Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-25, 18:49
Medlem
Ärtsoppa är bra. Då går man ner mera procetuellt .
Eftersom det är mycke vatten.

92 kg är ju inte så mycke ändå.

Träna armhävningar eller situps.

Då förbränner man fettet mera.
Citera
2019-03-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Såhär låter det ju alltid i början för folk.

"Jag äter typ 2 vindruvor om dagen och springer 2 stycken maraton efter jobbet. Men äääändå går jag upp i vikt."

Folk inser inte hur mycket de faktiskt stoppar i sig alternativt hur lite de rör på sig.

Skulle du ätit 1000kcal per dag skulle du varit -900 kcal om dagen med en väldigt inaktiv livsstil. Vilket skulle resulterat i en stadig viktnedgång. Men nu ligger du förmodligen inte på minus.

Ok. Jag hoppas att det är så det ligger till och inte att jag förbränner extremt mycket långsammare än när jag var 30 och kilona flög av av sig själva. Det krävs annat nu då. Det sjuka är ju att jag börjar bli definierad i kroppen under allt fett. Fastare lår och rumpa men magen står ut som att jag ska föda. Helt sjukt.
Citera
2019-03-25, 18:55
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ingen frukost men två koppar kaffe.
Till lunch en lagad portion av normal, svensk mat. Köttfärssås med spaghetti, stekt kyckling med potatis. Någon gryta med ris mm. Typ så.
Kvällsmat blir en tapastallrik med några skivor skinka och ost och grönsaker.
Endast vatten till dryck, inga mellanmål.
Det där säger ingenting. Kan ju inte veta om en portion för dig är 300g eller 1kg Skriv ner vad du stoppar i maten du lagar och väg den innan du äter. Finns massvis med appar och sidor på nätet som hjälper dig räkna ut hur mycket du stoppar i dig.

Och när du säger att du försöker "röra på dig" två gånger i veckan, vad betyder det? Rätt stor skillnad på att ta en promenad runt huset och att köra ett hårt styrketräningspass eller springa en lång runda.
Citera
2019-03-25, 18:58
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ingen frukost men två koppar kaffe.
Till lunch en lagad portion av normal, svensk mat. Köttfärssås med spaghetti, stekt kyckling med potatis. Någon gryta med ris mm. Typ så.
Kvällsmat blir en tapastallrik med några skivor skinka och ost och grönsaker.
Endast vatten till dryck, inga mellanmål.
Man blir mindre hungrig om man äter främst mer protein, men kanske också mer fett.

Spaghetti, potatis och ris innehåller mycket lite protein, vitaminer och dylikt (potatis något mer).
Nästan bara energi. Kan vara bra om man tränar extraordinärt mycket, typ som eliten gör.
Citera
2019-03-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Det där säger ingenting. Kan ju inte veta om en portion för dig är 300g eller 1kg Skriv ner vad du stoppar i maten du lagar och väg den innan du äter. Finns massvis med appar och sidor på nätet som hjälper dig räkna ut hur mycket du stoppar i dig.

Och när du säger att du försöker "röra på dig" två gånger i veckan, vad betyder det? Rätt stor skillnad på att ta en promenad runt huset och att köra ett hårt styrketräningspass eller springa en lång runda.
Ok kanske oviktigt på det stora hela men jag lade in maten jag åt i en app ett tag och den sa 1000 kcal. Appen sade att jag åt för lite.
Citera
2019-03-25, 19:04
Medlem
Citat:
Kvinna 45 år. På väg i i klimakteriet och därför äter hormoner, östrogen+progesteron i en tablett. Lägsta dosen.

Lade på mig 25 kg på 5 månader efter 1 år med sertralin. Har varit utan medicin i 1,5 år utan att gå ned mer än kanske 3kg.
Till saken hör att jag tidigare i mitt liv har ätit sertralin med samma viktuppgång men gått ner alltihop automatiskt. Så är inte fallet denna gång.

Är det åldern?
Jag äter kanske 1000 kalorier per dag. Ibland inte ens det.
Jag försöker röra på mig ett par gånger i veckan.

Jag är 172 cm lång och väger nog 92kg.

Varför går jag inte ner? Om det beror på åldern, hur ska jag äta för att sätta igång en förbränning?

Jag behöver inte säga hur mycket jag kräks på mig själv och behöver hjälp med detta för det är inte roligt eller hälsosamt att vara överviktig.

Viktnedgång är enkel matte.

Ditt dagliga energibehov (ca) är 92 kg x 30 kcal = 2760 kcal.

Ett kilo är 7000 kcal. Äter du 1000 kcal om dagen så kommer du gå ner nästan 2 kg i veckan.

Varför går du inte ner? Du äter helt enkelt mer än 1000 kcal om dagen.

Du måste minska intaget.
Citera
2019-03-25, 19:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Kvinna 45 år. På väg i i klimakteriet och därför äter hormoner, östrogen+progesteron i en tablett. Lägsta dosen.

Lade på mig 25 kg på 5 månader efter 1 år med sertralin. Har varit utan medicin i 1,5 år utan att gå ned mer än kanske 3kg.
Till saken hör att jag tidigare i mitt liv har ätit sertralin med samma viktuppgång men gått ner alltihop automatiskt. Så är inte fallet denna gång.

Är det åldern?
Jag äter kanske 1000 kalorier per dag. Ibland inte ens det.
Jag försöker röra på mig ett par gånger i veckan.

Jag är 172 cm lång och väger nog 92kg.

Varför går jag inte ner? Om det beror på åldern, hur ska jag äta för att sätta igång en förbränning?

Jag behöver inte säga hur mycket jag kräks på mig själv och behöver hjälp med detta för det är inte roligt eller hälsosamt att vara överviktig.

Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt och det är att göra av med mer kalorier än man stoppar i sig. Lär dig att räkna kalorier, skaffa en app eller räkna för hand. Ät mindre.

Du bör i dagsläget ligga på 1900 kcal. för energibalans. Skulle du ligga på 1000 kcal. så skulle du gå ner nästan ett kilo/vecka.

Träning och att röra på sig är bra ur ett hälsoperspektiv men inte särskilt effektivt ur ett viktminskningsperspektiv. Satsa mer på att skära ner på kosten.

För att illustrera det hela:

Frukost: Ingen helst. Två kokta ägg eller en fullkornsmacka med ägg/ost.

Lunch: Tonfisk/Lax/kyckling/fläsk/kött + en handfull kolhydrater i form av ris/fullkornspasta/bulgur/potatis högst + minst lika mycket eller mer grönsaker som brocolli, blomkål, sparris etc. + tzatziki eller sockerfri röd sås.

Mellanmål: Banan eller äpple.

Middag: Ungefär liknande som lunch. Kanske något mer protein. Ägg är kanon.

Du borde enkelt komma under 1500 kcal/dag.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-03-25 kl. 19:14.
Citera
2019-03-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Viktnedgång är enkel matte.

Ditt dagliga energibehov (ca) är 92 kg x 30 kcal = 2760 kcal.

Ett kilo är 7000 kcal. Äter du 1000 kcal om dagen så kommer du gå ner nästan 2 kg i veckan.

Varför går du inte ner? Du äter helt enkelt mer än 1000 kcal om dagen.

Du måste minska intaget.
Ok.. skall prova. Jag lyssnar gärna till logik.
Citera
2019-03-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt och det är att göra av med mer kalorier än man stoppar i sig. Lär dig att räkna kalorier, skaffa en app eller räkna för hand. Ät mindre.

Du bör i dagsläget ligga på 1900 kcal. för energibalans. Skulle du ligga på 1000 kcal. så skulle du gå ner nästan ett kilo/vecka.

Träning och att röra på sig är bra ur ett hälsoperspektiv men inte särskilt effektivt ur ett viktminskningsperspektiv. Satsa mer på att skära ner på kosten.

För att illustrera det hela:

Frukost: Ingen helst. Två kokta ägg eller en fullkornsmacka med ägg/ost.

Lunch: Tonfisk/Lax/kyckling/fläsk/kött + en handfull kolhydrater i form av ris/fullkornspasta/bulgur/potatis högst + minst lika mycket eller mer grönsaker som brocolli, blomkål, sparris etc. + tzatziki eller sockerfri röd sås.

Mellanmål: Banan eller äpple.

Middag: Ungefär liknande som lunch. Kanske något mer protein. Ägg är kanon.

Du borde enkelt komma under 1500 kcal/dag.

Inte så svår matplan. Och träning på.det varje dag helst.. ska prova det.
Citera
2019-03-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ok.. skall prova. Jag lyssnar gärna till logik.

Prova skriv ner allt du äter. Försök också räkna kalorier (kan vara knepigt men gör en uppskattning). Det hjälper att få en bra helhetsbild av intaget.
Citera
2019-03-25, 19:46
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ok kanske oviktigt på det stora hela men jag lade in maten jag åt i en app ett tag och den sa 1000 kcal. Appen sade att jag åt för lite.
Räknar du dryck också? Om du verkligen ligger runt 1000 kcal tycker jag inte du ska äta mindre utan fokusera på träning istället. Ut och spring eller styrketräna.
Citera
2019-03-25, 19:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Så detta att jag är äldre har marginell betydelse?
Inte marginell betydelse. Åldern har INGEN betydelse alls för din viktnedgång.
Det är endast en orsak till viktförändring du inte kan påverka.
Om du skall lyckas med din viktnedgång beror istället på om du klarar av
1. att äta så lite så att du minskar i vikt och
2. att röra på dig kontinuerligt VARJE dag ca 30-40 minuter i raskt tempo.
Det handlar om ren viljestyrka + vad sunt förnuft säger om intag av daglig energi och förbränning av energi.
Pröva att gå ner till 750 kcal per dag i SNITT max. Inte vissa dagar utan ALLA dagar. I SNITT.
RECEPT att pröva som start:
Om du kokar en deciliter havregryn blir resultatet cirka 200 gram gröt och bara ca 125 kcal.
Kokar du två deciliter havregryn blir det ca 250 kcal.
Ingen mjölk och inget äpplemos. Bara ren gröt.
Kör det tre gånger per dag i två veckor så är du på G. Och motionera VARJE dag.
Du går garanterat ner minst 1 kg per vecka. Till semestern har du gått ner 15 kg om du kör gröten som bas i kosten 1-2 ggr per dag och ligger på max 750 kcal per dag.
- Farligt? Du kan leva på vatten i två veckor och ta av fettdepåerna.
- Tråkigt? Nä, inte när du ser resultatet. Och du kan ju piffa upp den med salt, kanel, ingefära, lite blåbär mm
- Dyrt? Billigaste dieten.
- Havregryn? Bland det nyttigaste som finns.
- Men jag får inte i mig alla spårämnen, vitaminer, mineraler etc? Två veckor ger inga brister om man kör på havregryn. Komplettera med en multivitamin eller annat smått och gott från hälsobutikens rådgivare om du är osäker.
Jag vet för jag gick ner från 123 kg till 88 kg på detta sätt. På 27 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in