Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-03-25, 18:09
Medlem
Kvinna 45 år. På väg i i klimakteriet och därför äter hormoner, östrogen+progesteron i en tablett. Lägsta dosen.

Lade på mig 25 kg på 5 månader efter 1 år med sertralin. Har varit utan medicin i 1,5 år utan att gå ned mer än kanske 3kg.
Till saken hör att jag tidigare i mitt liv har ätit sertralin med samma viktuppgång men gått ner alltihop automatiskt. Så är inte fallet denna gång.

Är det åldern?
Jag äter kanske 1000 kalorier per dag. Ibland inte ens det.
Jag försöker röra på mig ett par gånger i veckan.

Jag är 172 cm lång och väger nog 92kg.

Varför går jag inte ner? Om det beror på åldern, hur ska jag äta för att sätta igång en förbränning?

Jag behöver inte säga hur mycket jag kräks på mig själv och behöver hjälp med detta för det är inte roligt eller hälsosamt att vara överviktig.
Citera
2019-03-25, 18:23
Medlem
jbswebecks avatar
Nu är jag kille men la på mig massa kilon när jag käka adhd-meds. Det jag gjorde var att jag började äta enbart på fasta tider, käkade bara kött/fisk/kyckling med sallad som tillbehör ej pommes, potatis, ris pasta mm. Jag gick minst en timma per dag när jag vägde som mest låg jag på 105 kg nu väger jag 73 kg. Just ja inge bröd heller käkade mycket ägg till frukost och lunch.
Citera
2019-03-25, 18:27
Medlem
Utopiantoss avatar
Man "sätter inte igång" någon förbränning. Den sker hela tiden, även när man sover. Vill du förbränna mer så måste du röra på dig mer. Promenader, cykling, löpning, simning och styrketräning är alla bra. De förbrännings-preparat som finns har mycket liten effekt.

Varför går du inte ner i vikt? Det finns bara två svar. Antingen äter du för mycket eller så rör du på dig för lite. Lättast brukar vara att reglera mängden mat. Ät helt enkelt mindre. Visar vågen inte mindre? Ät ännu mindre. Men träning är utmärkt komplement.

Att äta nyttigt är naturligtvis ypperligt. Men ditt val av kost kommer INTE att "sätta igång" någon förbränning. Den sker som sagt hela tiden och påverkas i princip bara av hur mycket du rör dig.
Senast redigerad av Utopiantos 2019-03-25 kl. 18:33.
Citera
2019-03-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Man sätter inte igång någon förbränning. Den sker hela tiden, även när man sover. Vill du förbränna mer så måste du röra på dig mer. Promenader, cykling, löpning, simning och styrketräning är alla bra. De förbrännings-preparat som finns har mycket liten effekt.

Varför går du inte ner i vikt? Det finns bara två svar. Antingen äter du för mycket eller så rör du på dig för lite. Lättast brukar vara att reglera mängden mat. Ät helt enkelt mindre. Visar vågen inte mindre? Ät ännu mindre. Men träning är utmärkt komplement.

Så detta att jag är äldre har marginell betydelse?
Citera
2019-03-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Nu är jag kille men la på mig massa kilon när jag käka adhd-meds. Det jag gjorde var att jag började äta enbart på fasta tider, käkade bara kött/fisk/kyckling med sallad som tillbehör ej pommes, potatis, ris pasta mm. Jag gick minst en timma per dag när jag vägde som mest låg jag på 105 kg nu väger jag 73 kg. Just ja inge bröd heller käkade mycket ägg till frukost och lunch.
Jag är inne på den dieten nu med. Kött med sallad. Åt du frukost?

Edit, nu såg jag att du åt ägg till frukost.
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2019-03-25 kl. 18:39.
Citera
2019-03-25, 18:36
Gör av med mer energi än vad du får i dig.
Citera
2019-03-25, 18:38
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
.. Jag äter kanske 1000 kalorier per dag. Ibland inte ens det.
Jag försöker röra på mig ett par gånger i veckan. ..
Du rör på dig alldeles för lite. Du vet inte hur mycket du äter, ok, men man kan gissa att du äter för mycket och/eller fel saker. Vill du seriöst gå ner i vikt kan du gå/träna 2 tim dag (med intensitet så du svettas), kapa all cola etc, ät en burk tonfisk till middag, lägg dig lite hungrig/frusen. På ett grovt ungefär vad bodybuilders gör för att ta bort överflödigt fett inför tävling. Du kan gå upp nåt kg inledningsvis, men efter två veckor börjar färden neråt i byxstorlek. 8 kg/månad är rimligt att lätta.

Skit med dessa anti-depp-piller. Folk sväller upp och tappar könsdriften. Aldrig använt själv men sett andra bli smånöjda kuklösa fd män.
Senast redigerad av Starobrno 2019-03-25 kl. 18:45.
Citera
Medlem
Senapstjuvens avatar
Har du räknat dina kalorier och kommit fram till att du ligger på 1000 kcal per dag eller är det vad du tror? För det låter osannolikt att du skulle gå upp i vikt om du äter så lite.
Citera
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Jag är inne på den dieten nu med. Kött med sallad. Åt du frukost?

Mycket ägg kanske låter tråkigt men man håller sig länge på ägg.
Citera
2019-03-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Har du räknat dina kalorier och kommit fram till att du ligger på 1000 kcal per dag eller är det vad du tror? För det låter osannolikt att du skulle gå upp i vikt om du äter så lite.
Ingen frukost men två koppar kaffe.
Till lunch en lagad portion av normal, svensk mat. Köttfärssås med spaghetti, stekt kyckling med potatis. Någon gryta med ris mm. Typ så.
Kvällsmat blir en tapastallrik med några skivor skinka och ost och grönsaker.
Endast vatten till dryck, inga mellanmål.
Citera
2019-03-25, 18:46
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Så detta att jag är äldre har marginell betydelse?
Nej, ålder kan mycket väl ha stor betydelse. Den viktigaste anledningen gissar jag är att unga människor orkar röra sig mycket mer. Titta på barn, de har ofta fullt med energi, och springer och hoppar och har sig. Sedan antar jag att ungdomar klarar av att exempelvis trycka på extra hårt i bänkpressen jämfört med en äldre människa som väger lika mycket och har lika mycket muskler. De rör alltså på sig mer per minut.

Alla är vi olika. Men i princip de två enda faktorerna som reglerar vikten för alla människor är kalorier in och kalorier ut. Vissa människors tarmsystem är effektivare än andras. Således trycker dessa människor ut extra mycket energi från en lax, medan andra inte lyckas ta upp lika mycket näring från laxen.

Kalorier in sker självklart bara genom munnen. Kalorier ut sker på olika sätt. När själva kroppsfettet förbränns så omvandlas det till energi, vatten och koldioxid. Inget annat.
Så nästan det enda du kan påverka är hur mycket du äter och hur mycket du rör dig.
Citera
2019-03-25, 18:47
Medlem
Såhär låter det ju alltid i början för folk.

"Jag äter typ 2 vindruvor om dagen och springer 2 stycken maraton efter jobbet. Men äääändå går jag upp i vikt."

Folk inser inte hur mycket de faktiskt stoppar i sig alternativt hur lite de rör på sig.

Skulle du ätit 1000kcal per dag skulle du varit -900 kcal om dagen med en väldigt inaktiv livsstil. Vilket skulle resulterat i en stadig viktnedgång. Men nu ligger du förmodligen inte på minus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in