• 1
  • 2
2019-04-01, 22:51
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag var ute i skogen idag för att kunna tänka och insåg att jag inte har ett hem - jag är som hemlös. Jag har en lägenhet men den är mer av en utpost jag använder för att duscha, äta, sova och kika på Flashback i mellan jobbet, vandringarna och besök hos bekanta. Hade dessa praktiska saker inte varit faktorer i mitt liv hade jag nog sällan satt foten i lägenheten.

Jag har med andra ord ingen mark jag kan gå på som jag känner tillhörighet till. Har ni? Hur många har det egentligen? Det är en melankolisk känsla som följt mig hela dagen. Förutom att jag bokstavligen vandrar känns det också som jag vandrar inuti, tills jag hittar ett hem.
Citera
2019-04-01, 22:52
Bannlyst
Mitt hem är i min kropp. Oavsett var jag är någonstans så är jag alltid hemma.
Citera
2019-04-01, 23:02
Bannlyst
Ett oåtkomligt "hemma"
Citera
2019-04-01, 23:03
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punchinello
Mitt hem är i min kropp. Oavsett var jag är någonstans så är jag alltid hemma.

Intressant svar. Om omgivningen kvittar, hur ser din livsstil ut? Det låter som någonting en buddhist skulle skriva och de lever väldigt enkelt och stillsamt. Inga direkta drömmar och ambitioner.
Citera
2019-04-01, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Intressant svar. Om omgivningen kvittar, hur ser din livsstil ut? Det låter som någonting en buddhist skulle skriva och de lever väldigt enkelt och stillsamt. Inga direkta drömmar och ambitioner.

Har väldigt buddistiskt synsätt. Man är antingen tillags med sin lott i livet och sin omgivning eller så lider man konstant över hur man vill ha det. Psykiskt lidande är inget annat än diskrepans mellan förväntan och verklighet.

Du kan bli lycklig idag, som jag. Men väljer det inte, för människan tror att vissa kriterier måste vara uppfyllda, sedan kan man vara lycklig. "Ska bara ha den bilen och det huset, sedan är jag lycklig." men det blir man såklart inte, för lycka kommer aldrig utifrån utan inifrån. Nu kanske du inte är lika materialistisk som dessa personer men du har kriterier ändå.
Citera
2019-04-01, 23:14
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punchinello
Har väldigt buddistiskt synsätt. Man är antingen tillags med sin lott i livet och sin omgivning eller så lider man konstant över hur man vill ha det. Psykiskt lidande är inget annat än diskrepans mellan förväntan och verklighet.

Du kan bli lycklig idag, som jag. Men väljer det inte, för människan tror att vissa kriterier måste vara uppfyllda, sedan kan man vara lycklig. "Ska bara ha den bilen och det huset, sedan är jag lycklig." men det blir man såklart inte, för lycka kommer aldrig utifrån utan inifrån. Nu kanske du inte är lika materialistisk som dessa personer men du har kriterier ändå.

Ja, för mig är omgivning viktigt. Jag mår t.ex. alltid bättre i skogen än i staden. Jag mår bättre efter att ha gått en hel dag än suttit stilla. Jag lider alltid lite i miljöer som nattklubbar och köpcentrum.
Citera
2019-04-01, 23:20
Man har ett hem för att ha någonstans att duscha, äta, sova det gäller alla du är inte så speciell och djup som du tror och inte hemlös heller sälj lägenheten och bo under en sten i skogen då om du är så jävla märkvärdig god natt
Citera
2019-04-01, 23:22
Bannlyst
Citat:
Jag var ute i skogen idag för att kunna tänka och insåg att jag inte har ett hem - jag är som hemlös. Jag har en lägenhet men den är mer av en utpost jag använder för att duscha, äta, sova och kika på Flashback i mellan jobbet, vandringarna och besök hos bekanta. Hade dessa praktiska saker inte varit faktorer i mitt liv hade jag nog sällan satt foten i lägenheten.

Jag har med andra ord ingen mark jag kan gå på som jag känner tillhörighet till. Har ni? Hur många har det egentligen? Det är en melankolisk känsla som följt mig hela dagen. Förutom att jag bokstavligen vandrar känns det också som jag vandrar inuti, tills jag hittar ett hem.

Oroa dig inte, livet finns inte heller kan man påstå, det är temporärt, tillslut upphör den att existera.
Citera
2019-04-02, 00:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det måste ju finnas platser som du känner tillhörighet till. Jag känner mig hemma på ett antal platser. Jag har både stränder, skogsdungar, träd, parker och gräsmattor där jag känner mig hemma. Men min lägenhet är mer ett praktiskt ställe där jag kan laga käk och sova tryggt.
Citera
2019-04-02, 00:24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Ja, jag har ett hem - jag trivs riktigt bra i min lägenhet och jag har en bra relation till mig själv - dessa två aspekter får mig att känna mig hemma i mitt liv...
Citera
2019-04-02, 01:06
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det måste ju finnas platser som du känner tillhörighet till. Jag känner mig hemma på ett antal platser. Jag har både stränder, skogsdungar, träd, parker och gräsmattor där jag känner mig hemma. Men min lägenhet är mer ett praktiskt ställe där jag kan laga käk och sova tryggt.

Jag kan bara inte beskriva platserna jag gillar som hem. Varaktighet och trygghet känns som nyckelord i det jag söker men jag kommer aldrig dit. Hela det här "Bullerbyn", som fjantigt nog kan vara det jag söker efter, verkar totalt ointressant för andra män i min ålder.
Citera
2019-04-02, 01:12
Medlem
Ridnes avatar
Citat:

Det finns ett ord för det du känner. Ett mycket vackert ord:

HIRAETH

From Wikipedia, the free encyclopedia

Hiraeth (pronounced [hiraɪ̯θ][1]) is a Welsh concept of longing for home. Many Welsh people claim 'hiraeth' is a word which cannot be translated, meaning more than solely "missing something" or "missing home." To some, it implies the meaning of missing a time, an era, or a person. It is associated with the bittersweet memory of missing something or someone, while being grateful of that/ their existence. It can also be used to describe a longing for a homeland, potentially of your ancestors, where you may have never been.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in