2006-03-03, 21:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Hon är helt öppen för både detta och tidigare liv. Än så länge har det bara handlat om händelser i det här livet. Jag vill gärna prova regressionshypnos också så småningom men det känns som om jag har en del kvar att göra innan det är dags för tidigare liv.

En kort kommentar bara. En regression är att gå tillbaka i tiden, när man emotionellt och kroppsligen kan känna sig som ett litet barn igen. Det är fullständigt normalt och är vad hypnoterapi syftar till för att lösa upp de emotionella knutar som finns vid just den åldern.

Tidigare liv-regressioner är att gå tillbaka till just ett Tidigare Liv. Oavsett om man tror att detta är rena fantasier eller äkta vara, så kan det vara ett mycket bra redskap att leva ut ångest på.

Jag tycker nog du ska ta ett ordentligt snack med din terapeut och återigen få klarhet i vad terapin syftar till, så att denne ingående förklarar vad ni försöker åstadkomma. Det handlar om att återuppleva just de hemska minnen du talar om, med både kropp och själ närvarande. Såsmåningom kommer du till ett bortträngt minne, det som är själva knuten, och då händer det grejor ser du

Citat:
Det är ungefär så hon har gjort hittills, "gå tillbaka till när du var liten, ta fram ett lyckligt minne" osv. Det som jag tycker känns lite b är att hon inte har något psykologutbildning. Är det meningen att man ska prata om det som kommer fram efteråt eller är det passerat när hypnosen är över, att det stannar där och sedan går man vidare?

Framförallt ska associationerna vara fria. Låta ett minne, vilket som helst, komma till dig. Om hon styrt dina minnen till lyckliga sådana, kan det ha flera orsaker. Dels att du kanske just upplevt något otrevligt så att hon vill få dig att må bra efter det som just hänt. Dels kan det vara så enkelt att hon vill få igång din minnes-process, och då kan det vara enklare att komma ihåg de roliga minnena.

Men när ni är varma i kläderna ska det vara helt fria associationer, d v s du sköter hela ruljansen och hon antecknar, samt hjälper dig/stöter på när det behövs.

Angående psykologutbildning så är Hypnoterapeut en lekmannautbildning som är bona fide i de anglosaxiska länderna. Var glad att hon kallar sig hypnoterapeut, det betyder att hon litar till sin förmåga. En del går som katt kring het gröt runt begreppet hypnos, och kallar sig ditten och datten!

Angående att prata om det efteråt, är det ingen idé att intellektualisera. Hon gör dig ingen tjänst genom att diskutera igenom det du varit med om, att "ge svar" s a s. Gå därifrån och låt tankarna komma till dig på egen hand. De kommer bubbla upp, och det hjälper din process redan till nästa gång.

Citat:
Jag känner att jag skulle vilja prata om en del saker efteråt men hon säger att är mer som en guide som leder mig till rätt dörrar och att jag själv får gå in där. Det kanske inte är meningen att det ska ältas efteråt och då behövs ingen psykolog men det känns lite skumt att bara släppa det och gå vidare tycker jag. Det är inte så att hon absolut inte svarar på frågor efteråt men... jag vet inte... hon kan en hel del så en titel är ju inte alltid ett måste heller. Får ta det med henne nästa jag ska dit, tror det är på fredag.

Det viktigaste är att ni har en god klient/terapeut-relation. Om du känner dig bekväm att öppna dig för henne oavsett skratt, gråt eller ilska, så är det en god relation. Om du skulle börja tycka illa om henne, så avbryt inte terapin. Det är antagligen ett motstånd mot hela processen, och ett tecken på att du närmar dig kärnan. Det behöver naturligtvis inte hända, jag säger det bara i förebyggande syfte att du ska veta att det är en "bra känsla".

Lycka till!
Citera
2006-03-03, 21:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ok, antar att jag kommer slappna av mer och mer ju oftare jag går dit. Helt ärligt kommer det upp en hel del otrevliga saker som jag helst av allt vill glömma, därför är det lite svårt att slappna av helt även om det råder tystnadsplikt. Kommer hemska minnen att dyka upp och försvinna likt heliumbalonger på marknader, dvs, de flyger iväg och man ser dem aldrig igen eller kommer de att stanna kvar? Hur blir jag av med det som kommer fram?

De kommer inte "fastna", men de kommer skapa tankeställare hos dig, och öka din förståelse och helhetsbild av dig själv. Det är dock ingen idé att du analyserar sönder minnena, låt de vara där och låt dig själv återuppleva barndomsminnen även när du inte är under hypnos.

Du blir inte av med dem, eftersom de är minnen. Däremot kan minnena inte göra dig illa. De kommer däremot hjälpa processen att gå framåt till vad processen syftar till - att släppa fram det som egentligen trycker dig!

Jag antar att du får öva självhypnos också?

Citat:
Jag får uppgifter efter varje gång som jag ska ta in, fundera och skriva om, det blir en hel del. Det är ganska jobbigt att rota fram gamla saker, jag har återupptäckt en hel del av mig själv och fått tillbaka en del ilska mot personer i min närhet och en massa andra grejer, om jag skriver en dag orkar jag inte skriva något dagen efter eftersom tankarna rusar för fullt, tur att jag inte är så gammal

Bra! Låt det vara så!! Jag tycker du verkar ta din process på allvar, och det är ett mycket gott tecken!
Citera
2006-03-05, 14:55
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Text..
Tack för bra svar!

Jag var där i fredags, tredje gången hittills. Jag hade med mig en hel del frågor som vi pratade igenom innan hypnosen, bl a att jag fortfarande kan styra tankarna. Hon sa att det intellektuella varningssystemet eller vad man ska kalla det hela tiden reagerar mot det okända, det är därför det blir en massa frågor. Om jag bara kan komma förbi det kommer det gå bra sa hon, alla som gör det här får sådana tvivel och frågor osv. Förhållandet till henne känns bra, hon har jobbat med detta i ca 10 år och gör andra behandlingar också så även om det känns skumt (intellektet...) så känns det bra. Hon pratade om att det i början handlar om att medvetandegöra en klump, t.ex. ett stort problem som finns i medvetandet och sedan gå på rötterna, dvs minnen som ligger i det undermedvetna om jag minns rätt.

Efter att ha pratat igenom det här la jag mig på sängen, slappnar av och hon börjar läsa sin text, en trappa ner mot avslappning... Jag märker hur en massa tankar poppar upp, jag försöker slå bort dem men det är svårt. Efter en stund får jag en känsla i pannan som sprider sig från vänster till höger och sedan när över axlarna. "Vad fan är det här?" undrar jag och börjar tänka på vad som händer, alla andra tankar försvinner. Efter en stund kommer en liknande känsla och går över hela kroppen från vänster till höger, inget obehag eller så, men kroppen känns konstig, allt domnar bort, det känns som om ena benet drar sig lite uppåt även om jag inte rör nåt, alla fingrarna ömmar, till slut även händerna. De enda intryck jag känner är hennes röst och känslan i min kropp, smått vibrerande. Jag är på ett sätt medveten men de minnen/tankar som kommer upp efter vad hon sagt och frågat säger jag rakt ut, det fanns inget som hindrade det till skillnad från förra gången. Det är svårt att beskriva men känslan av att vara så avslappnad i kroppen och att det som kom upp också kom ut var befriande.. Jag har aldrig upplevt något liknande förut.

Även om det är en pärs att skriva ner allt och minnen som kommer tillbaka så känns det definitivt värt det.
Citera
2006-03-05, 20:04
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tack för bra svar!

Jag var där i fredags, tredje gången hittills. Jag hade med mig en hel del frågor som vi pratade igenom innan hypnosen, bl a att jag fortfarande kan styra tankarna. Hon sa att det intellektuella varningssystemet eller vad man ska kalla det hela tiden reagerar mot det okända, det är därför det blir en massa frågor. Om jag bara kan komma förbi det kommer det gå bra sa hon, alla som gör det här får sådana tvivel och frågor osv. Förhållandet till henne känns bra, hon har jobbat med detta i ca 10 år och gör andra behandlingar också så även om det känns skumt (intellektet...) så känns det bra. Hon pratade om att det i början handlar om att medvetandegöra en klump, t.ex. ett stort problem som finns i medvetandet och sedan gå på rötterna, dvs minnen som ligger i det undermedvetna om jag minns rätt.

Efter att ha pratat igenom det här la jag mig på sängen, slappnar av och hon börjar läsa sin text, en trappa ner mot avslappning... Jag märker hur en massa tankar poppar upp, jag försöker slå bort dem men det är svårt. Efter en stund får jag en känsla i pannan som sprider sig från vänster till höger och sedan när över axlarna. "Vad fan är det här?" undrar jag och börjar tänka på vad som händer, alla andra tankar försvinner. Efter en stund kommer en liknande känsla och går över hela kroppen från vänster till höger, inget obehag eller så, men kroppen känns konstig, allt domnar bort, det känns som om ena benet drar sig lite uppåt även om jag inte rör nåt, alla fingrarna ömmar, till slut även händerna. De enda intryck jag känner är hennes röst och känslan i min kropp, smått vibrerande. Jag är på ett sätt medveten men de minnen/tankar som kommer upp efter vad hon sagt och frågat säger jag rakt ut, det fanns inget som hindrade det till skillnad från förra gången. Det är svårt att beskriva men känslan av att vara så avslappnad i kroppen och att det som kom upp också kom ut var befriande.. Jag har aldrig upplevt något liknande förut.

Även om det är en pärs att skriva ner allt och minnen som kommer tillbaka så känns det definitivt värt det

Bra, Brevmannen!

Känns som att du tog det på allvar, och släppte kontrollen. Vi har alla olika grader av kontrollbehov. I vissa situationer har vi mer än andra. Det kan, som här, ta ett par gånger att släppa det för att våga lita på sig själv i situationen. Det du varit med om är alltså fullständigt normalt, och nästa gång är du redan bekant med den här befriande tillitsfulla känslan från sist, så det är bara att köra på!

Lycka till!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in