2019-03-25, 21:22
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Du refererar till Paulus. Jag litar inte på Paulus.

Jag litar inte på Koranen som anser att det bara finns 355 dagar om året och glömde soldagarna.
Citera
2019-03-25, 21:24
Medlem
Citat:
Menar du att alla kvinnorna i Metoo-rörelsen ljuger när de berättar om hur de blivit behandlade av västerländska män?

Jag skulle inte kalla det att ta på sig skuld. Snarare att förstå konsekvenser och ta ansvar.

Kvinnorna i Metoo-rörelsen blev inte utsatta för att de bar smink.

Då menar du alltså att det var kvinnornas fel, för att de valde att gå utanför dörren klädda på ett visst sätt? Och det är det vi ska bekämpa, kvinnornas klädval, allt för att uppnå total frihet?
Citera
2019-03-25, 21:25
Medlem
LadySwedens avatar
Man kan ju tro på Gud också. Det är ett alternativ.
Citera
2019-03-25, 21:26
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remidgrus
Så förutsatt att mannen kan behandla alla fruar lika, så tycker du att han kan få ha fyra fruar? Men en fru får inte ha fyra män? Var är allt ditt gapande om att män och kvinnor behandlas exakt lika?

Nu frågade han inte om sex för det första, utan hångel. Svara på frågan. En kvinna hånglar med sin pojkvän öppet på stan, det finns 20 vittnen. Vad tycker du bör hända med henne, enligt din tolkning av din bok?

För det andra så finns det MÅNGA som vill ha sex med publik. Ska dessa människor straffas, tycker du?

Hångel är inte en grovt omoralisk handling. Landets normer, regler och värderingar bör gälla. I muslimska länder skulle hångel inte leda till hårda straff men kanske tillsägelse, förargelseväckande beteende osv.

Du förstår fortfarande inte det där med 4 fruar. Männen jobbade förr i tiden och kvinnorna stannade hemma. Mannen fick ha 4 fruar för kvinnornas skull och inte för att han var man. Försök förstå budskapet.
Citera
2019-03-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Jag utger mig inte för att sitta på världens svar gällande Islam eller nåt annat. Jag är dock övertygad om att Muhammed var med om nåt extraordinärt i grottan. Kan säga att vi är en stor familj som är väldigt öppna men såklart troende men vi har personer som inte är praktiskt troende. Så valet att tro gjorde jag helt själv. Redan som 8 årig slog detta mig lika klart och tydligt som rinnande vatten! Detta tolkar jag som ett löfte från Gud att Muhammed talar sanning.

إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ( 1 )
NÄR SOLEN lindas in [i mörker],
وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ ( 2 )
och stjärnorna mister sitt sken,
وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ( 3 )
och bergen sätts i rörelse,
وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ ( 4 )
och de dräktiga kamelstona lämnas utan tillsyn,
وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ( 5 )
och de vilda djuren tyr sig till varandra,
وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ ( 6 )
och haven fattar eld,
وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ( 7 )
och själarna förs samman [de goda med de goda, de onda med de onda],
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ( 8 )
och den nyfödda, som begravdes levande, tillfrågas
بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ( 9 )
för vilket brott hon miste livet,
وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ( 10 )
och [räkenskapens] böcker öppnas,
وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ ( 11 )
och himlens [förhänge] dras ifrån,
وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ( 12 )
och helvetets [ugnar] fyras under,
وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ( 13 )
och paradiset görs synligt -
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ ( 14 )
[då] skall varje själ få veta vad den har fört med sig [till Domen].
فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ( 15 )
JAG kallar att vittna planeterna,
الْجَوَارِ الْكُنَّسِ ( 16 )
som, när de följer sina banor, döljer sig [under horisonten],
وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ ( 17 )
och natten, när dess mörker sänker sig,
وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ( 18 )
och morgonen, när den drar sitt [första] andetag. -
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ( 19 )
Denna [Skrift] är förvisso [Guds] ord, framsagda av en ädel budbärare,
ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ( 20 )
en som äger stor makt och vars plats är nära Herren till allmaktens tron,
مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ( 21 )
åtlydd och därtill högt betrodd!
وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ ( 22 )
Er landsman är inte besatt av andar -
وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ( 23 )
han såg helt visst [budbäraren] vid den klara horisonten -
وَمَا هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ ( 24 )
och han undanhåller ingenting av [vad han fått veta av] det som är dolt för människor.
وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ ( 25 )
Och i [Skriften] finns ingalunda ord av en utstött demon.
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ ( 26 )
Vilken väg skall ni [nu] slå in på [i försöken att beljuga och misstänkliggöra den]
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ( 27 )
Denna [Skrift] är ingenting mindre än en påminnelse till alla människor -
لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ ( 28 )
till dem av er som vill följa en rak väg.
وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ( 29 )
Men ni kan bara vilja [det] i den mån Gud, världarnas Herre, vill [att ni följer denna väg].

Det fetstilade ger mig ett löfte som går rakt in i hjärtat.

Med detta sagt så vet jag inte med säkerhet varför koranen kom på arabiska.

Vissa hävdar att mecka var världens centrum för handel och människor från olika delar av världen kom dit för att sälja och köpa varor, som dagens kina och USA. koranen kom ner i det området för att fler folk slag skulle nli medvetna om den när de kom dit för att köpa och sälja sina varor och att det blev på arabiska blev naturligt på grund av detta.

Andra säger att araber var från Ismael, att Gud hade gett Abraham ett löfte om att låta Isak och Ismael få lika många ättlingar som stjärnona på himlen, när abraham låg på sina knän och bad Gud skydda isamel och hans mamma när han tvingades att lämna de i öknen på grund av Isaks mammas befallning. Beträffande Isak uppfyllde Gud sitt löfte han sände profeter bland Israelerna som var sprungna ur isak men Ismels ättlingar skulle också få profteter eftersom Gud hade lovat Abraham att göra just detta och Gud bryter aldrig sitt löfte.
När abraham låg på sina knän med ansiktet böjd mot marken och händer upp mot skyn bad han Gud att skydda ismael och hans mamma. Gud besvarade bönen på direkten och sade att Ismaels ättlingar ska skyddas och hans ättlingar ska erövra länder och nationer och detta ställe där du sitter på ska flöda av rikedom och världens ögon ska vara riktade mor detta ställe. Detta ställe är dagens Saudiarabien som flöder av rikedom på grund av oljan. Gud bryter aldrig sitt löfte. vis, allsmäktig, helig och rättvis. En allena!

Detta var några av många förklringar på din fråga om varför koranen är på arabiska. Jag hävdar inte att jag har sanningen men i mina öron låter detta rimligt.

Nej, det är inget rimligt. Hade gud varit smart så hade han knappast gett uppgiften till en analfabet i forna Mellanöstern att sprida hans ord. Snarare till en vis man från Europa-trakten.

Tack för att du försökte dock.
Citera
2019-03-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Hångel är inte en grovt omoralisk handling. Landets normer, regler och värderingar bör gälla. I muslimska länder skulle hångel inte leda till hårda straff men kanske tillsägelse, förargelseväckande beteende osv.

Du förstår fortfarande inte det där med 4 fruar. Männen jobbade förr i tiden och kvinnorna stannade hemma. Mannen fick ha 4 fruar för kvinnornas skull och inte för att han var man. Försök förstå budskapet.

Vi diskuterar nutid, inte dåtid. Sluta slingra dig. Jag upprepar.

Bör män få ha fyra fruar idag, tycker du?

Bör kvinnor få ha fyra män idag, tycker du?

Människor som frivilligt har sex framför någon form av publik, låt oss säga gruppsex, hur bör dessa behandlas tycker du?
Citera
2019-03-25, 21:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Du förstår dig som sagt inte på religion. Du vet inte vad ”gud” är för något. Detta för att din art hör hemma på savannen.
Försök att utveckla ditt Logos, det är fantastiskt att vara människa.
Det är inte alla givet. När tiden är inne är tiden inne, men jag ser att Herren är på nedåtgående.

https://youtu.be/NoM0AT8fBvs

Fantastiskt blir det!
Citera
2019-03-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Japp, men det tror som bekant inte kristendomen på. Kristendomen tror på treenigheten bestående av Gud fadern, Gud sonen och Gud helige ande.
Det är kanske du som missförstått?
Vi tror på EN Gud men som manifesteras på olika sätt.
Även i Tanach finns Guds Heliga Ande eller hur.
Citera
2019-03-25, 21:32
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ja, tillräcklig koll för att ha genomakådat spektaklet.

Jag har tyvärr ingen muslimfamilj. Som svensk konvertit känner jag allt för väl till vad sminket och "kvinnokläderna" (du menar de maskulina attributen jeansen - arbetsbyxorna va?) syftar till.

Numera är jag nöjd med att sminka och klä upp mig hemma för min man. Jag behöver inte signalera tillgänglighet för andra män så som många gör för att de hoppas någon bättre ska dyka upp än den diskande stackars mannen hon har hemma.
Men visst är du också en "man"?
Citera
2019-03-25, 21:34
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Nej, det är inget rimligt. Hade gud varit smart så hade han knappast gett uppgiften till en analfabet i forna Mellanöstern att sprida hans ord. Snarare till en vis man från Europa-trakten.

Tack för att du försökte dock.
hahaha handlar frågan om etnicitet nu? rasist?

Nej, Gud var intelligent som sände en analfabet, annars hade profeten beskyllts för att vara författaren till koranen om författaren var hemmastadd i skriftkonst.
Citera
2019-03-25, 21:38
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Nej, kristendomen förstås. Vilken religion tror du reformatorerna sökte reformera? Eller du tror kanske att kristendomen endast var djävulens religion framtill 1500-talet, men av något outgrundlig anledning fortsatte protestanterna följa den nicensk-konstantinopoliska trosbekännelsen, den chalcedonska trosbekännelsen och använda katolsk-ortodox kanon (senare med de deuterokanoniska böckerna avlägsnade)?

Sant. Varför bibehöll man ovanstående trosbekännelser? Var det för att man inte hade samma historiska kunskaper om den första kyrkan?
Deurerokanonisa böckerna= Henoks bok mm?
Alltid undrat varför anglikanska kyrkan tog bort Henoks bok m m ur Kings James bibeln?
Då den etiopisk ortodoxa kyrkan alltid haft böckerna i sin bibel.
Fanns Henoks i Gustav Vasas bibel?
Lite OT men intressant.
Citera
2019-03-25, 21:40
Medlem
Islampeaceback1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remidgrus
Vi diskuterar nutid, inte dåtid. Sluta slingra dig. Jag upprepar.

Bör män få ha fyra fruar idag, tycker du?

Bör kvinnor få ha fyra män idag, tycker du?

Människor som frivilligt har sex framför någon form av publik, låt oss säga gruppsex, hur bör dessa behandlas tycker du?

Jag kan inte sharia lagar och därför uttalar mig inte om det. Dyu frågar vad jag tycker. Min personliga åsikt är att män och kvinnor är lika inför lagen. Ingen man bör ha fler än en kvinna åt gången och ingen kvinna bör få ha mer än en man åt gången. Jag predikar inte mångifte, jag säger att jag förstår budksapet i koranen som då tillät män 4 fruar. Viss skilland förstå det.

Väldigt få människor vill ha sex med publik och har de det så är det enligt vilket alnds lagar som helst förenat med restriktioner. I självaste sverige får inte människor ha sex i et offentliga rummet.

Du har fortfarande inte förstått mitt syfte. Jag är inte här för att säga att islamiska lagar ska gälla över allt. det ska vara si eller så. Allt är frivilligt. Mitt syfte är dessa: 1) minimera Islamofobin genom att förstå Islamofiber. 2) Förstå vilka kunskaper majoriteten av Islamofober har om islam. Hiitills har det visat sig att Islamofiber har väldigt begärnsade kunskap om Islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in