Citat:
Ursprungligen postat av
Jagaresamlaren
Jag var ute i skogen idag för att kunna tänka och insåg att jag inte har ett hem - jag är som hemlös. Jag har en lägenhet men den är mer av en utpost jag använder för att duscha, äta, sova och kika på Flashback i mellan jobbet, vandringarna och besök hos bekanta. Hade dessa praktiska saker inte varit faktorer i mitt liv hade jag nog sällan satt foten i lägenheten.
Jag har med andra ord ingen mark jag kan gå på som jag känner tillhörighet till. Har ni? Hur många har det egentligen? Det är en melankolisk känsla som följt mig hela dagen. Förutom att jag bokstavligen vandrar känns det också som jag vandrar inuti, tills jag hittar ett hem.
Det finns ett ord för det du känner. Ett mycket vackert ord:
HIRAETH
From Wikipedia, the free encyclopedia
Hiraeth (pronounced [hiraɪ̯θ][1]) is a Welsh concept of longing for home. Many Welsh people claim 'hiraeth' is a word which cannot be translated, meaning more than solely "missing something" or "missing home." To some, it implies the meaning of missing a time, an era, or a person. It is associated with the bittersweet memory of missing something or someone, while being grateful of that/ their existence. It can also be used to describe a longing for a homeland, potentially of your ancestors, where you may have never been.