Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Ok, antar att jag kommer slappna av mer och mer ju oftare jag går dit. Helt ärligt kommer det upp en hel del otrevliga saker som jag helst av allt vill glömma, därför är det lite svårt att slappna av helt även om det råder tystnadsplikt. Kommer hemska minnen att dyka upp och försvinna likt heliumbalonger på marknader, dvs, de flyger iväg och man ser dem aldrig igen eller kommer de att stanna kvar? Hur blir jag av med det som kommer fram?
Vilket är rätt forum då?
Du behöver nog tala mer med din hypnoterapeut om dennes erfarenheter av liknande fall & vad han strävar efter skall ske med dina minnen/känslor.
Är hypnoterapeuten öppen för att händelser i tidigare liv kan påverka omedvetet & skapa problem i detta livet? Isåfall hör tråden absolut hemma här.
Jag har läst något om två olika metoder hypnoterapeuter använt, dels djupare hypnos där man blottar obehagliga minnen (oftast från detta liv) - och suggererar glömska, så att de göms undan ännu effektivare än förut. Detta innebär förstås en risk att samma minnen/problem kommer upp igen senare. En modernare metod är väl som du beskriver, att man plockar fram & genomlever de förträngda känslorna igen under lätt hypnos - och får oftast en lättnad av det. Det är normalt att inte känna sig hypnotiserad & att man minns allt. Dock kan tidsuppfattningen bli förvrängd.
Fler sessioner kan ge effektivare bearbetning - men alla är väl inte lika lätt botade.
Det gäller väl att det är rätt ände man nystar i, så att det inte är något ännu djupare som skapar problemet?
.
Be hypnotisören att ge en fri instruktion nästa gång, t ex "gå till en tid då ditt problem började" eller liknande. Kanske hamnar du i barndomen, kanske i en fantasi/allegori av ett tidigare liv som hjälper dig att förstå dig själv,
kanske hamnar du i ett verifierbart verkligt tidigare liv som också det hjälper dig att förstå dig själv.
(finns det verifierade tidigare liv som kommit via hypnos? Ja, många, t ex polisen Robert L.Snow som verifierade sitt liv som konstnären Carroll Beckwith från obskyra källor han inte kunde ha sett före hypnosen.
http://www.ial.goldthread.com/snow.html)