
DrDoaks avatar
Jag ville köra en 7 dagars vattenfasta, med tillskott av lite magnesium, zink och vitamin på tablett. När jag skulle resa mig ur sängen så trillade jag helt handlöst, vilket jag tror beror på lågt blodsocker. Annars har jag hört att just socker är någonting som man bör svälta kroppen på för att förebygga cancer.

Vad kan man göra för att utesluta socker utan att man utsätter sig själv för fara?
Citera
2023-04-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Jag ville köra en 7 dagars vattenfasta, med tillskott av lite magnesium, zink och vitamin på tablett. När jag skulle resa mig ur sängen så trillade jag helt handlöst, vilket jag tror beror på lågt blodsocker. Annars har jag hört att just socker är någonting som man bör svälta kroppen på för att förebygga cancer.

Vad kan man göra för att utesluta socker utan att man utsätter sig själv för fara?

Vad har du för erfarenhet av fasta och hur länge hade du fastat när du trillade? Har man aldrig fastat så är det jobbigt att ens hoppa över en måltid. Att ge sig på 7 dagars fasta utan erfarenhet är förmodligen inte så klokt, du bör ha testat kortare fastor tidigare. Sen är 7 dagar väldigt extremt, jag vet inte riktigt vad nyttan med det skulle vara. Man får tänka på att fasta en gång gör inte ett skit för hälsan. Vill man få några hälsofördelar så måste man göra periodisk fasta till en livsstil, och det är svårt att hålla på 7 dagar i sträck särskilt ofta för de flesta.

Hela poängen med fasta är just att man inte får i sig några kalorier, så det är inte mycket man kan göra åt ditt blodsockerfall, mer än att eventuellt vänja dig vid fasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in