• 1
  • 2
2019-03-21, 16:54
Medlem
Lagen om olaga integritetsintrång är relativt ny och kunde börja tillämpas den 1 januari 2018. Straffet kan bli böter eller fängelse i i högst två år.

Flera personer filmade den allvarliga olyckan på motorvägen i Fruängen där en person omkom. Bilisterna tog upp telefonerna och filmade platsen när de passerade. Nu har flera personer anmälts för brott.
Både bilister och fotgängare är nu anmälda för att ha filmat olyckan. Personerna i bilarna är anmälda för att ha använt mobilen under färd och fotgängarna för brottet olaga integritetsintrång.
Både ordning och säkerhet stördes. Flera poliser fick sättas in för att agera mot människor som filmade olyckan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...lda-av-polisen
Citera
2019-03-21, 17:04
Medlem
Sooks avatar
Undrar vad de gör om SVT eller TV4 börjar filma...

Personligen så tycker jag man ska ha rätt att filma vafan som helst utomhus. Det kanske är folk som stör sig på det men egentligen, vad spelar det för roll.
Citera
2019-03-21, 17:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Lagen om olaga integritetsintrång är relativt ny och kunde börja tillämpas den 1 januari 2018. Straffet kan bli böter eller fängelse i i högst två år.

Flera personer filmade den allvarliga olyckan på motorvägen i Fruängen där en person omkom. Bilisterna tog upp telefonerna och filmade platsen när de passerade. Nu har flera personer anmälts för brott.
Både bilister och fotgängare är nu anmälda för att ha filmat olyckan. Personerna i bilarna är anmälda för att ha använt mobilen under färd och fotgängarna för brottet olaga integritetsintrång.
Både ordning och säkerhet stördes. Flera poliser fick sättas in för att agera mot människor som filmade olyckan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...lda-av-polisen

Hur kan det vara integritetsintrång att filma en händelse av allmänintresse på allmän plats? Hoppas det blir friande domar.
Citera
2019-03-21, 17:15
Medlem
jattelokas avatar
Med risk att låta som en konspirationsteoretiker så känns detta ändå som ett intrång i mitt fria liv att få filma på allmän plats. Det lär nog inte bara vara ordningsmatken som kan anmäla någon annan för detta. Hur ska man agera i ett samhälle där alla har en kamera inbyggd i telefonen? Om jag tar fram den på gångvägen och någon annan inte vill bli "fotad", kan denne anmäla mig?

Enligt Lawline
Citat:
Olaga integritetsintrång ska bli ett nytt brott i brottsbalken. Det innebär att det ska bli straffbart att sprida vissa typer av bilder eller andra uppgifter om någon annans privatliv. Det gäller om syftet är att allvarligt skada personen som blir utsatt för det. Riksdagen sa ja till regeringens förslag och ändringarna börjar gälla den 1 januari 2018

Hur kan man skada någons privatliv om denne avlidit?
Citera
2019-03-21, 17:29
Medlem
Äppelkäcks avatar
Varför ska man inte få filma/fota vad man vill för eget bruk?
Är det inte förrän man publicerar sina alster på t.ex Facebook, i tidningar eller på allmänna möten som det är integritetsintrång och straffbart?
Citera
2019-03-21, 18:12
Medlem
pirata-codexas avatar
Personligen anser jag att man inte borde få filma eller ta bilder av en person som inte vill det.
Jag hoppas dessa filmare åker hårt fakstist
Citera
2019-03-21, 18:22
Medlem
Olaga integritetsintrång: Flera bilister filmade dödsolycka, Fruängen/E4, 2019-03-21

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...flera-anmalda/

Citat:
Filmade dödsolycka i Fruängen - flera anmälda

Olyckan med dödlig utgång på motorvägen vid Fruängen torsdagen den 21 mars fick många nyfikna och förbipasserande att ta upp telefonerna och filma. Flera filmare anmäldes för brott.

– Jag och mina kolleger känner mycket olust och upprördhet över den likgiltighet som människor visar, säger Filip Rundberg som ledde polisinsatsen på plats.

Det rörde sig båda om människor som körde förbi olycksplatsen och filmade och människor som filmade från en gångbro precis ovanför det demolerade fordonet där räddningsarbetet pågick.

Att arbeta på platsen med ordning, säkerhet och att verka för att räddningstjänsten kunde utföra sitt arbete var naturligtvis prioriterat men flera poliser fick sättas in för att agera mot filmare.

Tre personer rapporterades för att de använt mobilen under färd. Ytterligare tre personer anmäldes för brottet olaga integritetsintrång.

– Det innebär att personen som filmar också sprider materialet vilket vi ansåg oss ha information om att det gjorts, säger Filip Rundberg och tillägger att de bara ingrep mot ett mycket litet antal personer i förhållande till hur många som filmade.

Olyckan inträffade tidig morgon torsdag den 21 mars på E4:an vid Fruängen i södra Stockholm. En lastbil körde in i ett fundament och föraren avled i olyckan.

Vad säger ni om detta?

Vad är det för hyenor som känner sig nödgade att filma vid en trafikolycka?
Citera
2019-03-21, 18:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...flera-anmalda/

Vad säger ni om detta?

Vad är det för hyenor som känner sig nödgade att filma vid en trafikolycka?

Det finns redan en tråd:

(FB) Trafikbrott och integritetsintrång. Kommer någon asgam bli fälld?

Sen ligger nog din mer rätt iofs.
Citera
2019-03-21, 18:33
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirata-codexa
Personligen anser jag att man inte borde få filma eller ta bilder av en person som inte vill det.
Jag hoppas dessa filmare åker hårt fakstist
Ska man fråga en död person om han eller hon vill bli filmad?
Citera
2019-03-21, 18:38
Medlem
pirata-codexas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Ska man fråga en död person om han eller hon vill bli filmad?

Av sund vanlig respekt borde man inte ens fundera på att filma någon som dött. Lika lite som DU vill se en gorefilm där DIN egen mamma eller dotter blir gruppvåldtagen och dekapiterad?

Som jag sa tidigare, jag anser att man inte ska få filma eller ta bilder på någon som inte vill det.
Att ta bilder av ett lik, ja det borde ju säga sig själv?
Citera
2019-03-21, 19:02
Medlem
Hade inte bilderna på Ebba spridits, hade kanske terrordådet i Nya Zeeland aldrig hänt.
Citera
2019-03-21, 19:03
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto