• 1
  • 2
2019-03-28, 23:57
Medlem
DoctorSuns avatar
Det är en reklamfilm som jag såg i veckan, minns ej från vilket försäkringsbolag (hörde det bara i bakgrunden och såg slutet). Men ni som uppfångat den kanske kan upplysa mig och övriga vilken reklamfilm det var.

För första gången på 15+ år uppfattade jag en stor portion skön ironisk humor i reklamen, som motpol till allt det övriga ängsliga multikulti, hbtq, kvotfyllda reklam-träsk vi dragits med senaste decenniet.

Tror ni vi kommer se mer av denna typ av "basha dumsnäll-vänsterliberal-värderingar" framöver? Man kan ju alltid hoppas!
Senast redigerad av DoctorSun 2019-03-28 kl. 23:59.
Citera
2019-03-29, 01:40
Medlem
Reklam är gjort för att nå folk och kanske med lite tur stanna hos folk, den här verkat ha uppfyllt sitt syfte. Det handlar mindre om politiska mål som ska uppfyllas.
Citera
2019-03-29, 01:44
Medlem
Håller med cay, även fast det sannerligen lät uppiggande så är det ju enbart för att skapa kontrovers. Nu har de fått en egen Flashback-tråd och säkert en andel på Facebook med, det gälller att låta folk jobba gratis åt en i informationssamhället.

Lite som Eminems fåniga Trump-rapp. Så uppenbart vad det handlar om men ändå har folk svårt att bara ignorera det...
Citera
2019-03-29, 02:49
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Reklam är gjort för att nå folk och kanske med lite tur stanna hos folk, den här verkat ha uppfyllt sitt syfte. Det handlar mindre om politiska mål som ska uppfyllas.
Nä visst har inte reklamfilmerna i sig något politiskt mål, vem har påstått det? Men att reklamfilmer följer och anamar populär-politiska spår i jakt på nya kunder, det vet vi alla. Exceptionellt märktbart senaste decenniet med poppis genus/hbtq/rasifierat-tema.

Här är en reklamfilm som ironiserar litet över den så vanliga vänsterliberala, genuspräglade "rätta åsikten". Inte för att vinna mer Trump-anhängare, utan för att vara just en skön reklam och tilltala oss som inte skiter på sig vid första bästa icke-PK-uttalande.
Citera
2019-03-29, 02:53
Medlem
Ridnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSun
Det är en reklamfilm som jag såg i veckan, minns ej från vilket försäkringsbolag (hörde det bara i bakgrunden och såg slutet). Men ni som uppfångat den kanske kan upplysa mig och övriga vilken reklamfilm det var.

För första gången på 15+ år uppfattade jag en stor portion skön ironisk humor i reklamen, som motpol till allt det övriga ängsliga multikulti, hbtq, kvotfyllda reklam-träsk vi dragits med senaste decenniet.

Tror ni vi kommer se mer av denna typ av "basha dumsnäll-vänsterliberal-värderingar" framöver? Man kan ju alltid hoppas!

Har själv garvat gott åt den reklamen

Samma bolag har gjort en reklam tidigare också där en liten flicka i klassen ska sjunga sin favoritsång som hennes mamma brukar sjunga och sjunger något i stil med "get your ass in the car I'm a fucking superstar".
Citera
2019-03-29, 03:06
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridne
Har själv garvat gott åt den reklamen

Samma bolag har gjort en reklam tidigare också där en liten flicka i klassen ska sjunga sin favoritsång som hennes mamma brukar sjunga och sjunger något i stil med "get your ass in the car I'm a fucking superstar".
TACK Ridne! Med din info fann jag att det handlar om KPA Pension.

"Engelska på schemat" : https://www.youtube.com/watch?v=3hdNIB4J6z8
"Är det du som är patriarkatet?" : https://www.youtube.com/watch?v=TKLGSRWld7o
Citera
2019-03-29, 16:32
Medlem
ingetbranicks avatar
"Patriarkala strukturer är inget att skämta om. Det är på ALLVAR!!!" ylar säkert några förbittrade radikalfeminister på ett socialt medium nära dig i detta nu. Och då har ju reklamen i viss mån lyckats iom att den uppmärksammats.

Det är dock en fin gräns som reklammakarna balanserar på, om de börjar driva med det som har ansetts "rätt". Att reklam med homosexuella, n*gr*r, araber och blandförhållanden upprör folk med en mer konservativ samhällssyn är precis vad de vill, det är en del av budskapet så att säga, men om reklamen möter kritik från pk-sidan kan det i värsta fall bli en backlash och sluta med att företaget och reklammakarna tvingas pudla och be om ursäkt. Något huvud kan rentav rulla.

På så vis blir reklamen ett slags lackmuspapper för samhällsklimatet - om det fortfarande råder politiskt korrekt åsiktsdiktatur eller om vi håller på att mogna och öppna upp mot en större tanke- och åsiktsfrihet och mindre av propagandistisk hjärntvätt.
Citera
2019-03-29, 23:31
Medlem
Citat:
Nä visst har inte reklamfilmerna i sig något politiskt mål, vem har påstått det? Men att reklamfilmer följer och anamar populär-politiska spår i jakt på nya kunder, det vet vi alla. Exceptionellt märktbart senaste decenniet med poppis genus/hbtq/rasifierat-tema.
Därav svaret på din frågeställning om vi kommer se mer av denna typ. Om det går hem - ja. Men inte för att det ligger något djupare i det.
Citera
2019-03-30, 01:17
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Därav svaret på din frågeställning om vi kommer se mer av denna typ. Om det går hem - ja. Men inte för att det ligger något djupare i det.
Haha, din tautologiska butthurt vänsterliberal. "Om det går hem, så ja, då går det hem". Att du försöker fortfarande klistra på att det skulle/borde finnas något djup i det hela är bara halmgubbe-argument.

Tråden handlar om att reklamfilmer som dessa bryter mönster, kittlar PK-vänstern under fötterna. Det ÄR något annat än mainstream-reklam, kalla det nygammalt, whatever.. Djupt? NEJ. Comic relief? Absolut. Nytt? Ja. Provocerar vänsterblivna? Tydligen. Osv...
Senast redigerad av DoctorSun 2019-03-30 kl. 01:25.
Citera
2019-04-01, 00:04
Medlem
Ridnes avatar
Citat:
TACK Ridne! Med din info fann jag att det handlar om KPA Pension.

"Engelska på schemat" : https://www.youtube.com/watch?v=3hdNIB4J6z8
"Är det du som är patriarkatet?" : https://www.youtube.com/watch?v=TKLGSRWld7o

Hehe np Man blir alltid positivt överraskad när man ser reklam som inte är pk-mångfaldshysteri
Citera
2019-04-02, 04:27
Medlem
Citat:
Haha, din tautologiska butthurt vänsterliberal. "Om det går hem, så ja, då går det hem". Att du försöker fortfarande klistra på att det skulle/borde finnas något djup i det hela är bara halmgubbe-argument.

Tråden handlar om att reklamfilmer som dessa bryter mönster, kittlar PK-vänstern under fötterna. Det ÄR något annat än mainstream-reklam, kalla det nygammalt, whatever.. Djupt? NEJ. Comic relief? Absolut. Nytt? Ja. Provocerar vänsterblivna? Tydligen. Osv...
Nej - hela min poäng från början är att det inte finns något djupt för dig att hämta i sammanhanget. Klart att det smakar lite skumt i halsen att få höra sådant när du startat en tråd om det. Sen har mina politiska åsikter ingen plats i diskussionen så att du slår på tangenter och resonerar som om du blev kvävd av en stroke förstår jag ej.
Citera
2019-04-02, 20:47
Medlem
DoctorSuns avatar
Citat:
Nej - hela min poäng från början är att det inte finns något djupt för dig att hämta i sammanhanget. Klart att det smakar lite skumt i halsen att få höra sådant när du startat en tråd om det. Sen har mina politiska åsikter ingen plats i diskussionen så att du slår på tangenter och resonerar som om du blev kvävd av en stroke förstår jag ej.
Du har ingen poäng eftersom jag inte påstått eller önskat att det skulle finnas något djupt att hämta. Det är du som lagt upp den halmgubben - typiskt för vänsterblivna i sammanhang som dessa - för att handvifta bort obekvämligheter; därav är din politiska åsikt uppenbarligen av betydelse i diskussionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in