2019-03-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast hat föder har och våld föder våld.
Är inte förvånad om det händer något mindre attentat i närtid.
Man ska inte tro väst är så oskyldig.
Om inte USA och Ryssland varit så involverade i Mellanöstern så hade kanske inte ens terrorism existerat.
Blossade väl upp rejält när AQ bildades och det var ju efter att Ryssland härjat i Afghanistan.
Som sagt våld föder våld.
Nu har man besegrat IS militärt, men en ideologi försvinner inte för att man bombar bort en grupp.
Ska man få bort terror får man nog använda en annan taktik. Varför inte prova dialog?
Våld löser ingenting på sikt.

Inget av det du skriver har jag motsatt mig.

Konstaterar bara fakta att vi redan lever i det. Terrorismen finns här. Att SÄPO stoppat ett antal nära föreliggande attentat säger väl allt. Denna händelse kommer inte att göra det värre än vad det redan är.
Ideologin du pratar om fanns långt innan IS och kommer att finnas LÄNGE, LÄNGE. Det är kulturer som utan överdrift lever som Väst gjorde för flera hundratals år sedan.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Skytten Brenton lever han? Har inte följt tråden så intensivt.
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Läser nu att Bangladesh cricketlandslag var nära att stryka med vid mosken

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/L08L6V/landslag-nara-att-hamna-i-terrordadet

De pallade inte att spela matchen eftersom de var i närheten?

Reagerar på att svenska media försöker kräma det sista ur Ebbas föräldrar och vill att de ska uttala sig om hur de upplever skjutningen på andra sidan jorden, har de inte lidit nog?
Citera
Medlem
Steinarrs avatar
Vilket jävla oflyt att han var tvungen att fokusera på Ebba och Sverige så mycket.

Nu kommer Säpo få jobba ordentligt.....
Citera
Medlem
på tal om videon, reagerade ej alls- blivit för avtraumatiserade genom alla tv-spel nog - eller liveleak. däremot var det hemskt att se kvinnan skrika på hjälp efter hon låg på marken och mannen gick fram och sköt henne i huvudet.
aja, han spelade ej fotboll med halshuggna huvuden som talibern gjort (finns videos på liveleak) så kunde ha varit värre.
Citera
2019-03-15, 10:22
Medlem
Först måste jag beklaga situationen, ingen som inte själv har varit där kan förstå sorgen av att förlora en nära vän.

Samtidigt så har jag i åratal påtalat att detta kommer att ske. Vi "normala" människor förväntar oss att samhället ska ta hand om buset och ge dem straff som åtminstone i någon grad motsvarar gärningen. Som läget är nu ser samhället hela tiden till busets väl och mer eller mindre skiter i de som blir drabbade.

Ta bara problematiken kring Ebba...

Om någon hade våldtagit mördat någon av mina kära och jag tvingat se på när samhället inte har resurser att hjälpa mig att få någon form av upprättelse. Hur hade man reagerat då ?

Läser man kommentarerna på på detta forum så legitimeras ju allt ifrån stegling till halshuggning. Enligt mig så är det en ganska naturligt beteende av en drabbad vanligtvis stannar ju detta vi ord och det ska vi vara tacksamma för.

Det finns dock de som känner att allt tagit ifrån dem och agerar på detta sätt och tyvärr det här är bara början.

Nu får vi självklart se vad som ligger bakom denna "terror" handling. Jag personligen skulle vara mycket försiktig att uttala mig i de termerna innan vi vet.

Det kan lika gärna var en pappa som fått begrava sin dotter

// Shas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Skytten Brenton lever han? Har inte följt tråden så intensivt.

Behöver du inte göra ehller. Det räcker att läsa tidningen så får du veta att han lever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifly
Det är muslimerna som är skyldiga till detta. Deras skitbok som uppmanar till mord har lett till detta dåd.

Det är det ökade främlingshatet ioch islamofobin som leder till ökad vit fascistterror
Citera
Medlem
Detta lär inspirera många muslimska terrorister. Att börja utföra attentat med Go-Pros.
Detta har jag varnat för länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskalanaha
Läs manifestet först. Han är inte serb. Han har inspirerats däremot av flera olika länder som historiskt sett mördat muslimer och andra kulturer. Han hyllar serber, tyska nazister etc.

Hans twitter är ju fylld med serbiska namn
Citera
2019-03-15, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskalanaha
Behöver du inte göra ehller. Det räcker att läsa tidningen så får du veta att han lever.

Jepp. Han lever och skyddas av polisen.
Citera
2019-03-15, 10:23
Medlem
Det är en sak jag inte förstår. Ok, vi kan utgå i från att gärningsmannen har den personliga åsikten att han inte gillar muslimer.

Men, även om han skulle ogilla muslimer, vad uppnår han genom att skjuta ihjäl 40-50 st..?

Jag har läst att det lär finnas 1,7 miljarder muslimer. Vad uppnår han i sin stad genom att skjuta folk, annat än sympati för offren, vilket knappast lär vara konstruktivt sett ur synvinkeln av vad gärningsmannen utifrån sin personliga uppfattning vill uppnå.

Slutsatsen är att det känns som att när människor gör saker utifrån en egen djup övertygelse/åsikt (vilken den än må vara) så begår de ofta handlingar som sällan bidrar i den riktning de själva önskar utan väldigt ofta känns det som att handlingarna i stället bli kontraproduktiva..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in