Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Räknar du dryck också? Om du verkligen ligger runt 1000 kcal tycker jag inte du ska äta mindre utan fokusera på träning istället. Ut och spring eller styrketräna.
Ja jag känner inte att det är intaget som det är fel på. Möjligtvis att jag får äta mer protein än kolhydrater. Mer rörelse som behövs inser jag nu.
Nu kom jag på att bilen är boven i dramat också. Innan den gick jag till hållplatsen för att ta mig till jobbet och tillbaka. Bar på matpåsar osv. Sånt glömmer man.
Citera
2019-03-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Inte marginell betydelse. Åldern har INGEN betydelse alls för din viktnedgång.
Det är endast en orsak till viktförändring du inte kan påverka.
Om du skall lyckas med din viktnedgång beror istället på om du klarar av
1. att äta så lite så att du minskar i vikt och
2. att röra på dig kontinuerligt VARJE dag ca 30-40 minuter i raskt tempo.
Det handlar om ren viljestyrka + vad sunt förnuft säger om intag av daglig energi och förbränning av energi.
Pröva att gå ner till 750 kcal per dag i SNITT max. Inte vissa dagar utan ALLA dagar. I SNITT.
RECEPT att pröva som start:
Om du kokar en deciliter havregryn blir resultatet cirka 200 gram gröt och bara ca 125 kcal.
Kokar du två deciliter havregryn blir det ca 250 kcal.
Ingen mjölk och inget äpplemos. Bara ren gröt.
Kör det tre gånger per dag i två veckor så är du på G. Och motionera VARJE dag.
Du går garanterat ner minst 1 kg per vecka. Till semestern har du gått ner 15 kg om du kör gröten som bas i kosten 1-2 ggr per dag och ligger på max 750 kcal per dag.
- Farligt? Du kan leva på vatten i två veckor och ta av fettdepåerna.
- Tråkigt? Nä, inte när du ser resultatet. Och du kan ju piffa upp den med salt, kanel, ingefära, lite blåbär mm
- Dyrt? Billigaste dieten.
- Havregryn? Bland det nyttigaste som finns.
- Men jag får inte i mig alla spårämnen, vitaminer, mineraler etc? Två veckor ger inga brister om man kör på havregryn. Komplettera med en multivitamin eller annat smått och gott från hälsobutikens rådgivare om du är osäker.
Jag vet för jag gick ner från 123 kg till 88 kg på detta sätt. På 27 veckor.
Det var väldigt duktigt av dig. Tränade du varje dag?

Vad säger du om detta:
Frukost, ingen. 2 koppar kaffe ned lättmjölk (måste ha det på morgon)
Lunch, något protein med sallad/grönt.
Kvällsmat, havregröt med kanel.
Motion varje dag.
Låter detta som något som skulle fungera hyggligt?
Detta kan jag fixa
Citera
2019-03-25, 20:50
Medlem
Kan rekommendera:

-Periodisk fasta (stå över frukost).

-Ät 1-2 rejäla måltider under perioden kl.12-20 innehållande rejält med protein samt smör/ägg/animaliskt fett. Alternera proteinkälla, var ej rädd för inälvsmat eller fisk. Ät lite grönsaker till om du tycker det är gott. Restriktivitet med frukt och annat sött och inget småätande mellan målen är att föredra.

Lycka till!
Citera
2019-03-25, 21:00
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Inte marginell betydelse. Åldern har INGEN betydelse alls för din viktnedgång.
Jo, det har den. Jag tar ett tydligt och överdrivet exempel, bara för att du verkligen ska förstå. Naturligtvis finns det undantag. Jag generaliserar, hoppas att det är uppenbart.

En 80-åring kommer inte att orka röra sig alls lika mycket som en 20-åring. Därmed kommer 20-åringen att göra sig av med betydligt mer energi än 80-åringen. Det gäller hemma, på gymmet och på shoppinggatan. I gengäld har 20-åringen överlag både markant större hunger och ämnesomsättning. Alltså har åldern på olika sätt stor inverkan.
Citera
2019-03-25, 21:07
Medlem
Hej

Jag är kvinna 44 år.
För det första....jo, ålder har en viss inverkan på vikten. Med stigande ålder sjunker förbränningen en aning, men det är nog inte hela sanningen. Även att vi ofta blir mer inaktiva med ökad ålder, samt som i ditt fall...vi går in i klimakteriet.

Jag ska börja med att avråda dig från att ta hormonpreparat. Jag har själv genomgått en bröstcancer och det var ingen trevlig upplevelse. Jag skulle helt enkelt inte våga ta hormoner, eftersom de ökar risken för bröstcancer. I och med min sjukdom så slängdes jag skoningslöst in i klimakteriet i stort sett från en dag till en annan pga cellgifter, mediciner samt bortoperation av livmoder och äggstockar. För att i allt detta inte öka i vikt har jag fått testa mig fram till en livsstil som funkar. Jag testade 5:2 men höll på att förgås de dagar jag inte fick äta. Provade istället 16:8 och det funkar kanon! Jag hoppar över frukosten på vardagar, i början var det svårt eftersom jag varit "frukostmänniska". Men nu går det av ren vana. Dricker kaffe och vatten på förmiddagarna. Jag äter första måltiden ca kl 12 och sista absolut senast kl 20. På helgerna unnar jag mig god och lång frukost, ca kl 10.

Har dragit ner på sötsaker rejält, dricker bara vatten, aldrig alkohol. Äter knappt bröd eller pasta. Ibland lite potatis, men sällan. Däremot gärna naturell yoghurt med bra flingor, havregryn, sallad, frukt nån gång per dag, fisk, kyckling, kött. Lagom stora portioner, man ska inte bli proppmätt. Rör på mig dagligen, främst promenader och slalom.

Det går...det gäller bara att hitta ett sätt som funkar för dig...en ny livsstil som du klarar att leva med i längden.
Citera
2019-03-25, 21:08
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Motion varje dag.
Detta kan jag fixa
Jag rekommenderar starkt frukost. Annars får man lätt huvudvärk eller känner allmän trötthet under dagen. Och det kan göra att man inte orkar ha koll på sin diet den dagen. Saker och ting riskerar att bli slarvigt gjorda utan frukost.

Dessutom kommer dina muskler att börja brytas ner utan nytt protein efter en hel natts sömn. Det är verkligen inte en "myt", utan väldigt basic. För det är väl fettmassa du vill tappa? Inte muskelmassa?

Säg att du ska äta 1,000 kalorier på en dag. Då spelar det ingen roll för VIKTEN när du äter dem. Du kan äta en enda stor måltid på kvällen om du vill. Men vill du undvika huvudvärk, trötthet och muskelminskning så ät regelbundet. Periodisk fasta, rena kroppen och dylikt är bara trams. Men om man BARA bryr sig om viktminskning och inget annat, så är det en god idé att hoppa över måltider.
Senast redigerad av Utopiantos 2019-03-25 kl. 21:16.
Citera
2019-03-25, 21:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Det var väldigt duktigt av dig. Tränade du varje dag?

Vad säger du om detta:
Motion varje dag.
Detta kan jag fixa
Det låter utmärkt.
Såg nyligen på TV att frukost är inget som alla måste ha. Det är en myt. Många klarar sig bra utan.
Min motion underlättades av att vi köpte hund. Han sa att han behövde minst två längre promenader per dag.
Bra att du inte tog åt dig på fel sätt på mitt provokativa inlägg.
Jag tror det kommer fungerar bra.
Lycka till!
Citera
2019-03-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag rekommenderar starkt frukost. Annars får man lätt huvudvärk eller känner allmän trötthet under dagen. Och det kan göra att man inte orkar ha koll på sin diet den dagen. Saker och ting riskerar att bli slarvigt gjorda utan frukost.

Dessutom kommer dina muskler att börja brytas ner utan nytt protein efter en hel natts sömn. För det är väl fettmassa du vill tappa? Inte muskelmassa?

Haha, ja man måste äta var 3:e timme annars går kroppen in i svältläge och musklerna bryts ned *ironi*.

Skämt åsido, dina kunskaper verkar väldigt icke uppdaterade. Googla periodisk fasta, många som kör det även inom bodybuilding/fitness med bra resultat.
Citera
2019-03-25, 21:26
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jo, det har den. Jag tar ett tydligt och överdrivet exempel, bara för att du verkligen ska förstå. Naturligtvis finns det undantag. Jag generaliserar, hoppas att det är uppenbart.

En 80-åring kommer inte att orka röra sig alls lika mycket som en 20-åring. Därmed kommer 20-åringen att göra sig av med betydligt mer energi än 80-åringen. Det gäller hemma, på gymmet och på shoppinggatan. I gengäld har 20-åringen överlag både markant större hunger och ämnesomsättning. Alltså har åldern på olika sätt stor inverkan.
Du begriper inte undermeningen i det jag skrev.
Det enda som har betydelse är det du kan förändra.
Vad du än tror om ålderns betydelse är det vågen som talar om ifall du gjort tillräckligt.
Åldersdiskussionen ger endast en förklaring till varför det är svårare att gå ner i vikt med stigande ålder. Och det blir ingen smal av vad jag vet.
Citera
2019-03-25, 21:31
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Haha, ja man måste äta var 3:e timme annars går kroppen in i svältläge och musklerna bryts ned *ironi*.

Skämt åsido, dina kunskaper verkar väldigt icke uppdaterade. Googla periodisk fasta, många som kör det även inom bodybuilding/fitness med bra resultat.
Ingen förutom du har sagt något om var 3:e timme eller "svältläge". Men det finns sanning bakom talesättet, att det är bra att äta regelbundet. Varför tror du att styrketränare äter proteinpulver eller annan mat med protein direkt efter ett pass? Eller varför tror du att många äter långsamt protein på kvällen? Visst finns det styrketränare som fastar med bra resultat, men det handlar om experimentiella metoder, och de hade förmodligen fått ännu bättre resultat utan fasta, men det är svårt att veta säkert.

Handlar det bara om att gå ner i vikt och att inte bry sig om musklerna, jovisst då är det absolut effektivt att fasta i 16 timmar. Fördel är också om man gillar att hoppa på nya "trender". Men vill man minimera muskelnedbrytningen och undvika huvudvärk och trötthet så är det inte smart.
Citera
2019-03-25, 21:36
Medlem
Citat:

Dessutom kommer dina muskler att börja brytas ner utan nytt protein efter en hel natts sömn. Det är verkligen inte en "myt", utan väldigt basic. För det är väl fettmassa du vill tappa? Inte muskelmassa?

Säg att du ska äta 1,000 kalorier på en dag. Då spelar det ingen roll för VIKTEN när du äter dem. Du kan äta en enda stor måltid på kvällen om du vill. Men vill du undvika huvudvärk, trötthet och muskelminskning så ät regelbundet. Periodisk fasta, rena kroppen och dylikt är bara trams. Men om man BARA bryr sig om viktminskning och inget annat, så är det en god idé att hoppa över måltider.
Fettmassa naturligtvis pga andra hölsoaspekter som onda fotleder och knän. Men det till en början. Jag måste känna vind i seglen och att vågen rör sig åt rätt håll först. Sedan kan vi finslipa teknikerna mm.
Citera
2019-03-25, 22:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Gå med i viktväktarna, följ deras poängsystem och försök att röra på dig mer än du gör idag. Gå ut och gå en timme varje dag.

Jag har själv kört viktväktarna i ett år nu och gått ner från 97 -> 77 kilo. Har fuskat en hel del nu på sista halvåret så gick ner 20 kilo på ett halvår ungefär och har sen legat still under resterande halvår. Jag ska ner fem kilo till som jag ska fixa närmaste tiden.

Jag äter enligt viktväktarna men hoppar över frukost i veckorna. Den enda förändringen jag gjort är att jag äter mindre och nyttigare och försöker röra på mig mer än tidigare.

Jag är man, 45 år och 173 cm lång. Ska ner till 72 kilo mest för att få gå ner 25 kilo från min start på 97 kilo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in