Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-26, 00:55
  #1
Medlem
jagfunderars avatar
Hej! Hade en KFM skuld som betalades av helt 2016. Det har gått snart 3 år sedan den sista betalningen.

På appar som Mina Tjänster, UC koll, Min Upplysning etc. så kan jag inte se några ”prickar” eller anmärkningar kvar alls.

Hur kan jag enklast testa om jag kan ta ut lån eller köpa på faktura igen?

Tänkte om jag kan testa ett SMS lån på 500;- som jag betalar tillbaka direkt efter bara för att testa. Men det kanske förstör min kreditvärdighet, eller? Kanske bara testa att köpa någon billig vara på nätet och betala genom Klarna faktura? Kanske delbetalning för att se om jag kvalificerar?

Tänker betala fakturan direkt givetvis.

Tack!
Citera
2019-03-26, 00:59
  #2
Medlem
Beställ registerutdrag från UC. Gratis en gång om året och där framgår det tydligt.
Citera
2019-03-26, 00:59
  #3
Medlem
lilpumpesketits avatar
Ring KFM och fråga.
Citera
2019-03-26, 01:39
  #4
Avstängd
Cranveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Hej! Hade en KFM skuld som betalades av helt 2016. Det har gått snart 3 år sedan den sista betalningen.

På appar som Mina Tjänster, UC koll, Min Upplysning etc. så kan jag inte se några ”prickar” eller anmärkningar kvar alls.

Hur kan jag enklast testa om jag kan ta ut lån eller köpa på faktura igen?

Tänkte om jag kan testa ett SMS lån på 500;- som jag betalar tillbaka direkt efter bara för att testa. Men det kanske förstör min kreditvärdighet, eller? Kanske bara testa att köpa någon billig vara på nätet och betala genom Klarna faktura? Kanske delbetalning för att se om jag kvalificerar?

Tänker betala fakturan direkt givetvis.

Tack!

Ja du hade kunnat köra på köpa något på nätet och välja fakturq (Qliro eller Klarna tex)
Citera
2019-03-26, 01:47
  #5
Medlem
Boosheids avatar
Kronofogden har inte en aning om en person har en betalningsanmärkning eller ej. Det är kreditupplysningsföretagen själva som sätter en eventuell betalningsanmärkning hos en person.

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Gör en anmärkningskontroll på dig själv på ratsit.se och se om om du förekommer. Det kostar 10 kronor dock.
__________________
Senast redigerad av Boosheid 2019-03-26 kl. 01:49.
Citera
2019-03-26, 02:04
  #6
Medlem
Boosheids avatar
En betalningsanmärkning ligger dock kvar i tre år från den dagen du fick den och inte i tre år från den dagen du blev skuldfri, så den borde ju vara borta nu tycker jag.
Citera
2019-03-26, 02:22
  #7
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Hej! Hade en KFM skuld som betalades av helt 2016. Det har gått snart 3 år sedan den sista betalningen.

På appar som Mina Tjänster, UC koll, Min Upplysning etc. så kan jag inte se några ”prickar” eller anmärkningar kvar alls.

Hur kan jag enklast testa om jag kan ta ut lån eller köpa på faktura igen?

Tänkte om jag kan testa ett SMS lån på 500;- som jag betalar tillbaka direkt efter bara för att testa. Men det kanske förstör min kreditvärdighet, eller? Kanske bara testa att köpa någon billig vara på nätet och betala genom Klarna faktura? Kanske delbetalning för att se om jag kvalificerar?

Tänker betala fakturan direkt givetvis.

Tack!

Det bästa är att vänta med att köpa något tills du behöver det.

Och håll inte på med en massa kreditupplysningar på dej själv då för många kontroller sänker ditt uc.

Tänk på varför du en gång hamnade i skiten och var försiktig med ekonomin så kan du sedan när du behöver köpa något ta det på Klarna så får du se om det går eller inte.
Citera
2019-03-26, 02:54
  #8
Medlem
köp något med klarna. om det går så är du fri igen
Citera
2019-03-26, 07:21
  #9
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
En betalningsanmärkning ligger dock kvar i tre år från den dagen du fick den och inte i tre år från den dagen du blev skuldfri, så den borde ju vara borta nu tycker jag.

Precis! Och grattis ts får man väl säga!
Citera
2019-03-26, 07:37
  #10
Medlem
Om min upplysning via UC inte visar något så är den troligtvis borta
Citera
2019-03-26, 08:13
  #11
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Beställ registerutdrag från UC. Gratis en gång om året och där framgår det tydligt.
eller min upplysning som är gratis hela tiden.
Citera
2019-03-26, 08:14
  #12
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Hej! Hade en KFM skuld som betalades av helt 2016. Det har gått snart 3 år sedan den sista betalningen.

På appar som Mina Tjänster, UC koll, Min Upplysning etc. så kan jag inte se några ”prickar” eller anmärkningar kvar alls.

Hur kan jag enklast testa om jag kan ta ut lån eller köpa på faktura igen?

Tänkte om jag kan testa ett SMS lån på 500;- som jag betalar tillbaka direkt efter bara för att testa. Men det kanske förstör min kreditvärdighet, eller? Kanske bara testa att köpa någon billig vara på nätet och betala genom Klarna faktura? Kanske delbetalning för att se om jag kvalificerar?

Tänker betala fakturan direkt givetvis.

Tack!

Beställ något och välj faktura.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback