Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Ok. Då förstår jag. Inget glukos bildas då ketoner tar över istället, är det som du skrev tidigare, viktigt att hålla koll så ketongränsen inte överstiger normala nivåer.
Tack för info.
Men tre veckor låter väldigt lång tid för fasta, är du kraftigt överviktig? Men bryter du inte fastan då du äter apelsin?
Tror inte det är viktigt hålla koll på ketongränsen. Folk har fastat i årtusenden, och mått bra av det. Att fasta är egentligen något naturligt - det måste ha varit vanligt att födan tagit slut på en plats - och man måste kanske leta efter föda någon annan stans. Så kroppen har reserver.
Ja jag hade samlat på mig en del onödigt späck, som jag nu håller på att göra mig av med. Den här gången väger jag mig också. Förra gången hade jag ingen våg. Så det blev väl en jo-jo-effekt.
Den här fastan har lärt mig ett par nya saker om min kropp som jag inte visste förut. Så det är intressant. Få se hur mycket av lärdomen som blir kvar. Jag vet ju inte hur det kommer gå, så jag tar en dag i taget.
Men visst det bryter fastan med en apelsin, det är inte så bra, men det råkade bli så, (jag var iväg en dag med en kompis och ville inte säga att jag fastade, så jag hade med mig en apelsin som mellanmål). Det var gott och hade väl inget större problem med det. Så jag har fortsatt. Det finns ju så många varianter av fasta. Men det kan göra att kroppen går ur fasteläget, och jag börjar känna hunger. Men det händer inte varje gång. Kanske händer det om jag får i mig den där apelsinen lite för snabbt. Kroppens intresse för föda vaknar.
Och jag tror inte tre veckor är nåt konstigt - den här gången hoppas jag fortsätta - kanske blir det så jag ändrar mitt beteende. Jag vill verkligen ur den där känslan av beroende. Vågen är en hjälp. Men jag har fått lära mig vägning. Med bättre vägningsteknik, kan jag få detaljerad information.