Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-21, 21:55
  #1
Medlem
Jag och min sambo har precis fått ett lånelöfte. Pga att jag varit sjukskriven plus mammaledig i ett år så fick vi lite mindre än väntat då jag haft lägre inkomst pga det.

Jag kommer börja jobba detta året igen och tjäna mer än vad som står i själva lånavtalet. Och vi tänkte köpa hus snarast. Jag undrar därför om vi skulle kunna lägga till en borgensman? Eller medlåntagare för att höja lånelöftet?

Min fråga är: om min pappa skulle stå med som borgenär på tex ett lånelöfte på 4000000 kr och han i framtiden själv behöver ta ett lån. Kommer det stå i hans UC att han har lån på 4000000 då? Kommer detta synas? Eller är det bara en UC som kommer synas som sedan försvinner?

Jag och min sambo är ju huvudlåntagare och han kommer aldrig behöva betala en krona. Men det är ju segt om det ska se ut som han själv har ett lån på flera miljoner. Vet någon hur det kommer synas?

Tack på förhand!
Citera
2019-03-21, 22:06
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Ja, det kan fungera om banken går med på det, medlåntagare är inte särskilt ovanligt.
Och ja, det kommer att synas på din fars UC.
Citera
2019-03-21, 22:12
  #3
Medlem
Det kommer synas att han har lånet. Eftersom han kommer vara fullt betalningsskyldig i en krissituation så är det samma sak som att han tar lånet själv. Vad ni bedyrar spelar inte jättestor roll för banken, de tittar på de hårda siffrorna. Ett tips kan ju vara att plocka bort honom från lånet så fort du tjänar tillräckligt för att banken ska vara nöjda även utan borgensman.
Citera
2019-03-21, 22:21
  #4
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Jag och min sambo har precis fått ett lånelöfte. Pga att jag varit sjukskriven plus mammaledig i ett år så fick vi lite mindre än väntat då jag haft lägre inkomst pga det.

Jag kommer börja jobba detta året igen och tjäna mer än vad som står i själva lånavtalet. Och vi tänkte köpa hus snarast. Jag undrar därför om vi skulle kunna lägga till en borgensman? Eller medlåntagare för att höja lånelöftet?

Min fråga är: om min pappa skulle stå med som borgenär på tex ett lånelöfte på 4000000 kr och han i framtiden själv behöver ta ett lån. Kommer det stå i hans UC att han har lån på 4000000 då? Kommer detta synas? Eller är det bara en UC som kommer synas som sedan försvinner?

Jag och min sambo är ju huvudlåntagare och han kommer aldrig behöva betala en krona. Men det är ju segt om det ska se ut som han själv har ett lån på flera miljoner. Vet någon hur det kommer synas?

Tack på förhand!

Medlåntagare har i stor utsträckning ersatt borgensmän vad avser bostadslån och det är väl lika bra det eftersom nio svenskar av tio inte kan skilja på borgenär = den som lånar ut pengar och borgensman = den som åtar sig att fullfölja låntagarens åtagande.
__________________
Senast redigerad av Omaskeradmask 2019-03-21 kl. 22:24.
Citera
2019-03-21, 22:31
  #5
Medlem
Det är lite olika, numera brukar banken vilja att man bär skulderna själva utan att ha borgenär.
Citera
2019-03-21, 22:33
  #6
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Det är lite olika, numera brukar banken vilja att man bär skulderna själva utan att ha borgenär.

Precis! SEB kör enbart med medlåntagare numera.

Och ett tips från coachen! Borga aldrig aldrig aldrig åt någon mer än möjligen egna barn!
Citera
2019-03-21, 22:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Det är lite olika, numera brukar banken vilja att man bär skulderna själva utan att ha borgenär.

Oj. Hur lyckas man med det?
Citera
2019-03-21, 22:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Oj. Hur lyckas man med det?
Bra lön är A och O och inte för gammal, absolut inte pensionär.
Citera
2019-03-21, 22:53
  #9
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Precis! SEB kör enbart med medlåntagare numera.

Och ett tips från coachen! Borga aldrig aldrig aldrig åt någon mer än möjligen egna barn!

Inte ens för egna barn, har goda vänner som gjorde detta, barnet började knarka och borgenärsfamiljen blev tvungna att sälja sitt hus...
Citera
2019-03-21, 23:01
  #10
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Bra lön är A och O och inte för gammal, absolut inte pensionär.
En borgenär är den som lånar ut pengar (alltså banken) en borgensman är den som går i god och intygar sitt ansvar för lånet (medlåntagre)

Att ta ett lån utan borgenär (banken) är nog svårt.
Citera
2019-03-21, 23:09
  #11
Medlem
Så om han är medlåntagare med oss så kan det även bli svårt för honom att ta ett eget större lån i framtiden? (Om det nu skulle behövas till något)
Citera
2019-03-21, 23:25
  #12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
Inte ens för egna barn, har goda vänner som gjorde detta, barnet började knarka och borgenärsfamiljen blev tvungna att sälja sitt hus...

Ok! Suger i mig den infon!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback