Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-24, 07:15
  #1
Medlem
Imorgon när lönen trillar in kommer jag nå mitt första mål som är 3 månadslöner i buffertsparande.
Har tänkt fortsätta sparandet på ISK hos Avanza.

1. Är det verkligen bara att kontrollera skatten och godkänna vid deklaration?
2. Behöver jag föra någon vidare statistik i Excel eller har Avanza tillräckligt bra gränssnitt?
3. Läste att det tar max 1 arbetsdag för uttag. Är det smart att ta 2 månadslöner (40 k) för investeringar? Känns tråkigt att ha pengarna ligga på ett konto med 0 ränta.


Övriga tips om läsning , podcasts eller liknande vore bra eftersom jag har 0 koll inom detta område.
Citera
2019-03-24, 07:19
  #2
Medlem
Conams avatar
Sätt in stålarna, sen kan du i lugn och ro använda dom! Tex avanza zero, iofs en fond men bekanta dig med tankesätt och läs på, och placera lite dåoch då.
Citera
2019-03-24, 08:08
  #3
Medlem
Lyssna på Avanzapodden. En bra podd för att lära sig långsiktigt sparande
Citera
2019-03-24, 08:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Imorgon när lönen trillar in kommer jag nå mitt första mål som är 3 månadslöner i buffertsparande.
Har tänkt fortsätta sparandet på ISK hos Avanza.

1. Är det verkligen bara att kontrollera skatten och godkänna vid deklaration?
2. Behöver jag föra någon vidare statistik i Excel eller har Avanza tillräckligt bra gränssnitt?
3. Läste att det tar max 1 arbetsdag för uttag. Är det smart att ta 2 månadslöner (40 k) för investeringar? Känns tråkigt att ha pengarna ligga på ett konto med 0 ränta.


Övriga tips om läsning , podcasts eller liknande vore bra eftersom jag har 0 koll inom detta område.
Köper du fonder kan det ta upp till 3 dagar att sälja dem. Sen 1 arbetsdag för uttag
Citera
2019-03-24, 08:18
  #5
Medlem
Podden Rikatillsammans gillar jag.

Många andra poddar om ekonomi har så mkt bullshit och ett helt onödigt språk då inte alla lyssnare jobbar som Traders eller på bank.
Citera
2019-03-24, 08:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Imorgon när lönen trillar in kommer jag nå mitt första mål som är 3 månadslöner i buffertsparande.
Har tänkt fortsätta sparandet på ISK hos Avanza.

1. Är det verkligen bara att kontrollera skatten och godkänna vid deklaration?
2. Behöver jag föra någon vidare statistik i Excel eller har Avanza tillräckligt bra gränssnitt?
3. Läste att det tar max 1 arbetsdag för uttag. Är det smart att ta 2 månadslöner (40 k) för investeringar? Känns tråkigt att ha pengarna ligga på ett konto med 0 ränta.


Övriga tips om läsning , podcasts eller liknande vore bra eftersom jag har 0 koll inom detta område.

1. Ja

2. Nej, det mesta går att se på Avanza. Möjligtvis om du ska göra en utdelningskalender.

3. Beror på var du placerar pengarna, men i överlag ja.
Citera
2019-03-24, 09:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Övriga tips om läsning , podcasts eller liknande vore bra eftersom jag har 0 koll inom detta område.

När jag var i din sits ägnade jag mig själv ca 1½h till att lyssna på Charley Ellis och Burton Malkiels samtal med Googles anställda. https://www.youtube.com/watch?v=HrYUOtCTHuk
Jag tror det var Celeno här på forumet som tipsade om det.

Alternativt kan du googla på Boglehead.
Citera
2019-03-24, 10:04
  #8
Medlem
Investera i att flytta från Sverige.

Eller varför flyttade du till Sverige över huvud taget kan man fråga sig...
Citera
2019-03-24, 10:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Imorgon när lönen trillar in kommer jag nå mitt första mål som är 3 månadslöner i buffertsparande.
Har tänkt fortsätta sparandet på ISK hos Avanza.

1. Är det verkligen bara att kontrollera skatten och godkänna vid deklaration?
2. Behöver jag föra någon vidare statistik i Excel eller har Avanza tillräckligt bra gränssnitt?
3. Läste att det tar max 1 arbetsdag för uttag. Är det smart att ta 2 månadslöner (40 k) för investeringar? Känns tråkigt att ha pengarna ligga på ett konto med 0 ränta.


Övriga tips om läsning , podcasts eller liknande vore bra eftersom jag har 0 koll inom detta område.

1. Ja. Använder du ISK eller KF är det "bara" att göra så. Klassiska Akite-fondkonto är det dock saker du behöver redovisa i deklarationen. Istället betalar man Schablonintäkt 4? gånger per år.

2. Tycker det räcker. Beror på hur nördig du vill vara

3. Ett tips är att investera bara pengar du inte direkt behöver inom en snar framtid. Ha kvar pengar på ditt vanliga buffertkonto och använd de för "vanliga" utgifter, sedan kan du investera resten i aktier eller fonder.

Lycka till!

Använder du twitter kan du säkert läsa om mycket roligt under hastagen #pratapengar eller #finanstwitter , även ställa fler frågor
Citera
2019-03-24, 11:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrahs
1. Ja. Använder du ISK eller KF är det "bara" att göra så. Klassiska Akite-fondkonto är det dock saker du behöver redovisa i deklarationen. Istället betalar man Schablonintäkt 4? gånger per år.

Man skattar på ISK en gång om året, i de vanliga deklarationstiderna. Men man betalar för det som fanns på kontot varje kvartal. Idén är att man inte ska kunna slippa skatten genom att ta ut pengarna innan årsskiftet och sätta in dem igen direkt efteråt. Man skattar även en kvartalsskatt på själva insättningen (den kommer också på deklarationen nästa år). Det hela är i princip automatiskt med ISK vilket är väldigt smidigt.
Citera
2019-03-24, 14:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Man skattar på ISK en gång om året, i de vanliga deklarationstiderna. Men man betalar för det som fanns på kontot varje kvartal. Idén är att man inte ska kunna slippa skatten genom att ta ut pengarna innan årsskiftet och sätta in dem igen direkt efteråt. Man skattar även en kvartalsskatt på själva insättningen (den kommer också på deklarationen nästa år). Det hela är i princip automatiskt med ISK vilket är väldigt smidigt.
Det är otroligt vad lite skatt man vetalar med ISK. Jag gjorde ett klipp på under två veckor och 25k... skatten blev 164 kronor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback