Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-04, 17:33
  #1
Medlem
Filosoferns avatar
Så jag brukar ofta se cycklar i mitt område som står olåsta på samma plats i flera dagar. Ibland veckor. Kan vara i kanten av en skog, ställt mot en lyktstolpe osv. Så någon måste ju ha ställt den där och antingen glömt eller lämnat den.

Så är det olagligt att ta en sådan om den har stått så i flera dagar?
Citera
2019-04-04, 17:34
  #2
Medlem
Tryckkokarens avatar
Ja.
Citera
2019-04-04, 17:34
  #3
Medlem
Ja.

Lämna in den till polisen så är den din om tre månader.
Citera
2019-04-04, 17:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofern
Så jag brukar ofta se cycklar i mitt område som står olåsta på samma plats i flera dagar. Ibland veckor. Kan vara i kanten av en skog, ställt mot en lyktstolpe osv. Så någon måste ju ha ställt den där och antingen glömt eller lämnat den.

Så är det olagligt att ta en sådan om den har stått så i flera dagar?

Bara för att nånting inte är låst så är objektet inte ditt.
Citera
2019-04-04, 18:09
  #5
Medlem
Så om du hittar en bil med nycklarna i så är den din och bara att köra iväg ? Tänk efter själv jävla byfåne.
Citera
2019-04-04, 18:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelbitar74
Så om du hittar en bil med nycklarna i så är den din och bara att köra iväg ? Tänk efter själv jävla byfåne.

du menar att om en lägenhetsdörr är olåst kan jag inte gå in och ta vad jag anser mig behöva bättre?
då begår ju alla dessa negrar och smutslimer en ruskigt massa brott.
Citera
2019-04-04, 18:34
  #7
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det beror lite på omständigheterna, det är tillåtet att tillägna sig övergivna saker, s.k. Res derelicta.

I NJA 1947 s. 582 bedömdes en cykel som stått uppställd vid ett cykelställ under 2-3 veckor med sönderslaget lås och utan luft inte kunna antas vara övergiven. Detta berodde dock på att man kunde anta att den tidigare blivit stulen.

Under de omständigheter du beskriver kan det absolut vara straffritt att ta en sån cykel, det är dock en helhetsbedömning som ska göras. Vill du känna dig säker kan du behandla cykeln som hittegods och lämna in den till Polismyndigheten.
Citera
2019-04-04, 18:36
  #8
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelbitar74
Så om du hittar en bil med nycklarna i så är den din och bara att köra iväg ? Tänk efter själv jävla byfåne.

Du lever upp till ditt namn sir
Citera
2019-04-04, 18:45
  #9
Medlem
Nariiouhs avatar
Ja, det är lika mycket stöld som om den hade varit låst och stått där över en natt bara.
Citera
2019-04-04, 18:59
  #10
Medlem
Filosoferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ja, det är lika mycket stöld som om den hade varit låst och stått där över en natt bara.

Fram tills då ägaren eventuellt dör?
Citera
2019-04-04, 19:14
  #11
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofern
Fram tills då ägaren eventuellt dör?
Driver du med oss?
Citera
2019-04-04, 19:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofern
Så jag brukar ofta se cycklar i mitt område som står olåsta på samma plats i flera dagar. Ibland veckor. Kan vara i kanten av en skog, ställt mot en lyktstolpe osv. Så någon måste ju ha ställt den där och antingen glömt eller lämnat den.

Så är det olagligt att ta en sådan om den har stått så i flera dagar?

Normalt sett ses det som hittegods, dvs du får ta den och lämna in den till polisen.
Sedan efter 3månader om ägaren inte hittats så tillfaller cykeln dig om du gjort anspråk på den.
Om du inte gjort anspråk så säljs eller skrotas cykeln efter de 3månaderna.

Det är nog väldigt osannolikt att det är ägaren till cykeln som ställt den så och glömt den men däremot sannolikt att någon stulit cykeln och sedan dumpat den där du sedan ser den.
Om det vore ägaren som dumpat cykeln så är det övergivet gods som man då får ta.
Om den är stulen så är det hittegods som du inte bara får ta utan som skall lämnas in till polisen eller så kan det räcka med att meddela polisen och med deras tillstånd förvara cykeln hemma, obs att om du förvarar cykeln som hittegods så får du inte använda den och är skyldig att vårda den(alltså se till att dess skick inte förvärras).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback