Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-20, 16:30
  #1
Medlem
Silentminds avatar
Tjena, gjorde en rejäl jävla tabbe nyss. Var in på Skatteverkets hemsida för att se min skatteåterbäring. Jag har alltid skött detta via posten tidigare så är förhållandevis ny till det hela. Fick det glädjande beskedet att jag kommer få tillbaka 8000, nice! Jag förstod inte riktigt processen på hemsidan och deklarerade i samma veva...

Nu står det som så att tidiga digitala deklarationer blir utbetalade första halvan av april. Jag har ingen digital brevlåda men det kanske inte spelar någon roll?

Nu till frågan, jag går på SOC för nuvarande och påbörjar min anställning den 1a maj och är inskriven hos soc tills dess. Kan jag kontakta skatteverket och begära en senare utbetalning, juni eller augusti-september så jag inte har med SOC att göra när pengarna går in? Kan jag "avbryta" min inskickade deklaration och begära en fysisk med posten så jag hamnar i utbetalningsvågen för juni?

Tack.
__________________
Senast redigerad av Silentmind 2019-03-20 kl. 16:30. Anledning: Tydligare rubrik.
Citera
2019-03-20, 16:37
  #2
Medlem
Så att du kan mygla til dig av MINA inbetalda skattepengar, nejdu det får du inte seru.
Citera
2019-03-20, 16:43
  #3
Medlem
Silentminds avatar
Otroligt relevant svar. Jag får min första lön i efterskott, alltså i slutet av juni. Kommer mina skattepengar i mitten av april och soc stryper försörjningsstödet till följd av det så betyder det att jag har ungefär 8000 att leva på för från mitten av april till slutet av juni, vilket skulle suga rätt rejält.
Citera
2019-03-20, 16:51
  #4
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Otroligt relevant svar. Jag får min första lön i efterskott, alltså i slutet av juni. Kommer mina skattepengar i mitten av april och soc stryper försörjningsstödet till följd av det så betyder det att jag har ungefär 8000 att leva på för från mitten av april till slutet av juni, vilket skulle suga rätt rejält.

De drar bara av 8000 kr från den summa du skulle fått under perioden. Har en bekant som arbetar inom Socialförvaltningen, så är det enligt henne iaf, de ska även se uppgifter från Skatteverk och Försäkringskassa i sina system.
Citera
2019-03-20, 17:04
  #5
Medlem
Silentminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
De drar bara av 8000 kr från den summa du skulle fått under perioden. Har en bekant som arbetar inom Socialförvaltningen, så är det enligt henne iaf, de ska även se uppgifter från Skatteverk och Försäkringskassa i sina system.
Okej, då förstår jag lite mer.

Det jag tänkte mest var väl om det på någotvis går att få skatteverket att skjuta på utbetalningen tills efter 1/5/2019.

Jag är övertygad om att det kommer bli en riktigt knivig sits om soc får syn på utbetalningen innan dess. Skulle jag bli fast med min skatteåterbäring i mitten av april och uteblivet försörjningsstöd som följd av det så har jag ungefär 4000 att klara mig på tills slutet av maj efter att aprils räkningar är betalda. Sen när nästa våg av räkningar ska in i maj är jag inte säker på om jag har pengar och sen är jag garanterat pank fram tills slutet av juni då första lönen kommer.

Jag hoppas ni ser problemet...
__________________
Senast redigerad av Silentmind 2019-03-20 kl. 17:06.
Citera
2019-03-20, 17:06
  #6
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Okej, då förstår jag lite mer.

Det jag tänkte mest var väl om det på någotvis går att få skatteverket att skjuta på utbetalningen tills efter 1/5/2019.

Jag är övertygad om att det kommer bli en riktigt knivig sits om soc får syn på utbetalningen innan dess. Skulle jag bli fast med min skatteåterbäring i mitten av april och uteblivet försörjningsstöd som följd av det så har jag ungefär 4000 att klara mig på tills slutet av maj efter att aprils räkningar är betalda. Sen när nästa våg av räkningar ska in i maj är jag inte säker på om jag har pengar och sen är jag garanterat pank fram tills slutet av juni då första lönen kommer.

Jag hoppas ni ser problemet...

Öppna konto i någon annan bank och ändra utbetalningskontot hos skatteverket till det nya kontot. Win.
Citera
2019-03-20, 17:08
  #7
Medlem
Silentminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Öppna konto i någon annan bank och ändra utbetalningskontot hos skatteverket till det nya kontot. Win.
Är det säkert då? Soc vill att man ska redovisa samtliga konton och om de samarbetar med skatteverket bör de kanske se om pengarna går till ett annat konto än det dem har för sina utbetalningar av försörjningsstöd.
Citera
2019-03-20, 17:13
  #8
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Är det säkert då? Soc vill att man ska redovisa samtliga konton och om de samarbetar med skatteverket bör de kanske se om pengarna går till ett annat konto än det dem har för sina utbetalningar av försörjningsstöd.

Det kan nog bli problem då ja, sant - du måste väl dessutom ge dem fullmakt att kolla för att få pengar från soc antar jag?

Går det att annullera den digitala deklarationen? Annars är det nog rätt kört.
Citera
2019-03-20, 17:16
  #9
Medlem
Silentminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det kan nog bli problem då ja, sant - du måste väl dessutom ge dem fullmakt att kolla för att få pengar från soc antar jag?

Går det att annullera den digitala deklarationen? Annars är det nog rätt kört.

Har mailat Skatteverket ang att annullera den men det skulle ta ungefär en vecka att få svar. Alternativt att få pengarna på ett skattekonto eller försöka hävda att jag betalade min kollektivtrafik till jobbet i somras och höstas, bara för att dryga ut processen.
Citera
2019-03-20, 17:20
  #10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Har mailat Skatteverket ang att annullera den men det skulle ta ungefär en vecka att få svar. Alternativt att få pengarna på ett skattekonto eller försöka hävda att jag betalade min kollektivtrafik till jobbet i somras och höstas, bara för att dryga ut processen.

"2 april
Oavsett om du är löntagare eller pensionär kan du få din skatteåterbäring redan i april. För att få din skatteåterbäring innan påsk krävs att du:

Godkänner deklarationen utan ändringar, avdrag eller tillägg.
Deklarerar digitalt i appen eller e-tjänsten.
Deklarera senast den 2 april 2019.
Anmäla bankkonto hos Skatteverket för att få automatisk utbetalning till ditt konto."

Detta från skatteverkets hemsida, borde innebära att du kan göra en ändring på någon krona på någon uppgift så faller utbetalning i april - men då dröjer det till augusti innan du får pengarna istället.
Citera
2019-03-20, 17:28
  #11
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"2 april
Oavsett om du är löntagare eller pensionär kan du få din skatteåterbäring redan i april. För att få din skatteåterbäring innan påsk krävs att du:

Godkänner deklarationen utan ändringar, avdrag eller tillägg.
Deklarerar digitalt i appen eller e-tjänsten.
Deklarera senast den 2 april 2019.
Anmäla bankkonto hos Skatteverket för att få automatisk utbetalning till ditt konto."

Detta från skatteverkets hemsida, borde innebära att du kan göra en ändring på någon krona på någon uppgift så faller utbetalning i april - men då dröjer det till augusti innan du får pengarna istället.
Nä, midsommar.
Citera
2019-03-20, 17:30
  #12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Kan jag kontakta skatteverket och begära en senare utbetalning, juni eller augusti-september så jag inte har med SOC att göra när pengarna går in?
Tack.

”Hej skatteverket, kan ni hjälpa mig fuska med mitt försörjningsstöd?” Hur tror du själv att det samtalet skulle gå?

Det du vill uppnå är dock jätteenkelt att ordna, men jag väljer att inte hjälpa dig på moraliska grunder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback