2019-03-25, 20:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Enligt en del muslimer predikade Jesus och profeterna på arabiska.

Jesus pratade arameiska. Arabiska var inte uppfunnet då.
Citera
2019-03-25, 20:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Även människor kallas för elohim i Bibeln, bl.a. Moses, men när substantivet syftar till Gud (YHWH), är det alltid i singular.

Återigen, det var inte så då. Genesis skrevs när judendomen var polyteistisk och genesis skrevs av flera olika författare med helt olika tolkningar av judendom. Och nej, Moses skrev inte Moseböckerna.
Citera
2019-03-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Jaha

Jag antar att det var pedofeten muhammed som satte oss högst upp i näringskedjan?

I min näringskedja är mitt använda bajspapper mer värt än dig,din djävla pedofildyrkare..
Du låter precis som en bajspappersdyrkare också.
Citera
2019-03-25, 20:32
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Återigen, det var inte så då. Genesis skrevs när judendomen var polyteistisk och genesis skrevs av flera olika författare med helt olika tolkningar av judendom. Och nej, Moses skrev inte Moseböckerna.

Nej, "judendomen" var definitivt inte polyteistisk när Genesis skrevs.
Citera
2019-03-25, 20:34
Medlem
Citat:
Och de flesta forskare anser att Moses inte ens funnits.
Citera
2019-03-25, 20:37
Medlem
Citat:
Även människor kallas för elohim i Bibeln, bl.a. Moses, men när substantivet syftar till Gud (YHWH), är det alltid i singular.

Stämmer väldigt bra. Du påminner om en haredi jag diskuterade med för några år sedan, som var väldigt beläst.
Citera
2019-03-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Man märker att du har stor koll på trans/transvetitit svängen..

Du är inte lite butter på att din muslimfamilj inte tycker att det är okej att du sminkar dig och klär dig i kvinnokläder?
Ja, tillräcklig koll för att ha genomakådat spektaklet.

Jag har tyvärr ingen muslimfamilj. Som svensk konvertit känner jag allt för väl till vad sminket och "kvinnokläderna" (du menar de maskulina attributen jeansen - arbetsbyxorna va?) syftar till.

Numera är jag nöjd med att sminka och klä upp mig hemma för min man. Jag behöver inte signalera tillgänglighet för andra män så som många gör för att de hoppas någon bättre ska dyka upp än den diskande stackars mannen hon har hemma.
Citera
2019-03-25, 20:42
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Enkelt! Det som står i koranen stämmer överens med vad som finns nedärvd i människans natur

Du kan fortsätta hur länge du vill om din religion, det är ändå inte sanningen du sprider och du kommer att bli dömd av Gud för att du inte trodde på hans enda son om du inte omvänder dig.
Citera
2019-03-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Du kan fortsätta hur länge du vill om din religion, det är ändå inte sanningen du sprider och du kommer att bli dömd av Gud för att du inte trodde på hans enda son om du inte omvänder dig.
I Bibeln står att Adam mfl också var Guds söner.
Citera
2019-03-25, 20:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, "judendomen" var definitivt inte polyteistisk när Genesis skrevs.

Jo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Origins_of_Judaism

Judendom var endast monoteistisk i den mån att de ansåg Tetragrammaton var den enda guden för judarna, men inte att det bara fanns en Gud. Tvärtom erkände judendomen ett plethora av Gudar, bara att ingen var värd att dyrkas förrutom deras. Det är det här som är en av de stora åsiktsfördelarna mellan åtminstone två av författarna till Genesis, d.v.s "Elohist" och "Yahwist".

Det var dock först i de sista böckerna i Gamla testamentet som judendomen börjar forma idén om att Tetragrammaton är alla människors gud och det är den falangen som Jesus tillhörde. Läser man hela GT så ser man att det finns en viss progression från den gamla polyteistiska judendomen till den lite mer flummiga varianten som urartar till Kristendomen.
Citera
2019-03-25, 20:58
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Jo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Origins_of_Judaism

Judendom var endast monoteistisk i den mån att de ansåg Tetragrammaton var den enda guden för judarna, men inte att det bara fanns en Gud. Tvärtom erkände judendomen ett plethora av Gudar, bara att ingen var värd att dyrkas förrutom deras. Det är det här som är en av de stora åsiktsfördelarna mellan åtminstone två av författarna till Genesis, d.v.s "Elohist" och "Yahwist".

Det var dock först i de sista böckerna i Gamla testamentet som judendomen börjar forma idén om att Tetragrammaton är alla människors gud och det är den falangen som Jesus tillhörde. Läser man hela GT så ser man att det finns en viss progression från den gamla polyteistiska judendomen till den lite mer flummiga varianten som urartar till Kristendomen.

Jag är bekant med teorin, men nej. Och elohim är dessutom inte synonymt med gudom.
Citera
2019-03-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Ja, tillräcklig koll för att ha genomakådat spektaklet.

Jag har tyvärr ingen muslimfamilj. Som svensk konvertit känner jag allt för väl till vad sminket och "kvinnokläderna" (du menar de maskulina attributen jeansen - arbetsbyxorna va?) syftar till.

Numera är jag nöjd med att sminka och klä upp mig hemma för min man. Jag behöver inte signalera tillgänglighet för andra män så som många gör för att de hoppas någon bättre ska dyka upp än den diskande stackars mannen hon har hemma.

Det är ju bara era män som saknar vett nog att begripa att en sminkad kvinna inte nödvändigtvis innebär tillgänglig, det problemet ligger ju hos män och knappast hos kvinnor.

Men du som underordnad kanske gärna tar på dig den skulden också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in