2019-04-02, 01:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag kan bara inte beskriva platserna jag gillar som hem. Varaktighet och trygghet känns som nyckelord i det jag söker men jag kommer aldrig dit. Hela det här "Bullerbyn", som fjantigt nog kan vara det jag söker efter, verkar totalt ointressant för andra män i min ålder.

Tror du skulle ha mycket gemensamt med en vän till mig som köpte kåk för ett år sen. Han hade länge sökt efter ett ställe att kalla ”hem” och i hans nya hus hittade han det.

Själv tycker jag en villa mest känns som en massa jobb men det kanske är nåt för dig?
Citera
2019-04-02, 02:37
Medlem
Zcapegoats avatar
För mig är London hemma. Har bott på ett antal ställen här, men det har inte haft så stor betydelse eftersom det är själva staden som gör att jag känner mig hemma. Flyttade hit 2005 från Sverige, men flyttade tillbaka till Sverige på grund av en kille (var längesedan det tog slut med honom nu). Gick i Sverige med hemlängtan i 11 år innan jag äntligen flyttade hit igen för ett par år sedan. Försökte verkligen trivas i Sverige, och jag provade både att bo i en småstad och i Stockholm. Men det gick inte. Jag är född och uppvuxen i Sverige och har inga band hit till uk så sett, men känslan av att vara hemma har bara infunnit sig här. Det är inte så att jag tycker att det så sjukt ballt att bo i en storstad eller något sådant, utan det är en grundtrygghet och en känsla av tillhörighet jag upplever här. Här kan jag slappna av och bara trivas.
Senast redigerad av Zcapegoat 2019-04-02 kl. 02:39.
Citera
2019-04-02, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punchinello
Mitt hem är i min kropp. Oavsett var jag är någonstans så är jag alltid hemma.

Ett tempel

Min med.
Citera
2019-04-02, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punchinello
Har väldigt buddistiskt synsätt. Man är antingen tillags med sin lott i livet och sin omgivning eller så lider man konstant över hur man vill ha det. Psykiskt lidande är inget annat än diskrepans mellan förväntan och verklighet.

Du kan bli lycklig idag, som jag. Men väljer det inte, för människan tror att vissa kriterier måste vara uppfyllda, sedan kan man vara lycklig. "Ska bara ha den bilen och det huset, sedan är jag lycklig." men det blir man såklart inte, för lycka kommer aldrig utifrån utan inifrån. Nu kanske du inte är lika materialistisk som dessa personer men du har kriterier ändå.

Du äger varken bostad eller bil, antar jag?
Hur gör du på vintern, vänner eller ber du andra om uppehälle?
Jag vet att det i buddhistiska länder fungerar bra för troende, men där är det trots allt varmt och de flesta andra är troende så de skänker ris och annat.

Ja, som sagt, hur fungerar det?
Citera
2019-04-02, 12:24
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Det finns ett ord för det du känner. Ett mycket vackert ord:

HIRAETH

From Wikipedia, the free encyclopedia

Hiraeth (pronounced [hiraɪ̯θ][1]) is a Welsh concept of longing for home. Many Welsh people claim 'hiraeth' is a word which cannot be translated, meaning more than solely "missing something" or "missing home." To some, it implies the meaning of missing a time, an era, or a person. It is associated with the bittersweet memory of missing something or someone, while being grateful of that/ their existence. It can also be used to describe a longing for a homeland, potentially of your ancestors, where you may have never been.

Det är den känslan.
Citera
2019-04-02, 12:27
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag var ute i skogen idag för att kunna tänka och insåg att jag inte har ett hem - jag är som hemlös. Jag har en lägenhet men den är mer av en utpost jag använder för att duscha, äta, sova och kika på Flashback i mellan jobbet, vandringarna och besök hos bekanta. Hade dessa praktiska saker inte varit faktorer i mitt liv hade jag nog sällan satt foten i lägenheten.

Jag har med andra ord ingen mark jag kan gå på som jag känner tillhörighet till. Har ni? Hur många har det egentligen? Det är en melankolisk känsla som följt mig hela dagen. Förutom att jag bokstavligen vandrar känns det också som jag vandrar inuti, tills jag hittar ett hem.
Jag hittade hem för 11 år sedan. Väldigt märklig känsla att känna att man hittat hem när man inte tidigare haft någon koppling till platsen. Lite udda var dock att jag 3 år efter jag flyttat hit genom släktforskning upptäckte att mina förfäder hade varit bönder på samma gård i minst flera hundra år fram till 1700-talet. Kanske låg i generna..
Citera
2019-04-02, 13:38
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror du skulle ha mycket gemensamt med en vän till mig som köpte kåk för ett år sen. Han hade länge sökt efter ett ställe att kalla ”hem” och i hans nya hus hittade han det.

Själv tycker jag en villa mest känns som en massa jobb men det kanske är nåt för dig?

Ja, det låter trevligt. Men det är inte ens huset i sig utan snarare en känsla av att kunna gå utanför dörren och känna att allt man ser är ens eget som man hör hemma i.
Citera
2019-04-02, 13:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja, det låter trevligt. Men det är inte ens huset i sig utan snarare en känsla av att kunna gå utanför dörren och känna att allt man ser är ens eget som man hör hemma i.

Det är precis så min polare känner när han sitter på sin altan och tittar på sitt hönshus, garage, växthus och pool.
Citera
2019-04-02, 13:52
Medlem
Nej jag har inget hem.
Men jag har en lägenhet där jag kan koppla av i.
Hem är något annat typ innehållet. En människa i ett rum är inget hem å ingen hälsar på . Nä uppehållstillstånd har jag

Nu ska jag hem till min dator
Senast redigerad av troligengud 2019-04-02 kl. 13:54.
Citera
2023-06-08, 16:58
Medlem
En av fördelarna med att använda en hantverkstjänst låssmed tyresö är att du kan få flera uppgifter gjorda på en gång, vilket kan spara tid och pengar i längden. Dessutom kommer en välrenommerad hantverkare att ha de kunskaper och erfarenheter som krävs för att utföra varje uppgift till en hög standard, vilket ger dig sinnesfrid att dina hemreparationer är i goda händer.
Citera
2023-06-08, 20:15
Medlem
Citat:
Jag var ute i skogen idag för att kunna tänka och insåg att jag inte har ett hem - jag är som hemlös. Jag har en lägenhet men den är mer av en utpost jag använder för att duscha, äta, sova och kika på Flashback i mellan jobbet, vandringarna och besök hos bekanta. Hade dessa praktiska saker inte varit faktorer i mitt liv hade jag nog sällan satt foten i lägenheten.

Jag har med andra ord ingen mark jag kan gå på som jag känner tillhörighet till. Har ni? Hur många har det egentligen? Det är en melankolisk känsla som följt mig hela dagen. Förutom att jag bokstavligen vandrar känns det också som jag vandrar inuti, tills jag hittar ett hem.

Personligen har jag bara upplevt mitt barndomshem som ett verkligt hem. Med verklig hemkänsla. Jag vet inte om det gäller för alla. Det är nog också beroende av att jag bodde på samma ställe mina första 20 år med min familj.
Citera
2023-06-08, 20:18
Medlem
Bram du behöver släppa gåsen ett tag och ta ett smokebreak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här