2019-04-03, 09:53
Medlem
Ni som duschar hela tiden - en eller två gånger per dag - ändå uppfattar er själva som stinkande svett.
Det är inbillning eller självsuggestion.

Luktsinnet funkar inte så. Om ni permanent luktar svett kommer luktsinnet snabbt att acceptera detta och att sluta sända signaler till hjärnan - dvs ni kommer inte att känna någonting.

Luktsinnet reagerar på förändringar - inte för permanenta tillstånd.
Citera
2019-04-03, 10:26
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Äter ni myckna mängder kött? Och då främst kött ifrån svinet?

Testa dra ner på så kallat rött kött.
Kan vara dags att göra en justering i kosten. Dra ner på kött och mättade fetter.

Undvik starkt kryddad mat och använd olivolja.

Ta det kallt.

Ps. Lite hår under armarna kan hjälpa till att motverka fukt och bakterier.

Ska man dra ner på vår naturliga kost för att inte lukta illa? Äter hur mkt kött och fett som helst utan att lukta mer...
Citera
2019-04-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Jag vill gärna egentligen helst duscha varannan dag. Men jag tycker att jag stinker svett redan nästa dag. Med andra ord måste jag duscha varenda dag, jag luktar illa annars.

Jag har provat att raka mig armhålorna. Jag förstår inte riktigt vad jag kan göra för att klara mig till näst nästa dag. Jag måste duscha varenda dag för att låta bli att lukta illa.

Vad kan man göra?

Tack för svar!

Tränar du eller bastar eller någon annan aktivitet där du svettas, om inte så rekommenderar jag det. Då jag upplever att det luktar mindre om man svettas igenom huden några ggr i veckan så att. Vet inte om det beror på att man blir renare på "djupet" i huden.
Citera
2019-04-03, 10:49
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det är naturligt att duscha varje dag och byta kläder och använda deo.

Nu dummar du dig. Tror knappast att grottmänniskor duschade, bytte kläder och använde deo varje dag. Det tyder på att det inte är naturligt för människan.

TS: Lukt beror på bakterier. Verkar som att din flora ger ovanligt stark doft. Att ändra en bakteriefloras uppsättning är svårt, men just vatten/dusch verkar inte funka i ditt fall så tycker du ska researcha andra sätt.
Citera
2019-04-03, 10:51
Medlem
ViperVens avatar
Kan bara tipsa om Absolut Torr, finns på apoteket. Det sätter helt stopp för att man svettas i armhålorna. Håller i ca en vecka sen får man ta på nytt innan man går och lägger sig. Gjorde succé för mig..
Citera
2019-04-03, 10:53
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Du luktar ifrån insidan och inte utsidan.
svett ska lukta bra egentligen, så om du luktar illa så är det något fel .

Den klassiska svettlukten kommer från utsidan, av bakterier som bor i området. Innan "svett" kommer i kontakt med dessa bakterier så är den oftast helt luktfri.
Citera
2019-04-03, 11:22
Medlem
HappyHandsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Använd thaisten.
This. Bättre för huden än "absolut torr" som jag skulle köra med som sista utväg dock!
Sök på detta för att hitta rätt direkt:
Thai Kristall deodorant 56 g

Är din urin gul så dricker du för dåligt, vilket gör att även svetten luktar mera koncentrerat. Skiva ner en citron i en stor bringare med dricksvatten och ät gurka till maten för lite extra hjälp.
Citera
2019-04-03, 11:30
Medlem
mrdobalinas avatar
Om du använder deo som är antiperspirant så kan du testa att byta till någon sort som inte är det och alltså inte innehåller aluminiumsalt.
Gjorde underverk för mig då jag svettades som en gris (och även luktade som en) redan efter en halv dag när jag använde antiperspirant och det upphörde helt när jag gick över till "vanlig" deodorant.

Vet att det egentligen borde vara tvärtom men jag är antagligen inte ensam om få sådan reaktion av antiperspirant.
Citera
2019-04-03, 11:49
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ja, folk svettas olika mycket? Finns gitarrister som måste byta strängar efter en timme då metallerna i strängarna börjat korrigera andra kan spela proffessionelt med samma strängar i månader.
Jag svettas t.ex. mer än andra men bara när ångmaskinen väl kommit igång (t.ex. vid träning) så det är inget problem i vardagen.
Jag svettas dessutom mest från huvudet så jag slipper tex armsvetten som kan vara problematisk för vissa. Vi är olika. Att duscha varje dag anser jag vara ett marginellt problem.
Utan expertkunskaper skulle jag gissa på att det är något genetiskt då min far svettas ungefär på liknande sätt (vi har arbetat ihop ett par år).
Senast redigerad av godhetsaposteln 2019-04-03 kl. 11:52.
Citera
2019-04-03, 12:07
Medlem
Entekopps avatar
Det är enkelt att åtgärda. Du har ett överskott av kroppsvärme. Enklaste och bästa sättet att göra sig av med det är att svettas ordentligt några ggr i veckan genom konditionsträning eller bastu lr varför inte både och!

Vad du äter påverkar också. Minska eller eliminera helt stekt och friterad mat ett tag för det ökar kroppsvärmen. Ät mycket frukt och sallad och ät mer vegetariskt/veganskt. Det kan ta några veckor innan du märker resultat men efter ett par - tre månader kommer du inte att svettas alls och kroppen kommer att kännas väldigt ren hela tiden.

Lycka till.
Citera
2019-04-03, 12:32
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är naturligt att lukta svett. Det är onaturligt att använda deo som har farliga tungmetaller, kemikalier och gifter. Kvinnor älskar svetlukt för det tyder på manlighet. Människan har luktat svett i 100 000-tals år utan någon löjlig deo under armarna.

Så kanske det är bland er zigenare, med tanke på ditt namn.......
Citera
2019-04-03, 13:09
Medlem
Det kan vara så om man inte tränar ofta. Har märkt det på folk. Dom som inte tränar som svettas luktar mer.

Testa med en träningsrutin. Cykla till jobbet/skolan.

Dagar du inte tränar, så kanske du inte behöver duscha. Istället blir det varannan dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in